افتتاح همزمان ۳سایت پرورش میگو با ظرفیت تولید سالانه ۳۹۰۰تن در قشم

با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و جمعی از معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم، فاز نخست بهره‌برداری از سه طرح پرورش میگو با ظرفیت تولید سالانه 3900تن میگو در جزیره قشم به صورت همزمان آغاز شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، این سه طرح پرورش میگو در مجموع در زمین‌هایی به مساحت ۴۷۴هکتار واقع در روستاهای نقاشه، کانی و دوستکو فعالیت خود را در زمینه پرورش میگو شروع کردند.

برای اجرای فاز نخست این سه طرح در مجموع معادل ۷۲۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی صورت گرفته و برای ۲۲۳نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

«شرکت پدیده صدف قشم» با سرمایه‌ای بالغ بر ۲۴۰میلیارد ریال و در زمینی به مساحت ۲۰۰هکتار واقع در روستای نقاشه جزیره قشم به بهره‌برداری رسید. این  شرکت که با حمایت منطقه آزاد قشم احداث شد، ۲۸استخر را به پرورش میگو به شیوه متراکم با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰۰تن میگو فعالیت خود را آغاز کرده است. شروع فعالیت شرکت پدیده صدف قشم در زمینه پرورش میگو از سال‌۹۷ بوده و با بهره‌برداری فاز نخست این مجموعه برای ۸۰نفر اشتغال ایجاد می شود.

«شرکت اتحاد مهر کانی» با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۳۰میلیارد ریال و ظرفیت تولید ۵۰تن میگو در هر استخر، دیگر پروژه‌ای بود که در روستای کانی جزیره قشم به بهره‌برداری رسید. این شرکت با حمایت منطقه آزاد قشم موفق به احداث ۱۰استخر پرورش میگو به شیوه متراکم در زمینی به مساحت ۵۴هکتار شده و با آغاز بهره‌برداری آن برای ۳۰نفر اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد.

«شرکت دریانوردان» سومین طرح پرورش میگو به شیوه متراکم بود که با اشتغال‌زایی برای ۱۱۳نفر به بهره‌برداری رسید. این شرکت با ظرفیت تولید ۲۰۰۰تن میگو در زمینی به مساحت ۲۲۰هکتار واقع در روستای دوستکو جزیره قشم فعالیت خود را آغاز کرد. برای بهره‌برداری فاز اول طرح پرورش میگو شرکت دریانوردان بالغ بر ۳۵۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم در این مراسم با اشاره به گسترش پرورش میگو به شیوه متراکم در قشم، گفت: کاهش زمان تولید، افزایش بهره‌وری تولید در واحد سطح، افزایش دوره‌های پرورشی در طی سال و بهتر شدن ضریب تبدیل غذایی از مهم‌ترین مزیت‌های پرورش میگو به شیوه متراکم است.

کیهان عباسیان ادامه داد: استفاده از روش پرورش متراکم با رعایت ایمنی و انجام کنترل‌های لازم، باعث افزایش تولید میگو خواهد شد و جزیره قشم در این زمینه یکی از قطب‌های پیشرو در کشور به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: قشم قطب تولید و پرورش میگو در کشور است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بخشی از میگوهای پرورشی این جزیره به سایر کشورها صادر می‌شود.