معاون سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت:

اروند دارای بیشترین حجم صادرات نسبت به سایر مناطق آزاد کشور است

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند گفت: اروند بیشترین میزان صادرات را نسبت به سایر مناطق آزاد تجاری کشور دارد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، سیدعلی موسوی در نشستی که به مناسبت روز ملی صادرات با خبرنگاران، افزود: سه نوع صادرات از منطقه آزاد اروند انجام می‌شود؛ صادرات مجدد، صادرات تولیدات منطقه و صادرات کالاهای سرزمین اصلی که از بندر خشک شلمچه و بنادر آبادان و خرمشهر به خارج از کشور صادر می‌شود.

موسوی با اشاره به رشد ۵۱درصدی صادرات کالا‌های تولید شده در منطقه اروند در ۶ماهه امسال نسبت به سال گذشته گفت: در ۶ماهه سال ۵۱.۹۷میلیون دلار صادر شده بود که این رقم در سال جاری به ۸۶میلیون دلار رسیده و شامل مواد غذایی، قیر، محصولات شیلاتی و خرما بوده است.

وی ادامه داد: صادرات کالا‌های تولید شده در سرزمین اصلی در ۶ماهه سال گذشته ۲۸۱میلیون دلار بوده که امسال به ۶۴۰میلیون دلار رسیده است.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: ترانزیت خارجی نیز در ۶ماهه امسال در این منطقه رشد ۳۴درصدی داشته و از رقم ۹۳میلیون دلار سال گذشته به عدد ۱۲۵میلیون دلار رسیده است.

موسوی با اشاره به سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این منطقه اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸۰فرصت سرمایه‌گذاری در منطقه تعریف شده که ۳۵مورد از آنها تبدیل به بسته سرمایه‌گذاری شده است.

وی تصریح نمود: همچنین ۱۳۸پروژه در دست اجرا قرار دارد که ۹۸مورد آن صنعتی، ۶مورد تجاری خدماتی و ۳۴مورد آن گردشگری و عمرانی است.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: ۱۳۸پروژه در دست اجرا، ۶هزار و ۵۷۹شغل مستقیم و ۱۸هزار و ۵۷۲شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است.

موسوی با اشاره به رشد ۵۱درصدی جذب سرمایه‌گذاری نسبت به مدت زمان سال گذشته گفت: در ۶ماهه سال‌۹۷، سه هزار و ۷۶۹میلیارد ریال سرمایه‌گذاری جذب شده بود که این رقم در سال‌۹۸ به ۵هزار و ۵۹۹میلیارد ریال رسیده است.

وی با اشاره به برگزاری مراسم تقدیر از صادرکنندگان منطقه آزاد اروند با همکاری اتاق‌های بازرگانی آبادان و خرمشهر بعد از اتمام ماه صفر، اظهار داشت: به منظور حمایت از صادرکنندگان کالا و تولیدکنندگان کالا در منطقه آزاد اروند ضمن ارائه بسته‌های آموزشی تخصصی رایگان و یا یارانه‌ای ثبت سفارش برای این واحدها حذف شده است.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه گفت: برای حمایت از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان کالا و واحدهای تولیدی، مجوز بهره‌برداری آنها از یک ساله به پنج ساله صادر می‌شود‌.

موسوی تسهیل ورود و خروج ارزی از مشکلات صادرکنندگان عنوان کرد و گفت: با تعریف سامانه‌ای در مناطق آزاد مشکل نقل و انتقال ارزی تسهیل شد و صادرکنندگان می‌توانند ارز صادراتی خود را وارد کشور کنند.

وی حمایت از صنایع دانش‌بنیان را از دیگر برنامه‌های منطقه آزاد اروند برشمرد و افزود: تقویت تشکل‌ها و اتحادیه‌های صادراتی یکی از راهبردی مهم صادرات در منطقه آزاد اروند است.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند، با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های صادراتی و راه‌های ارتباطی با کشورهای همسایه ازجمله اقدامات و راهبردهای اساسی ما در بخش صادرات منطقه آزاد اروند است، تاکید کرد: تسهیل در رویه‌ها و دستورالعمل‌های صادرات و پایش قوانین مخل در زمینه صنایع تولیدی و  فعالان اقتصادی ازجمله راهبردی است که در راستای روان‌سازی تجاری و رونق کسب و کار در دست پیگیری است.