در بازدید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از مپنا عنوان شد:

اعلام آمادگی مپنا برای تامین برق و خودروی برقی کیش

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به نیازهای روزافزون کیش به برق، آب و برقی کردن خودروها، بر ضرورت اجرایی شدن همکاری‌های مشترک با مدیریت گروه مپنا تاکید کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، غلامحسین مظفری به همراه ناصر آخوندی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری، معراج نادری مدیر سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش، محمود نوکاریزی عضو هیات مدیره شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش، با هدف آشنایی بیشتر با توانمندی‌های گروه مپنا در حوزۀ ساخت تجهیزات و ارائه خدمات فنی، مهندسی و پشتیبانی و بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک از کارخانجات گروه مپنا بازدید کردند.

در این بازدید همکاری‌های مشترک از جمله طرح‌های پیشنهادی جامع تأمین برق و آب، طرح خودرو و تاکسی برقی، توسعه زیرساخت شارژ هوشمند خودرو در کیش و… مورد بررسی قرار گرفت.

عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا با همراهی مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا، به شرح فعالیت‌ها، حوزه‌های کاری و توانمندی‌های این گروه در حوزه‌های مختلف کسب و کار پرداختند.

وی دستاوردها و توانمندی‌های مپنا در زمینه ساخت نیروگاه‌های برق، تولید همزمان برق و آب، برقی سازی خودروها و… را تشریح و بر آمادگی گروه مپنا جهت پاسخگویی به نیازهای منطقه آزاد کیش در این حوزه‌ها تاکید کرد.

مدیرعامل گروه مپنا گفت: مپنا توان تأمین برق منطقه آزاد کیش را با سه راه حل کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت از طریق نصب (به ترتیب) واحدهای موبایل ۲۵مگاوات، واحدهای‌MGT  ۴۰ به ظرفیت ۴۲مگاوات و واحدهای MGT-70  به ظرفیت ۱۸۵مگاوات دارد، ویژگی مهم این پروژه‌ها آن است که تمام این قطعات و سرویس‌ها در کارخانجات مپنا انجام می‌شود و هیچ‌گونه وابستگی خارجی ندارد، ضمن آنکه همزمان در کنار تولید برق می‌توان آب شیرین نیز تولید کرد و الزامات زیست محیطی نیز رعایت شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز با اشاره به حجم بالای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های در دست اجرای کیش و با اشاره به موقعیت جغرافیایی کیش، برخی نیازهای این منطقه ازجمله برق و آب را مورد اشاره قرار داد و گفت: کیش ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارد که از ظرفیت متوسط سرزمین اصلی نیز بالاتر است.

غلامحسین مظفری افزود: در کیش حدود ۳۰هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجرا است و این حجم سرمایه‌گذاری نیاز به برق و آب مطمئن دارد و گروه مپنا قطعا می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

در ادامه، مدعوین از سالن‌ مونتاژ توربین‌های صنعتی، سالن تست توربین و سالن بخار شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) و دستاوردهای این مجموعه ازجمله توربین‌MGT-70 (3) بازدید کردند.

به گفته مدیرعامل گروه مپنا، این مدل توربین در پروژه‌های صادراتی مپنا ازجمله نیروگاه رمیله عراق نیز نصب شده است و نسبت به نمونه مشابه خارجی در همان محدوده جغرافیایی، راندمان و کیفیت بالاتری نشان داده است، ضمن آنکه با تحقیق و توسعه، در آینده نزدیک، توربین گازی ۲۲۰مگاواتی با راندمان ۵۹درصد در حالت سیکل ترکیبی عرضه خواهد شد.

بازدید از سالن تولید کارخانه شرکت پره‌توربین مپنا (پرتو) و آشنایی با روند تبدیل طرح‌های تحقیق و توسعه به محصول نهایی و فناوری‌های پیشرفته به‌ کارگرفته ‌شده در تجهیزات نفت و گاز و نیرو، بازدید از سالن‌های کارخانه شرکت‌ ژنراتور مپنا (پارس) ازجمله مراحل مختلف طراحی پایه، توسعه محصول، طراحی تفصیلی، کارگاه‌های ماشین‌کاری سنگین و مراحل ساخت توربین‌های بادی ۲، ۲.۵، ۴ و ۴.۵مگاواتی و نیز بازدید از مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت‌‎ها و آزمایشگاه تخصصی زیرساخت‌های شارژ محرکه‌های الکتریک MAPCS در شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) از دیگر برنامه‌های مدعوین بود.

مظفری با ابراز خرسندی از بازدید صورت گرفته از کارخانجات گروه مپنا، با اشاره به نیازهای روزافزون کیش به برق و آب و برقی سازی خودروها، بر ضرورت اجرایی شدن همکاری‌های مشترک با مپنا تاکید کرد.

وی افزود: هدف از این بازدیدها، آشنایی با ظرفیت های صنعتی کشور برای استفاده در جزیره کیش است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: در دوران تحریم ما باید از امکانات و توانمندی‌های مختلف کشور در حوزه صنعت و اقتصاد برای رونق تولید و ایجاد کسب و کار در جزیره کیش استفاده کنیم. ما وقتی امکانات و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کیش را برای واحد‌های صنعتی و اقتصادی تبیین می‌کنیم؛ در تصمیم‌سازی این واحدها برای ورود به جزیره زیبا کیش موثر است و امیدواریم که اینگونه بازدیدها به شکوفایی بیشتر کیش کمک کند.