در دیدار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با رئیس دانشگاه هرمزگان مطرح شد:

استفاده از ظرفیت دانشگاه جهت پرورش نیروهای متخصص در صنایع قشم

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، استفاده از ظرفیت دانشگاه برای پرورش نیروهای متخصص در صنایع مورد نیاز جزیره را راهی برای کاهش فاصله صنعت از نیروهای دانشگاهی و سرعت بخشیدن به ورود تکنولوژی در عرصه صنایع مختلف دانست.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با رئیس دانشگاه هرمزگان و هیات همراه، با هدف گسترش و تبادل همکاری‌های دوجانبه برگزار شد.

حمیدرضا مومنی با اشاره به موهبت بزرگی همچون خلیج ‌فارس بیان داشت: بسیاری از صنایع ازجمله حمل ‌و نقل، شیلات و انرژی به‌ ویژه در حوزه تولید برق، با دریا در ارتباط است و وجود دانشگاه هرمزگان به‌ عنوان یک فرصت برای پرورش نیروهای متخصص در صنایع مورد نیاز منطقه و با توجه به ظرفیت دریایی موجود، می‌تواند در توسعه درآمد پایدار برای مردم جزیره موثر باشد.

وی ادامه داد: اداره شیلات سازمان منطقه آزاد قشم در حال حاضر با حضور دکتر آزاد، فضای مناسبی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه بین دانشگاه هرمزگان و این سازمان در حوزه صنایع شیلاتی است.

به گفته رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم‌، تمرکز صنایع شیلاتی قشم بر بهره‌وری بالا بر پایه استفاده از تکنولوژی و دانش فنی می‌باشد که نیاز به ‌کارگیری نیروهای متخصص با پشتوانه علمی را ارتقا داده و در گذار از شیوه سنتی به شیوه مدرن که تولید در واحد سطح را افزایش می‌دهد، لازم است.

مومنی تاکید کرد: در حال حاضر حدود سه هزار هکتار زمین به فعالیت‌های شیلاتی اختصاص‌ یافته که دو بخش پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو را شامل می‌شود تا سیاست‌های ما برای رسیدن به تولید سالانه ۸۰هزار تن ماهی و ۲۰هزار تن میگو در سال و دستیابی به جهش تولید را محقق سازد.

وی افزود: در حوزه نفت و انرژی برای تبدیل‌شدن به هاب پتروشیمی ظرفیت بسیار بالایی از نیروی انسانی متخصص، کارگر ماهر و نیمه ماهر نیاز است که اولویت نخست برای توسعه صنایع محسوب می‌شود که همزمان باید برای تامین نیازها و ارتقا خدمات هم برنامه‌ریزی کرد تا با ایجاد انگیزه، به ماندگاری نیروهای شاغل و خانواده‌های آنها کمک شود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین از افتتاح نخستین پالایشگاه ۳۵هزار بشکه‌ای در هفته دولت امسال خبر داد و عنوان داشت: ما آماده گسترش همکاری با دانشگاه هرمزگان برای پرورش و جذب نیروهای متخصص، ماهر و نیمه‌ماهر هستیم.

 

توسعه رشته‌های دانشگاهی بر مبنای نیاز استان

رئیس دانشگاه هرمزگان نیز با اشاره به زمینه‌های همکاری دانشگاه با منطقه آزاد قشم با محوریت صنایع نفت، گاز و انرژی و شیلات اظهار داشت: این دانشگاه در حال گسترش ظرفیت‌های علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و فناوری برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز استان است.

علی‌اکبر شیخی‌فینی، ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در زمینه برگزاری آزمون‌های استخدامی تخصصی و انتخاب نیروی انسانی متناسب با نیاز هر صنعت افزود: پشتیبانی علمی از صنایع موجود در استان و منطقه با پرورش سرمایه‌های انسانی متخصص حول توسعه را به همراه خواهد داشت.