عملکرد منطقه آزاد انزلی در دولت تدبیر و امید از سوی مهندس سیدمهدی نقوی تشریح شد:

از رکود سال۹۲ تا ترسیم افق‌های جدید بین‌المللی برای قرن آتی در منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد انزلی که به عنوان نخستین و تنها منطقه آزاد ایران در سواحل دریای خزر از شهریورماه سال‌82 در کنار مناطق آزاد اروند و ارس به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، از تیرماه سال‌84 بعد از تصویب محدوده و تعیین نخستین هیات مدیره، شروع به فعالیت نمود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، این منطقه که وامدار منطقه ویژه اقتصادی انزلی می‌باشد، در یکی از حساس‌ترین نقاط ارتباطی و استراتژیک کشورمان در ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، در مسیر کریدور شمال-جنوب و در استان گیلان به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری و در محدوده شهرستان بندر انزلی که از قدمت و سابقه طولانی در مراودات تجاری با کشورهای منطقه برخوردار بوده و دارای بندر و گمرکی چند صدساله می‌باشد؛ قرار گرفته تا به عبارتی منطقه آزاد انزلی به عنوان مزیتی مضاعف بر مزایا و فرصت‌های متنوع ترانزیتی، گردشگری، فرآوری و صادرات کالا به ایفای نقش بپردازد.

در این گزارش، جناب مهندس سیدمهدی نقوی سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی، فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در منطقه آزاد انزلی در دولت تدبیر و امید را تشریح نموده است که در ادامه می‌خوانید.

 

منطقه آزاد انزلی در دوران خدمت دولت تدبیر و امید

در نیمه دوم سال‌۹۲ که دوره زمانی شروع به کار مدیرعامل منصوب دولت تدبیر و امید بود، به دلایل مختلفی همچون تحریم‌های بین‌المللی، ضعف‌های مدیریتی و عدم تعامل با نهادهای استانی و کشوری؛ منطقه آزاد انزلی در بخش عمده‌ای از حوزه‌های فعالیت زیرساختی، تولیدی، بازرگانی و امکانات و خدمات گردشگری با رکود دست به گربیان بود. در نتیجه نخستین برنامه خروج از فضای بن‌بست در فرآیندهای جاری بود.

 

رژیم‌سازی برای اجرای قانون

یکی از مهم‌ترین مشکلات سرمایه‌گذاران حوزه تولید و بازرگانی منطقه آزاد انزلی، عدم اجرای قوانین و مقررات خاص مناطق آزاد به دلیل همکاری ضعیف ناشی از تفسیر به رأی نهادهای همکار در سرزمین اصلی بود.

براین اساس ظرف ماه‌های اولیه شروع به کار مدیرعامل، هیات مدیره و مجموعه مدیران مشغول به خدمت در این دولت، انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مختلف با نهادهای استانی و کشوری به منظور اجرای قانون مناطق آزاد و بهره‌مندی سرمایه‌گذاران مشغول به فعالیت در این منطقه، در دستورکار سازمان قرار گرفت.

 

فعال‌سازی پروژه‌های راکد

نخستین و بزرگترین پروژه راکد منطقه آزاد انزلی که در نوع خود در مناطق آزاد از بزرگترین طرح‌های زیرساختی کشور می‌باشد، ساخت مجتمع بندری کاسپین است که از سال‌۹۰ تا ۹۲ با رکود مواجه شده بود. در این دوره زمانی با اجرای مهندسی ارزش و کاهش یک هزار میلیارد ریالی از هزینه احداث موج‌شکن‌های حوضچه آرامش، در مدار اجرای پروژه قرار گرفت.

از نکات جالب توجه در مسیر تکمیل مجتمع بندری کاسپین، بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی بخش خصوصی بود که بر این اساس از مجموع پنج پست فاز نخست، احداث چهار پست اسکله و امکانات زیرساختی همچون انبارهای روباز و سرپوشیده، در قالب قرارداد‌BOT، به بخش خصوصی توانمند واگذار شد که تاکنون سه پست از آنها افتتاح و در مدار تخلیه و بارگیری قرار گرفته و در عین حال بهره‌برداری از نخستین پست اسکله این مجتمع بندری بزرگ در دریای خزر، در نوروز سال‌۱۳۹۶ و با حضور ریاست محترم جمهوری انجام پذیرفت.

مجتمع بندری کاسپین در فاز نهایی خود دارای ۲۲پست اسکله خواهد بود که به دلیل دارا بودن پسکرانه حدود ۵۰۰هکتاری و قابلیت پهلوگیری تمامی کشتی‌های در حال تردد در دریای خزر تا میزان ۱۲هزار تن، نه تنها افق پیش روی کشتیرانی تجاری در بزرگترین دریاچه جهان را تحت تاثیر قرار داده، بلکه با توجه به وجود دو شهرک صنعتی موجود و شهرک صنعتی در حال ایجاد، این مجتمع بندری به عنوان یک بندر نسل سوم که علاوه بر خدمات ناوبری، انبارداری و مدیریت ترانزیت کالا، با قابلیت پردازش و صادرات محصولات تولیدی در پسکرانه خود، در آینده نزدیک نه تنها به مرکز مبادله کالا با محوریت این منطقه در حوزه خزر تبدیل می‌شود، بلکه به سکوی صادرات کالاهای تولیدی کشورهای به بازارهای اوراسیا و شرق آسیا تبدیل خواهد گردید.

تقاطع غیرهمسطح که به منظور مدیریت و متوازن‌سازی ترافیک مجتمع بندری کاسپین، فاز تجارت و گردشگری و مسیرهای مواصلاتی مرتبط با منطقه، متوقف شده بود، دومین پروژه زیرساختی مهم منطقه بود که عملیات احداث آن بار دیگر آغاز شد و در خرداد سال‌۹۴ عرشه اصلی و دو رمپ اصلی دیگر تقاطع، زیر بار ترافیک رفت.

تکمیل پروژه راکد ساختمان اداری، سومین طرحی بود که از سال‌۹۵ بال شرق و در سال‌۹۹ نیز بال غربی آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت تا با تمرکز بخش‌های مختلف سازمان در یک ساختمان، زمینه خدمات‌رسانی بهینه به سرمایه‌گذاران در شان سازمان منطقه آزاد انزلی فراهم گردد.

تکمیل و بهره‌برداری از پست ۶۳ به ۲۰کیلوولت منطقه در قالب تفاهم‌نامه با شرکت برق منطقه‌ای استان از رکود خارج شده و در سال‌۹۳ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از سوی دیگر با انعقاد قراردادی با شرکت آبفا استان گیلان، همکاری لازم به منظور تامین نیاز رو‌به رشد آب شرب واحدهای تولیدی و بازرگانی فاز تجارت و گردشگری و محدوده بندری منطقه آزاد انزلی انجام شد‌‌.

 

تعریف پروژه‌های جدید زیرساختی در منطقه

وجود یک مرکز نمایشگاهی که کاربری برپایی همایش در سطح بین‌المللی را نیز داشته باشد، الزامی مهم جهت معرفی و شناسایی توانمندی‌ها و قابلیت‌های واحدهای تولیدی و خدماتی است.

بر این اساس ایجاد مرکز نمایشگاهی و همایش‌های منطقه آزاد انزلی به منظور تکمیل زیرساخت‌های توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در سطح منطقه در دستورکار قرار گرفت که در سال‌۹۵ در فضایی به مساحت حدود ۶۰۰۰مترمربع افتتاح و به یکی از مراکز برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی تبدیل شده است.

یکی از زیرساخت‌های حیاتی به منظور ایجاد و گسترش گردشگری دریای در دریای خزر، احداث اسکله مارینا جهت استقرار کشتی‌های تفریحی و مسافری است؛ زیرساختی که در تیرماه سال‌۱۳۹۷ و با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به صورت رسمی افتتاح شد. این اسکله که امکان پهلوگیری بیش از ۳۰۰شناور مسافری-تفریحی در ابعاد کوچک و متوسط به صورت همزمان را دارد، در نوع خود در دریای خزر بی‌نظیر بوده و بزرگترین اسکله تفریحی و گردشگری در پهنه آبی ایران می‌باشد که با سرمایه‌گذاری حدود ۴۰۰میلیارد ریالی سازمان و بخش خصوصی احداث شده و هم‌اکنون به یکی از مراکز تفریحی منطقه و استان گیلان تبدیل شده و با رایزنی‌های صورت گرفته با استانداری گیلان و اداره کل بنادر و دریانوردی استان، مسیر تردد دریایی شناورهای گردشگری مابین این اسکله و بندرگاه انزلی ایجاد خواهد شد.

ایجاد زیرساخت‌های متنوع در حوزه گردشگری به منظور ماندگاری گردشگران ورودی به استان و به تبع آن درآمدزایی از طریق امکانات با استانداردهای بین‌المللی، بخش دیگر تعریف پروژه‌های زیرساختی جدید در منطقه آزاد انزلی را تشکیل داده که بر این اساس بزرگترین مرکز تفریحات دریایی-ساحلی گیلان، پارک بهشت پرندگان، استخر سرپوشیده رو به دریا، طرح ساحلی منطقه که در نوع خود در شمال کشور از نظر تنوع امکانات و خدمات در حال ارائه کم‌نظیر می‌باشد و در نهایت مجموعه ورزش‌های ساحلی سیروس قایقران، بخشی از زیرساخت‌های ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته در زمینه‌های توریسم خانواده و توریسم ورزشی منطقه آزاد انزلی بود.

جذب سرمایه‌گذار خارجی در صنعت گردشگری؛ جذب سرمایه‌گذاران در حوزه‌های دیگر زیرساخت‌های گردشگری یعنی ساخت مراکز تفریحی و اقامتی، دیگر برنامه محقق شده سازمان منطقه آزاد انزلی در دولت تدبیر و امید است که بر این اساس طی این مدت دو شهرک توریستی-اقامتی و چندین مجموعه بوم‌گردی با حمایت و مشاوره سازمان توسط بخش خصوصی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در این میان مهم‌ترین زیرساخت گردشگری که در تیرماه سال‌۹۷ و با حضور معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح شد، بزرگترین آکواریوم و مجموعه باغ خزندگان کشور بود که با سرمایه‌گذاری ۳۰میلیون یورویی سرمایه‌گذار ترکیه مورد بهره‌برداری قرار گرفته و هم‌اکنون به یکی از برندهای گردشگری شمال کشور تبدیل شده است.

 

جشنواره و مسابقات ورزشی؛ راهکاری جهت جذب گردشگر

منطقه آزاد انزلی از سال‌۹۳ تاکنون به عنوان یکی از قطب‌های برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی، هنری و مسابقات ورزشی در سطح ملی و بین‌المللی، جایگاه خود را تثبیت نموده است. ازجمله مسابقات ورزشی می‌توان به برپایی رقابت‌های شطرنج بین‌المللی جام خزر و جام ستارگان جهان، مسابقات رزمی کاسپین کاپ، تور جهانی والیبال ساحلی و ده‌ها مسابقه ورزشی ملی در رشته‌های مختلف فوتبال، والیبال و هندبال ساحلی، کشتی، شنا، رشته‌های مختلف قایقرانی و دوچرخه‌سواری اشاره کرد.

از سوی دیگر، جشنواره‌های مختلف در فصول بهار و تابستان، جشنواره اقوام، جشنواره ملی زیبایی اسب کاسپین، جشنواره‌های مختلف فرهنگی-هنری و زیست محیطی و همایش‌های مختلف علمی-پژوهشی نیز در این مدت به تنواب در دستورکار سازمان منطقه آزاد انزلی قرار گرفت.

 

منطقه آزاد انزلی، منطقه پیشرو در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

حمایت از شرکت‌های نوآور، فناور و دانش‌بنیان استانی و ملی در راستای اجرای سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی، از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان منطقه آزاد انزلی بوده که از طرق مختلف در دستورکار قرار گرفت که از آن‌جمله می‌توان به مرکز شکوفایی شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان منطقه اشاره کرد که از آذرماه سال‌۹۶ شروع به کار نمود و هم‌اکنون میزبان نزدیک به ۱۲۰شرکت فعال در حوزه‌های فوق می‌باشد.

برگزاری نمایشگاه فن بازار، نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان، رویدادهای استارت آپ، انعقاد قرارداد با مجموعه‌هایی همچون صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور، صندوق نوآوری و شکوفایی ملی، وزارت علوم-تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد.

از نکات جالب توجه فعالیت شرکت‌های مزبور می‌توان به تجاری‌سازی محصول تولیدی و به مرحله صادرات رسیدن برخی از این شرکت‌ها اشاره نمود که از آن‌جمله شرکت «کاسپین کارمن» تولیدکننده دیاگ خودرو، «گیل آزما» تولیدکننده چاپگرهای سه‌بعدی، شرکت «سیال ابزار دقیق میهن» تولیدکننده محصول آنالیزور آب و شرکت «علم و فناوری سوبار» تولیدکننده جت‌پرینتر می‌باشد.

 

ایجاد و فعال‌سازی کریدورهای جدید بین‌المللی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها و فرصت‌های منطقه آزاد انزلی در عرصه تجارت بین‌المللی، قرار گرفتن درکریدور شمال-جنوب می‌باشد؛ کریدوری که مسیر ارتباطی جنوب آسیا به شمال و شرق اروپا را از نظر زمانی و هزینه نقل و انتقال کالا، بین ۳۰ تا ۴۰درصد کاهش می‌دهد.

رژیم‌سازی جهت فعال نمودن کریدور مزبور از طریق برگزاری جلسات کارشناسی و نشست‌های تخصصی با مدیران کشوری و نمایندگان بخش خصوصی، به همراه مذاکره با مسئولین کشورهای ذی‌نفع کریدور (به ویژه روسیه و هندوستان)، انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری مابین مناطق آزاد و نهادهای بخش خصوصی که در قالب ایجاد کارگروه بین‌المللی توسعه کریدور شمال-‌جنوب با حضور نمایندگان دولتی و بخش خصوصی کشورهای ایران، روسیه، هندوستان، آلمان، قزاقستان و ترکمنستان، از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان منطقه آزاد انزلی طی این مدت بوده است که منجر به انتقال نخستین محموله از بمبی هندوستان به مقصد روسیه در این مسیر تجاری شد.

از سوی دیگر سازمان منطقه آزاد انزلی از سال‌۹۶ اقدام به رایزنی جهت ایجاد مسیر تجاری جدیدی مابین ایران و چین به منظور کاهش زمان و هزینه ترانزیت بار نموده است که با انعقاد تفاهم و توافق‌نامه‌های متعدد با بخش خصوصی و دولتی کشورهای چین، قزاقستان و کشورمان، ظرف دو سال اخیر کریدور چین، قزاقستان، ایران با محوریت این منطقه مشغول به فعالیت شده و در مسیر توسعه فعالیت‌های خود موفق به جذب کالاهای ترانزیتی برای کشورهای ترکیه و عراق از مسیر مزبور گردیده است.

 

از میزبانی اجلاس اتاق‌های بازرگانی حوزه خزر تا نقش فعال در اوراسیا

یکی از راهبردهای منطقه آزاد انزلی در دولت تدبیر و امید، افزایش مراودات با فعالین بخش خصوصی کشورهای منطقه و بازارهای هدف به منظور معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه و گسترش همکاری‌ها با بخش خصوصی از طرقی همچون حضور در نمایشگاه‌های تخصصی کشورهای مزبور، بهره‌گیری از ظرفیت سفرای کشورهای منطقه در کشور و سفیران ایران و حضور در اجلاس‌های بین‌المللی همچون اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر و میزبانی از این همایش بزرگ با حضور ۴۰۰بازرگان و فعال اقتصادی از کشورهای عضو بود.

در عرصه داخلی نیز با حمایت‌های سازمان منطقه آزاد انزلی، تشکل‌های بخش خصوصی در این منطقه به منظور افزایش توانمندی بخش خصوصی، هم‌افزایی و تشریک مساعی مابین سازمان و بخش خصوصی ایجاد شد که از آن‌جمله می‌توان به انجمن سرمایه‌گذاران وکارآفرینان و جامعه بازاریان و بازرگانان منطقه آزاد انزلی نام برد.

در عین حال به منظور تکمیل و استانداردسازی فرآیندهای بازاریابی به منظور افزایش ظرفیت‌های صادراتی به بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، با همکاری و مشاوره سازمان، دو شرکت مدیریت صادرات توسط بخش خصوصی ایجاد و مشغول به فعالیت شده است.

 

ایجاد زیرساخت‌های دولت الکترونیک در منطقه

یکی از نقاط عطف فعالیت سازمان منطقه آزاد انزلی، در حوزه توسعه زیرساخت‌های دولت الکترونیک می‌باشد که بر این اساس طی این مدت بالغ بر ۱۰۰خدمت در حال ارائه از سوی حوزه‌های مختلف سازمان در بستر خدمات الکترونیک با تکیه بر ظرفیت‌های اینترنت به سرمایه‌گذاران، ارباب رجوع و سایر نهادهای استانی و کشوری می‌باشد.

از سوی دیگر، با همکاری وزارت فناوری اطلاعات و شرکت ایرانسل، سامانه شهر هوشمند و خدمات شهروندی هوشمند به صورت پایلوت در سطح کشور مشغول به فعالیت شده است.

ازجمله سامانه‌های فعال جهت اجرای فرآیندهای اداری سازمان منطقه آزاد انزلی به منظور دورکاری پرسنل و خدمات‌رسانی به فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در چارچوب خدمات دولت الکترونیک، می‌توان از سامانه سازمان الکترونیک، سامانه ثبت شرکت‌ها و مالکیت‌های صنعتی و معنوی، سامانه جامع خودرو با پلاک منطقه آزاد انزلی، سامانه هوشمند صنایع، سامانه جامع بندری و دریایی، سامانه میز خدمت و گردش کار، سامانه صدور مجوزات اقتصادی و گردشگری، سامانه مهندسین ناظر و نقشه‌بردار و… نام برد.

 

توانمندسازی جوامع محلی

از شاخص‌های عملکردی قابل دفاع سازمان منطقه آزاد انزلی در دوران دولت تدبیر و امید، باید به طرح‌های عمران روستایی و ارتقای شاخص‌های زندگی برای ساکنین روستاهای منطقه اشاره کرد.

از سوی دیگر به منظور افزایش کمی و کیفی نیروی انسانی جویای کار و فراهم نمودن شرایط خود اشتغالی، سازمان اقدام به برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی صنایع دستی، کشاورزی، فرهنگی-هنری و مشاغل صنعتی نمود، دوره‌هایی که در قالب تفاهم‌نامه‌های منعقده با سازمان آموزش فنی-حرفه‌ای کشور به اجرا درآمد و به منظور فراهم نمودن فرصت خود اشتغالی نیز تفاهم‌نامه همکاری با صندوق کارآفرینی امید منعقد شد که براساس آن وام‌های خوداشتغالی به واجدین شرایط تقدیم شد.

باید تاکید نمود که تکمیل‌کننده این برنامه، برگزاری نمایشگاه جهت فروش کالاهای تولید شده فعالین صنایع دستی منطقه آزاد انزلی می‌باشد.

 

عملکرد سازمان منطقه آزاد انزلی در شاخص‌های اقتصادی

در زمینه ثبت شرکت و مالکیت‌های معنوی، تعداد شرکت‌هایی که منطقه آزاد انزلی را برای فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری خود انتخاب کردند، به ۲۵۹۷شرکت بالغ شد که از این تعداد، ۲۸۸شرکت خارجی و ۲۳۰۹شرکت نیز با سهام‌داران ایرانی می‌باشند.

همچنین، در حوزه صادرات و صادرات مجدد از رقم حدود ۵میلیون دلار در سال‌۹۲، تا پیش از تحریم‌های بین‌المللی و همه‌گیری بیماری کرونا، این میزان در پایان سال‌۹۶ به حدود ۴۵۵میلیون دلار بالغ شد که از این رقم ۶۴٫۱میلیون دلار صادرات واحدهای تولیدی-صنعتی منطقه آزاد انزلی بود؛ رقمی که در طول سه سال گذشته مابین ۱۵۰٫۶ تا ۳۸۶میلیون دلار در نوسان بوده است.

هم‌اکنون تعداد واحدهای تولیدی-صنعتی فعال در دو شهرک صنعتی واقع در محدوده منطقه و شرکت‌هایی که در خارج از شهرک‌های مزبور مشغول به فعالیت هستند، به ۱۴۸واحد بالغ شده که زمینه اشتغال‌زایی مستقیم برای حدود ۳۵۰۰نفر را فراهم کرده‌اند.

نکته حائز اهمیت در عملکرد سازمان منطقه آزاد انزلی، پروژه فعال‌سازی واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌راکد در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که از سال‌۹۷ تاکنون، بالغ بر ۷۰شرکت به مدار تولید و اشتغال‌زایی بازگشته و فرصت‌های جدید تولیدی-صادراتی در منطقه ایجاد شده است.

در حوزه جذب سرمایه‌گذار داخلی در حالی که در سال‌۹۲ این منطقه به جذب ۲۳۴۵میلیارد ریال طرح سرمایه‌گذاری جذب نموده بود، این رقم ظرف این مدت به رقم ۶۹۸۵۸میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است. در زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز از حدود ۶میلیون دلار در سال‌۹۲ تا پایان بهمن‌ماه سال‌۹۹ به رقمی در حدود ۲۶۳میلیون دلار بالغ شد.

درخصوص فعالیت‌های بندری نیز از نیمه سال‌۹۷ و با شروع به کار نخستین پست اسکله مجتمع بندری کاسپین تاکنون ۳۱۱کشتی در بندر پهلوگیری نموده است که از این تعداد، ۱۰۶کشتی در مسیر کریدور چین، قزاقستان، ایران (بندر کاسپین) اقدام به نقل و انتقال کالا نموده‌اند.

از سوی دیگر، در این مدت ۷۴۰هزار تن کالا تخلیه و بارگیری شده، ۹۳۰۰تی‌ای‌یو کانتینر نیز در مجتمع بندری کاسپین تخلیه و بارگیری گردید که ۹۲۷۰تی‌ای‌یو کانتینر از مسیر کریدور و ۳۰تی‌ای‌یو کانتینر صادرات و واردات روسیه، جمهوری قزاقستان و بندر آستراخان بوده است.

 

افق پیش روی منطقه آزاد انزلی برای قرن پانزدهم

از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اقدام سازمان منطقه آزاد انزلی به منظور ایفای نقش محوری در ترانزیت میان منطقه‌ای و بین قاره‌ای، می‌توان به طرح ملی اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری در ایستگاه جیرده رشت اشاره کرد که با همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه و دستور موکد رئیس‌جمهور با سرعت در حال تکمیل بوده تا در بهار سال آتی این پروژه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

اتصال بنادر جنوبی کشورمان به مسیر دریایی دریای خزر و منطقه آزاد انزلی و تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی کریدور شمال-جنوب در محدوده ایران را که امکان ایجاد مسیر ترانزیتی کالا میان کشورهای اوراسیا با کشورهای جنوبی خلیج فارس و کشور چین با کشورهای غرب آسیا را فراهم می‌کند؛ از مهم‌ترین کارکردها و دستاوردهای این پروژه ملی ارزیابی می‌شود.

دومین پروژه در دست احداث سازمان، ایجاد سومین شهرک صنعتی منطقه آزاد انزلی است که در مرحله انتخاب طرح‌های پیشنهادی قرار دارد؛ با بهره‌برداری از این شهرک صنعتی که به مساحت ۵۰هکتار می‌باشد، پهنه‌های صنعتی منطقه به دو برابر افزایش می‌یابد. از وجوه تمایز این شهرک صنعتی، قرار گرفتن در پسکرانه مجتمع بندری کاسپین و همجواری با مسیر ریلی است.

سومین طرح در حال احداث، ساخت اسکله رو-رو، به منظور تخلیه و بارگیری کالا از کشتی به قطار است که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) تا پایان سال آتی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. سرعت بخشیدن به فرآیند ترانزیت کالا و افزایش حجم نقل و انتقال کالا از طریق مجتمع بندری کاسپین و کریدورهای بین‌المللی عبوری از این منطقه، ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای این طرح زیرساختی است.

چهارمین برنامه هدفگذاری شده از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی، افزایش مراودات با کشورهای حوزه دریای خزر و اوراسیا و گسترش فعالیت‌های ترانزیتی در مسیر کریدورهای ایجاد شده از سوی منطقه آزاد انزلی است که علی‌رغم محدودیت‌های کرونایی در قالب‌هایی همچون برگزاری همایش علمی-تخصصی و جلسات آنلاین، طی این مدت پیگیری شده است‌‌.

پنجمین پروژه سازمان منطقه آزاد انزلی، پیگیری لایحه افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی در پهنه‌بندی‌های مصوب است که با همکاری مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در دست اقدام می‌باشد.

براساس گزارش مطرح شده؛ منطقه آزاد انزلی از بهترین مناطق آزاد جهت فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های ترانزیت، گردشگری، صنایع های‌تک و دانش‌بنیان، فرآوری محصولات کشاورزی و شیلاتی، صنایع سلولزی و پوشاک است که به دلیل جایگاه این منطقه در ارتباط با کشورهای اوراسیا و قرار گرفتن در شاهراه ترانزیتی جنوب و شرق آسیا با اروپا و غرب آسیا و طرح‌های حمایتی و تشویقی سازمان منطقه آزاد انزلی، از ضریب سودآوری بیشتری در مقایسه با سایر مناطق برخودار می‌باشد.