مدیر توسعه صادرات، گمرک و ارزش افزوده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد:

اعمال ۹درصد مالیات بر تولیدات ورودی مناطق آزاد

مدیر توسعه صادرات، گمرک و ارزش افزوده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: آنچه که در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تولید می‌شود، برای ورود به کشور باید 9درصد مالیات بر ارزش ‌افزوده پرداخت کند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق به نقل از خبرگزاری فارس؛ ناصر خرمالی در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری شب دو سیما اظهار کرد: قانون معاف بودن مناطق آزاد از مالیات بر ارزش ‌افزوده که در سال۸۷ به ‌صورت موقت ابلاغ شد، به هیچ‌وجه در مناطق آزاد اتفاق نیفتاد.

خرمالی افزود: هیچ‌ کدام از کالاهایی که از سرزمین مادر وارد مناطق آزاد شد، صادرات تلقی نشد.

وی با بیان اینکه ۹۴۵هزار نفر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ساکن هستند و این مناطق ۴دهم مساحت کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: تولید‌کنندگان درمناطق آزاد وقتی باید برای ورود کالاهای داخلی به این مناطق ۹درصد مالیات ارزش‌افزوده بدهند، ترجیح می‌دهند کالاهای موردنیاز خود را از خارج از کشور تامین کنند.

مدیر توسعه صادرات، گمرک و ارزش افزوده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: دیگر جذابیتی برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در گذشته برای این مناطق پیش‌بینی شده بود، وجود ندارد.

خرمالی افزود: از سال۹۲ تا ۹۸ در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ۸۱هزار میلیارد ریال و ۲۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی و ۵.۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده است.

وی گفت: این مناطق در ۶ساله اخیر ۱۲۹میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌اند.

مدیر توسعه صادرات، گمرک و ارزش افزوده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: واردات کالای مسافری به مناطق آزاد از سال۹۶ نظام‌مند شد و مجموع سهمیه ارزی هفت منطقه آزاد کشور که می‌توانند وارد کنند ۵۲۸میلیون دلار بوده است.

خرمالی گفت: برای شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی و واردات به این مناطق ثبت‌ سفارش انجام می‌شود.