معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد:

اروند؛ دارای رتبه نخست صادرات کالا در میان مناطق آزاد کشور

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار سازمان منطقه آزاد اروند گفت: 21هزار تُن کالای غیرنفتی به ارزش 95میلیون دلار در مدت دو هفته بازگشایی دروازه صادراتی منطقه آزاد اروند به عراق صادر شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، سیدعلی موسوی افزود: در این مدت کالا‌هایی شامل مواد غذایی، آبزیان پرورشی، مصالح ساختمانی، تره‌بار، کالای خانگی و صنعتی، آهن‌آلات و وسایل مکانیکی از منطقه آزاد اروند به عراق صادر شده است.

وی با بیان اینکه روند صادرات کالا به عراق از منطقه آزاد اروند با فعال شدن شبانه‌روزی مرز شلمچه شتاب می‌گیرد، بر باز شدن دروازه دوم منطقه آزاد اروند برای صادرات کالا به عراق تاکید کرد.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار سازمان منطقه آزاد اروند ابراز امیدواری کرد با گفتگو و رایزنی با مقام‌های عراقی دروازه دوم صادراتی منطقه آزاد اروند در منطقه شلمچه که زیرساخت‌های آن آماده شده است، باز شود.

موسوی افزود: به منظور آسان‌سازی تخلیه و بارگیری کالا، از سوی منطقه آزاد اروند یک دستگاه ایکس‌ری بسیار مجهز با هماهنگی پایانه تجاری شلمچه در این گذرگاه تجاری نصب و راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه مرز دریایی خرمشهر (اروندرود) به عنوان آبی منطقه آزاد اروند همچنان در خدمت صادرات کالا به عراق مورد استفاده قرار گرفته است، افزود: صادرات کالا به عراق از طریق دریایی کم هزینه‌تر و امن‌تر از صادرات از مسیر‌های زمینی است؛ از این رو بهتر است  صادرکنندگان و تجار برای صادرات بیشتر کالا به عراق از مرز دریایی خرمشهر استفاده کنند.

به گفته معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار سازمان منطقه آزاد اروند، سال گذشته حدود یک میلیارد کالا از منطقه آزاد اروند به عراق صادر شد تا این منطقه رتبه نخست صادرات کالا از بین مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص دهد.

گفتنی است، صادرات کالا به عراق از منطقه آزاد اروند، ۱۸تیرماه امسال پس از گذشت چهارماه از شیوع کرونا بازگشایی شد.

لازم به ذکر است، صادرات کالا به عراق از منطقه آزاد اروند، علاوه بر مرز دریایی خرمشهر و مرز زمینی شلمچه، از بندر آبادان نیز انجام می‌شود. بنادر خرمشهر و آبادان به همراه جزیره استراتژیک مینو، در محدوده منطقه آزاد اروند قرار دارند.