توسط معاون اول رئیس‌جمهور از طریق ویدئوکنفراس انجام شد:

افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۱طرح اقتصادی و تولیدی در منطقه آزاد ارس

با دستور معاون اول رئیس‌جمهور به صورت ویدئوکنفرانس و به طور همزمان با سایر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، 21طرح تولیدی منطقه آزاد ارس افتتاح و کلنگ‌زنی شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، میزان سرمایه‌گذاری انجام شده برای اجرا و تکمیل ۱۹طرح افتتاح شده در منطقه آزاد ارس ۸هزار و ۲۴۱میلیارد ریال با اشتغال‌زایی مستقیم ۳۰۷نفر و میزان اشتغال‌زایی غیرمستقیم ۵۵۰نفر بود که ۱۰۰درصد سرمایه‌گذاری آن توسط بخش خصوصی انجام شده است.

سه پروژه اصلی افتتاح شده منطقه آزاد ارس در این برنامه شامل فاز توسعه‌ای شرکت پاک‌سون نوین ارس در زمینه تولید دستمال مرطوب و پوشک کامل بزرگسالان و بچه می‌باشد و با هزار و ۸۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی ۲۵نفر افتتاح شد.

بهره‌برداری از فاز اول کارخانه پلیمرشیمی منطقه آزاد ارس با اشتغال‌زایی برای ۲۰نفر و میزان سرمایه گذاری ۱۳۷۶میلیارد ریالی در حوزه تولید کمپاند و گرانول پلیمری و نانوکامپاند از دیگر برنامه‌های افتتاحییه در منطقه آزاد ارس بود.

همچنین واحد تولیدی گسترش فرآیند اکسین ارس در حوزه تولید گریس پایه کلسیم سدیم، لیتیم، حلال‌های نفتی و هیدروکربن‌های سبک و سنگین با سرمایه‌گذاری ۸۴۱میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی ۱۲نفری از دیگر برنامه‌های این دوره افتتاح‌های مناطق آزاد در منطقه آزاد ارس بود‌‌.

همچنین ۱۶طرح سرمایه‌گذاری دیگر در حوزه تولیدی صنعتی و کشاورزی ازجمله موتور برقی، پایانه فروش آنلاین، انواع بست، کک نفتی، سورتینگ و بسته‌بندی، تولید انواع صیفی‌جات و محصولات گلخانه‌ای، پوشاک، محصولات آرایشی بهداشتی، انواع لاوزام برقی خانگی، خمیر کاغذ، چوب و کفپوش و دیوارپوش، دستگاه سنجش غلظت معلق هوای محیط و استخراج رمزارز از دیگر پروژه‌های افتتاحی در این دوره بود.

همچنین همزمان در این مراسم عملیات اجرایی احداث ۲طرح بزرگ اقتصادی با مجموع سرمایه‌گذاری ۲۹هزار و ۴۳۵میلیارد ریال در منطقه آزاد ارس آغاز شد.

این دو پروژه سرمایه‌گذاری شامل احداث مجتمع گلخانه‌ای هیدورپونیک شرکت کشت و صنعت مانارام در حوزه تولید انواع صیفی جات  و نیز ایجاد باغات مدرن کشاورزی (احداث مجتمع کشت و صنعت شرکت گوزل طبیعت ارس) می‌باشد که با بهره‌برداری از این دو مجموعه برای ۸۴۷نفر به طور مستقیم و یکهزار و ۱۶۴۹نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد کرد.