همزمان با هفته دولت صورت پذیرفت:

افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۴طرح عمرانی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری در منطقه آزاد ماکو

به مناسبت هفته دولت، 14طرح عمرانی و زیرساختی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری به ارزش 20هزار میلیارد ریال در منطقه آزاد ماکو کلنگ‌زنی و یا به بهره‌برداری رسید.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، این پروژه‌ها که عمدتا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و در راستای تقویت اقتصاد ملی و منطقه اجرا شده و یا می‌شود، با بهره‌برداری از تمام پروژه‌ها برای بیش از ۵۰۰۰نفر زمینه اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد.

بهره‌برداری از اولین طرح کشاورزی پروژه ملی مهار آب‌های مرزی (پایاب سد کرم‌آباد) در مساحت ۴۲۲هکتار با حجم سرمایه‌گذاری ۳۲۰میلیارد ریال در روستاهای قیقاج پلدشت و قیاس شوط با اشتغال‌زایی ۵۰نفر به صورت مستقیم توسط شرکت دشت پیمان به بهره‌برداری رسید.

همچنین، بهره‌برداری از واحد تولیدی انواع یونولیت در شهرک صنایع سبک با سرمایه‌گذاری ۱۰۰میلیارد ریالی بخش خصوصی شرکت تاج فوم ایرانیان از دیگر پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده در منطقه آزاد ماکو بود.

معدن مرمریت سیاه با حجم سرمایه‌گذاری ۳۰۰میلیارد ریالی دیگر پروژه‌های هفته دولت در منطقه آزاد ماکو بود که بهره‌برداری رسید.

پروژه‌های گردشگری کارتینگ (فاز اول) در روستای گجوت با سرمایه‌گذاری ۲۵۰میلیارد ریالی بخش خصوصی و مجتمع آب درمانی شوط با سرمایه‌گذاری ۱۲۰میلیارد ریالی، از دیگر پروژه‌هایی بود که در هفته دولت سال جاری در منطقه آزاد ماکو افتتاح شدند.

یک واحد گاوداری ۵۰۰۰رأسی با سرمایه‌گذاری ۵۰۰۰میلیارد ریالی بخش خصوصی در منطقه آزاد ماکو نیز کلنگ‌زنی شد. این گاوداری با تولید روزانه ۲۰۰تن شیر، بخش عمده‌ای از نیازهای پروتئینی استان و منطقه را تامین خواهد کرد. با بهره‌برداری از این طرح، یکهزار فرصت شغلی در این منطقه ایجاد می‌شود که در بلندمدت می‌تواند زمینه تحرک و پویایی را در اقتصاد منطقه فراهم کند.

همچنین، عملیات اجرایی سه پروژه کاشت گردو و پسته در ۲۶۰۰هکتار توسط شرکت های آریا دشت ماکو، آراز سبز آریا و رایاکشت با سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰۰میلیارد ریال آغاز شد.

براساس این گزارش، همزمان با هفتمین روز از هفته دولت، با حضور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو و جمعی از مسئولین منطقه، عملیات اجرایی واحد کشاورزی ۲۰۰۰هکتاری کاشت گردو و پسته با سرمایه‌گذاری ۹۸۰۰میلیارد ریالی بخش خصوصی آغاز شد.

این پروژه با احداث باغ در زمینی به وسعت ۲۰۰۰هکتار در دشت زیدون اجرا می‌شود و برای ۸۰۰نفر اشغال ایجاد خواهد کرد.

همچنین، یک واحد دیگر کشاورزی باغ پسته و گردو توسط شرکت آراز سبز آریا منطقه آزاد ماکو با سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰میلیارد ریالی در دشت یارآغلی پلدشت و با اشتغال‌زایی ۱۲۰نفر کلنگ‌زنی شد.

یک واحد کاشت مکانیزه پسته و گردوی گرمسیری دیگر نیز به مساحت ۳۱۹هکتار توسط شرکت رایا کشت با سرمایه‌گذاری ۹۶۰میلیارد ریال همزمان کلنگ‌زنی گردید.

همچنین، عملیات اجرایی پروژه‌های احداث جاده ماکو-‌دانالو با ۴۴۰میلیارد ریال، بهسازی و آسفالت محور ماکو-‌چالدران با ۲۰۰میلیارد ریال و فاز دوم پروژه محصورسازی منطقه به طول ۱۳کیلومتر با ۱۷۰میلیارد ریال توسط سازمان منطقه آزاد ماکو آغاز شدند.

افتتاح مدرسه ۱۰کلاسه دانش‌آموزان استثنایی آموزش و پرورش شهرستان ماکو نیز با اعتبار بیش از ۶۰میلیارد ریال ساخته و تحویل آموزش و پرورش شد.

پروژه گازرسانی به روستاهای مسیر قره‌خاچ، ترکان، دیبک و بارون که از مصوبات سفر استاندار آذربایجان‌غربی به شهرستان ماکو بود مراحل اجرایی آن به طول ۳۱کیلومتر و با اعتبار ۱۳۰میلیارد ریال آغاز شد.

طرح آبرسانی خط دوم انتقال آب از تصفیه‌خانه شماره یک به ۲ ماکو آغاز شد که برای اتمام این طرح آبرسانی اعتباری بالغ‌بر ۴۰۰میلیارد ریال اختصاص یافته است.

کلنگ‌زنی پروژه یکهزار و ۵۰۰واحدی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی به صورت امضا تفاهم‌نامه همکاری با مشارکت سازمان منطقه آزاد ماکو و با کارگزاری بنیاد مسکن استان برای طرح اقدام ملی مسکن در شهرستان ماکو با اعتبار ۴هزار و ۵۰۰میلیارد ریال، از دیگر برنامه‌های هفته دولت‌۱۴۰۱ در منطقه آزاد ماکو بود.

گفتنی است، ۳۰واحد طرح ویژه بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی نیز در شهرستان ماکو با هزینه ۳۰میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.