مسئولین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کردند:

از مثبت شدن تراز تجاری تا ایجاد سازوکار مبادلات مالی فرامرزی در مناطق آزاد

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینكه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشترك با كشورهای همسایه در دستوركار است، گفت: بسترهای اولیه برای ایجاد مناطق آزاد مشترك با كشورهای ارمنستان، تركیه، روسیه، پاكستان، قطر و عمان فراهم شده است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، احمد جمالی در مصاحبه تلفنی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو به مناسبت هفته دولت، در مورد عملکرد دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دولت سیزدهم در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تعداد مناطق آزاد با توجه به رکود اقتصادی و با توجه به عملکرد این مناطق طی سه‌دهه اخیر امکان‌پذیر است یا خیر، اظهار کرد: نکته اول این است که فقط سه منطقه آزاد قشم، کیش و چابهار در سه‌دهه گذشته شروع به فعالیت کردند و بقیه مناطق در دهه‌۸۰ و ۹۰ تاسیس شده‌اند.

وی افزود: قانون مناطق ویژه اقتصادی هم مربوط به سال‌۱۳۸۴ است و بنابراین عمر مناطق ویژه اقتصادی و فعالیت‌های آن کمتر از ۱۵سال است.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین روند مسائل مرتبط با حوزه اقتصادی و سیر تکاملی و تحولی مناطق آزاد را رو‌به بهبود خواند و اذعان داشت: آمارهای رشد صادرات، سرمایه‌گذاری، تولید، تعداد واحدهای تولیدی و خدماتی و استقبال سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در این مناطق و توسعه زیرساخت‌های مختلف، مایه امیدواری است.

جمالی ادامه داد: ما هنوز با نقطه مطلوب در حوزه مناطق آزاد فاصله داریم و لذا برای رسیدن به نقطه مطلوب باید در دبیرخانه اقدامات بیشتری انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه سه ماده‌۱۸، ۲۸ و ۲۹ قانون مناطق آزاد تاکنون مغفول مانده بود، گفت: اتفاق مثبتی که طی یک‌سال فعالیت دولت سیزدهم رخ داد، توجه ویژه به اجرایی شدن این سه ماده در حوزه بانک و بیمه و بورس بین‌الملل بود.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در توضیح بیشتر این مطلب اظهار کرد: خوشبختانه همکاری نزدیکی بین ما و سازمان بورس شکل گرفت. هفته گذشته نیز شورای‌عالی بورس مجوز بورس بین‌المللی را برای ما صادر کرد که این هم اتفاق مثبتی برای اقتصاد کشور و هم مناطق آزاد است.

جمالی افزود: این بورس به عنوان پنجمین بورس کشور است که شکل می‌گیرد و با توجه به عملکرد ارزی که دارد، علاوه‌بر اینکه می‌تواند به عنوان مکمل بورس‌های چهارگانه کشور عمل کند، به فعالان اقتصادی و اقتصاد مناطق آزاد نیز کمک بزرگی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشترک با کشورهای همسایه در دستورکار است گفت: تاکنون اقدامات و بسترهای اولیه برای ایجاد مناطق آزاد مشترک با کشورهای ارمنستان، ترکیه، روسیه، پاکستان، قطر و عمان فراهم شده است.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان از حرکت مناطق آزاد به سمت هوشمندسازی سخن گفت و خاطرنشان کرد: ما در تلاش هستیم که فعالیت‌ها، خدمات و عملیات مناطق آزاد را به سمت هوشمندسازی سوق دهیم و امر سرمایه‌گذاری و تولید را رونق بخشیم.

 

معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

سازمان‌های مناطق آزاد برنامه‌محور شدند

معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز گفت: خوشبختانه رویکرد و سیاست‌های دولت سیزدهم و بالطبع دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دوران دکتر سعید محمد به سمت برنامه‌محوری در سازمان‌های مناطق آزاد تغییر یافت.

نصرالله ابراهیمی افزود: برنامه‌محوری در سازمان‌های مناطق آزاد دو خاصیت اصلی دارد که عبارتند از: یکپارچگی فعالیت‌ها و ارزیابی عملکرد و قابل‌سنجش سازمان‌های مناطق آزاد که در دستورکار قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در این راستا یک تیم راهبردی و استراتژیک با همکاری معاونت توسعه و سایر معاونت‌های دبیرخانه در راستای سند تحول دولت به عنوان مبنای کار شکل گرفت و ما توانستیم برنامه راهبردی مشخصی را برای سازمان‌های مناطق آزاد تدوین کنیم.

معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: چشم‌انداز اصلی این برنامه راهبردی به نوعی الگوی پیشرفت پایدار در چارچوب بندهایی است که در سند تحول دولت پیش‌بینی شده بود.

ابراهیمی عنوان کرد: ایجاد مدارس نوین، نهضت مسکن، توسعه گردشگری در کیش و قشم، اقتصادمحور کردن حوزه دریا به‌ویژه در حوزه ترانزیت و حمل‌و‌نقل و توسعه حوزه شیلات و کشاورزی و دامپروری در این سند پیش‌بینی شده و به عنوان الگوی پیشرفت پایدار به تمامی مناطق آزاد ابلاغ گردید.

وی اظهار داشت: این رویکرد و سیاست جدید، الگوی نوینی است که می‌تواند به تحقق اهداف اصلی مناطق آزاد یعنی صادرات‌محوری و تولید‌محوری منجر شود.

ابراهیمی افزود: بخش دوم فعالیت ما در حوزه توسعه مدیریت، مربوط به انضباط بخشی مالی در نظام پرداخت و حقوق و دستمزد تمامی مناطق آزاد کشور بوده که بعد از ۱۵سال، اولین چارچوب اجتماع معاونان توسعه مدیریت تمامی مناطق آزاد با اخذ نظرات‌محوری به منظور نظام‌مند کردن حوزه پرداخت و بودجه‌ریزی و همچنین آیین‌نامه انتصاب مدیران در مناطق آزاد تدوین شد.

معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان، تشویق و توسعه صادرات در مناطق آزاد را نیازمند حمایت از فعالان اقتصادی مناطق آزاد در چارچوب اجرای قانون منحصر‌به‌فرد «چگونگی اداره مناطق آزاد» دانست و خاطرنشان کرد: ما در این راستا کارگروه تخصصی مالیاتی را با سیاست دبیرخانه و به ریاست دکتر سعید محمد تشکیل دادیم و پیگیری امور مالیاتی و اصلاح قوانین و مقررات و دغدغه‌های فعالان اقتصادی را به این کارگروه محول کردیم.

 

معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد بعد از ۲۷سال

در ادامه، معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در این گفت‌وگوی تلفنی گفت: تراز مناطق آزاد در طول ۲۷سال گذشته همیشه منفی بود، اما خوشبختانه امسال تراز تجاری مناطق آزاد در مجموع مثبت شد.

حسین گروسی با اشاره به دستاوردهای بخش معاونت حقوقی و پارلمانی دبیرخانه شورایعالی اظهار کرد: ما در راستای فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری در توسعه عمل مناطق آزاد با وجود موانع فراوان و مورد غفلت واقع شدن بسیاری از مشوق‌های مناطق آزاد، رسالت خود را انجام دادیم.

وی افزود: در بحث حقوقی، اراضی زیادی را به بیت‌المال برگرداندیم؛ چراکه هدفمان این است که اگر زمینی به کسی واگذار می‌شود باید در آن کارآفرینی و تولید صورت گیرد اما عده‌ای با قراردادهای مختلف اراضی را در اختیار گرفته بودند و کاری هم در آن انجام نمی‌دادند.

معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عنوان کرد: یکی از مصادیق این موضوع، شرکت «گل شرق» بود که یک پرونده ۱۶ساله است. اینها زمینی را به مساحت ۲۲۰هزار مترمربع در کیش به بهانه ایجاد مجتمع تفریحی و گردشگری در اختیار گرفته و آن را فروخته بودند.

گروسی اضافه کرد: ما در بخش مربوط به امور پالمانی هم ارتباط و تعامل بسیار خوبی با مجلس و کمیسیون‌های تخصصی به‌ویژه کمیسیون اقتصادی، صنایع و برنامه و بودجه برقرار کردیم و دیدارها و جلسات خوب و موثری هم با قوه قضائیه داشتیم.

معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان، تراز تجاری مناطق آزاد را مثبت اعلام کرد و گفت: تراز مناطق آزاد در طول ۲۷سال گذشته همیشه منفی بود و واردات آن بیشتر از صادرات بود، اما امسال خوشبختانه تراز تجاری مناطق آزاد در مجموع مثبت شد و به سمت صادرات‌محور شدن و تبدیل شدن مناطق آزاد به سرزمین تولید و صادرات حرکت می‌کنیم.

 

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

افزایش ۳۰درصدی سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

همچنین، مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: آغاز فعالیت‌های دبیرخانه از ابتدای دولت سیزدهم متمرکز بر شناسایی و رفع چالش‌های مختلف در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و تولید و تجارت بود.

محمد خضرایی‌منش افزود: ما از مجموع ۱۵۸چالش شناسایی شده در این حوزه، تعدادی احکام اصلاحی را تدوین و با همکاری دولت بخش زیادی از چالش‌های مناطق آزاد و ویژه را حل و فصل کردیم، به طوری که عمده این چالش‌ها و تهدیدات به نقاط قوت مناطق آزاد تبدیل شدند.

وی اظهار کرد: تعدادی از مزیت‌ها و مشوق‌های قانونی هم که در گذشته به دلایل مختلف ازجمله برداشت ناصحیح از بند قانونی و یا عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی به درستی اجرا نشده بودند، در دولت سیزدهم فعال شدند.

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اهمیت تحقق دولت الکترونیک در مناطق آزاد و ویژه برای تسریع در فرآیند‌ها و شفاف‌سازی گفت: تمامی تعهدات ما در حوزه فناوری اطلاعات به دولت به درستی به سرانجام رسیده و به سامانه جامع تجارت هم وصل هستیم.

خضرایی‌منش با بیان اینکه فرآیند تجارت در مناطق آزاد یک فرآیند کاملا نظارت شده و نظارت‌پذیر و بدون دخالت مستقیم دولت است، عنوان کرد: نظارت بر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صرفا از طریق سامانه‌ها انجام می‌شود و از هرگونه تخلف هم جلوگیری می‌گردد.

وی با اشاره به بهره‌برداری از «سامانه سرمایه‌گذاری» در مناطق آزاد اظهار داشت: فعالان اقتصادی به سادگی و از طریق سامانه سرمایه‌گذاری درخواست خود را ثبت می‌کنند. پس از ارزیابی شرایط، برای آنها زمین جانمایی می‌شود و تا مرحله امضای قرارداد هم هیچ نیازی به حضور فیزیکی در داخل مناطق آزاد نیست.

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از برگزاری رویداد «سه‌شنبه‌های سرمایه‌گذاری» در مناطق آزاد سخن گفت و افزود: ما در این رویداد، از برترین‌های فعال اقتصادی و بیش از ۱۲۰نفر از بزرگان صنعت و تجارت کشور دعوت کردیم.

خضرایی‌منش با بیان اینکه برنامه راهبردی مبنی‌بر آمایش منطقه‌ای در مناطق آزاد تدوین شده است، گفت: از آنجایی که همه مناطق آزاد به عنوان ابعاد پازل اقتصادی کشور محسوب شده، لذا هر منطقه اهداف و اقدامات خاص و مربوط به خود را دارد و اکنون تمامی مناطق آزاد به صورت هدفمند در پی جذب سرمایه‌گذاران هستند.

وی با اشاره به آمار سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد اظهار کرد: عملکرد سرمایه‌گذاری ما در دوره یکساله ابتدایی دولت نسبت به دوره مشابه در سال گذشته افزایش ۳۰درصدی داشت و ما به رکورد بیش از ۴۱هزار میلیارد تومان جذب سرمایه‌گذاری به معنای تحقق و نه صرفا مجوزهای صادره رسیدیم.

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از رشد ۲۷درصدی صادرات مناطق آزاد نسبت به دوره مشابه خبر داد و اذعان داشت: ما به عملکرد بیشتر از یک میلیارد و صد میلیون دلار رسیدیم و این درحالی است که واردات ما هم ۲درصد کاهش یافت؛ لذا تراز تجاری مناطق آزاد برای اولین بار مثبت شد و این مناطق کاملا صادراتگرا شدند و حاشیه‌ای که سال‌ها تحت عنوان واردات‌محوری مناطق آزاد مطرح بود، دیگر وجود ندارد.

خضرایی‌منش اضافه کرد: تعداد واحدهای فعال مناطق آزاد در مدت یکسال فعالیت دولت، رشد ۱۲درصدی را تجربه کرد، به طوری که درحال حاضر ۱۹۰۰واحد فعال در مناطق آزاد و ۸۰۰واحد فعال نیز در مناطق ویژه اقتصادی داریم.

وی اظهار داشت: بیش از ۵۰درصد واردات به محدوده مناطق آزاد مربوط به ماشین‌آلات و تجهیزات و مواد اولیه است که در خطوط تولید به‌کار گرفته می‌شود و آن بخش از واردات که مذموم است، بسیار کاهش یافته و بیشتر از ۱۳۰ تا ۱۴۰میلیون دلار نیست.

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان از برگزاری دومین رویداد بهره‌برداری از پروژه‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به مناسبت هفته دولت در پنجشنبه ۱۰شهریورماه خبر داد و خاطرنشان کرد: ۵۱پروژه به ارزش ۶۳۰۰میلیارد تومان با اشتغال‌زایی مستقیم برای ۵۷۰۰نفر و ۱۷هزار نفر هم به صورت غیرمسقیم در این رویداد به بهره‌برداری خواهد رسید و ۲۰پروژه هم کلنگ‌زنی خواهد شد.