معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکو در بازدید از مزرعه ماینرها اظهار کرد:  

استخراج رمزارزها، راهکاری مناسب جهت دور زدن تحریم‌های بانکی و نقل و انتقال ارز

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکو گفت‌: رمزارزها به دلیل جذابیت اقتصادی خود در گوشه و کنار کشور استخراج می‌شدند. با احساس نیاز به این فعالیت اقتصادی برای حضور در بازارهای جهانی بدون نیاز به بانک و لزوم شکل‌دهی و هدایت صحیح آن، با برسی‌های تخصصی و کارشناسی صورت گرفته توسط دستگاه‌های مختلف ملی، دستورالعمل صدور مجوز رمزارزها چندی پیش ابلاغ شد‌.

ابراهیم جلیلی افزود: به مزرعه‌های میانری در تابستان و اوقات پیک سال برق تعلق نمی‌گیرد و باید دستگاه‌های خود را خاموش نمایند؛ بنابراین این سرمایه‌گذاری‌ها هیچ آسیبی به زیرساخت کشور وارد نمی‌آورند؛ اما در فصول سرد سال و غیر‌پیک که برق نیروگاه‌ها هرز می‌رود و مصرف به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، با فروش برق به قیمت حدود قیمت صادراتی، درآمد خوبی از این سرمایه‌گذاری‌ها نصیب کشور می‌گردد.

وی اظهار داشت: مناطق آزاد ازجمله ماکو نیز به دلیل وجود زیرساخت‌ها و آب و هوای مناسب می‌تواند میزبان مناسبی برای سرمایه‌گذاران در این حوزه باشند و این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانند درآمدهای ثابت و پایدار و زیادی را برای سازمان منطقه ایجاد نمایند.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکو ادامه داد: هر چند اشتغال این صنعت زیاد نیست، اما با تعریف مدل‌های مشارکتی سودآور ارزی و یا اخذ عوارض قابل توجه و ایجاد درآمد پایدار جهت توسعه همه‌جانبه منطقه‌، این نوع سرمایه‌گذاری برای سازمان‌های مناطق توجیه اقتصادی خوبی داشته و منبع درآمدی جدیدی برای آنها در شرایط کنونی ایجاد می‌کند.

جلیلی تصریح کرد: لذا با اختصاص محلی برای شهرک تخصصی استخراج رمزارزها این صنعت در حال شکل‌گیری در منطقه آزاد ماکو می‌باشد که ضمن تبدیل برق به ثروت و ایجاد ارزش افزوده به برق و جلوگیری از خام فروشی یا فروش سوبسید دار آن، اثرگذاری مناسبی بر اقتصاد کشور خواهد داشت. از سوی دیگر، سازمان منطقه آزاد ماکو نیز از این سرمایه‌گذاری‌ها به درآمد پایدار قابل توجهی خواهد رسید تا توسعه زیرساخت‌ها و محرومیت‌زدایی منطقه با سرعت بیشتری انجام پذیرد.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکو خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک شرکت ایرانی با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی در این حوزه در منطقه آزاد ماکو فعالیت می‌کنند و شرکت‌های دیگری نیز در مرحله اخذ مجوز هستند‌. هتلینگ و میزبانی این سرمایه‌گذاران نیز توسط بخش خصوصی و حمایت سازمان انجام خواهد گرفت و پیش‌بینی می‌شود از محل مشارکت و اخذ عوارض از این مجموعه‌ها سازمان منطقه آزاد ماکو در آمد چند میلیاردی داشته باشد که صرف توسعه منطقه خواهد گردید.