افتتاح رسمی فرودگاه بین‌المللی ماکو همزمان با سفر دکتر روحانی به آذربایجان غربی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به سفر رئیس‌جمهور در هفته جاری به آذربایجان غربی گفت: فرودگاه بین‌المللی ماکو و نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو رسما افتتاح و عملیات اجرایی  آزاد راه بازرگان‌-‌تبریز نیز آغاز می‌شود. به گزارش اخبار آزاد مناطق، دکتر غلامرضا سلیمانی با اشاره به اینکه هر هفته سه پرواز در روزهای شنبه، […]

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به سفر رئیس‌جمهور در هفته جاری به آذربایجان غربی گفت: فرودگاه بین‌المللی ماکو و نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو رسما افتتاح و عملیات اجرایی  آزاد راه بازرگان‌-‌تبریز نیز آغاز می‌شود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، دکتر غلامرضا سلیمانی با اشاره به اینکه هر هفته سه پرواز در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه با هواپیمای بوئینگ۷۳۷ شرکت هواپیمایی آتا از فرودگاه ماکو به تهران و بالعکس انجام می‌شود، اظهار داشت: برقراری پروازهای روزانه در این فرودگاه از اهداف کوتاه مدتی است که تا پایان سال جاری انجام می‌شود.

وی توسعه امکانات مختلف برای این فرودگاه را در راستای ایجاد یک «شهرک فرودگاهی» در آینده عنوان کرد و گفت: سوخت‌گیری و لایتنینگ (سیستم روشنایی) این فرودگاه نیز در آینده نزدیک انجام می‌شود.

وی برقراری پروازهای روزانه از فرودگاه، راه‌اندازی کارگو با توجه به بستر مناسب برای صادرات و راه‌اندازی پروازهای گردشگری ترکیبی با کشورهای همسایه علی‌الخصوص گردشگری مذهبی و سلامت را ازجمله برنامه‌های توسعه ای این فرودگاه عنوان کرد و افزود: با توجه به قرار گرفتن فرودگاه در مرز هوایی بین‌المللی، مرکز سوختگیری هواپیما نیز احداث می‌شود.

سلیمانی همچنین راه‌اندازی مرکز تعمیرات تخصصی موتور هواپیما را ازجمله برنامه‌های توسعه‌ای فرودگاه ماکو برشمرد و اظهار داشت: پیش از این، فرودگاه به بهره‌برداری رسیده بود تا با پروازهای مختلف نواقص احتمالی آن شناسایی شود و طی هفته جاری و همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به آذربایجان غربی به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، فرودگاه منطقه آزاد ماکو در خردادماه سال‌۱۳۹۳ به صورت عملیاتی آغاز شد و اولین پرواز آزمایشی آن در دهه فجر سال‌۱۳۹۴ انجام شد. این فرودگاه در مساحتی بالغ بر ۵۰۰ هکتار در داخل محدوده منطقه آزاد ماکو احداث شده و طراحی آن برای هواپیمای ایرباس‌۳۲۰ است.

ترمینال اصلی فرودگگاه در زمینی به مساحت ۸۰۰۰مترمربع با طراحی منحصربه‌فرد احداث شده که در کنار سالن ترمینال‌vip  قادر به پذیرش مسافران پروازهای داخلی و بین‌المللی است.

برج مراقبت این فرودگاه به ارتفاع ۳۲متر و طول باند پروازی سه هزار و ۲۷۰متر و عرض باند ۶۰متر است.

مجوز مرزهوایی این فرودگاه در مهرماه‌۹۷ صادر شده و پروازهای بین‌المللی به زودی برقرار می‌شود.

نخستین پرواز رسمی از فرودگاه منطقه آزاد ماکو ۲۳اسفندماه سال‌۱۳۹۵ با حمل خانواده‌های شهدا به عنوان مسافر با هواپیمای بوئینگ‌۷۳۷ به سوی مشهد انجام شد تا فرودگاهی که در کمتر از ۲سال احداث شد، با استفاده از ترمینال موقت مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

توسعه فرودگاه‌ها در آذربایجان غربی زمینه حضور بیشتر گردشگران و سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کند و به رونق اقتصادی این خطه کم‌برخودارتر منجر می‌شود.

ارتباطات و دسترسی آسان نکته کلیدی در مقوله گسترش گردشگری بوده و از این رو وجود فرودگاه در شمال آذربایجان غربی برای شهرستان‌های همجوار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.