معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارها سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت:

افتتاح ۱۲پروژه با ۲هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی و ۴۰میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی در اروند

از ابتدای سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری سال «جهش تولید» نامگذاری شد، سازمان منطقه آزاد اروند با هدفگذاری و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت داد، از سوم خردادماه تا پنجم مهرماه که سالروز آزادسازی خرمشهر و شکست حصر آبادان بود، ۱۲واحد تولیدی‌-صنعتی را تحت عنوان «جهش تولید در سرزمین فتح» به بهره‌برداری رساند تا شعار سال در این منطقه آزاد به صورت عینی و عملی محقق گردد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، با پایان یافتن افتتاح و بهره‌برداری از سری پروژه‌های «جهش تولید در سرزمین فتح»، با سیدعلی موسوی معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارها سازمان منطقه آزاد اروند به گفت‌و‌گو نشستیم تا این ۱۲پروژه صنعتی-تولیدی را تشریح نمایید که در ذیل می‌خوانید.

 

هر هفته یک افتتاح در منطقه آزاد اروند

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارها سازمان منطقه آزاد اروند گفت: در سال جهش تولید ۱۲پروژه در منطقه آزاد اروند با ۲هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی و ۴۰میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی به بهره‌برداری رسید.

سیدعلی موسوی افزود: در راستای منویات مقام معظم رهبری و شعار سال «جهش تولید»، برنامه‌ریزی مناسبی در منطقه آزاد اروند صورت گرفت و از ابتدا ۲۰راهبرد ویژه را هدفگذاری کردیم.

وی، اهم این راهبردها را حمایت از صنایع دانش‌بنیان و فناور، شناسایی ظرفیت‌های خالی تولید، شناسایی و حمایت ویژه از صنایع دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰درصد، حمایت از تولیدات و صادرات‌محور، کمک به بازاریابی تولیدکنندگان به منظور ایجاد بازار صادراتی یاد کرد و اظهار داشت: از ابتدای سال این راهبردها تدوین و در تسریع اجرایی شدن آنها گام برداشته شد.

موسوی تصریح نمود: به مناسبت دو فتح بزرگ یعنی سالروز آزادسازی خرمشهر و فتح ۵مهر و شکست حصر آبادان، ۱۲پروژه سرمایه‌گذاری صنعتی را تحت عنوان هر هفته یک پروژه در منطقه آزاد اروند به بهره‌برداری رساندیم‌.

وی ادامه داد: با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در این بازه زمانی، ۱۲پروژه صنعتی و تولیدی با حجم سرمایه‌گذاری داخلی ۲هزار میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری خارجی ۴۰میلیون یورو و با اشتغال‌زایی ۴۱۱نفر شغل مستقیم و ۱۳۶۰نفر به صورت غیرمستقیم در رشته‌های تولیدی مختلف صنعتی ازجمله نفت، گاز، پتروشیمی، شیمیایی، پلیمری، غذایی، انواع شوینده‌های بهداشتی و لوازم‌التحریر توسط بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید که یک موفقیت بزرگ در این منطقه به شمار می‌رود.

 

تحقق جهش تولید در منطقه آزاد اروند

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارها سازمان منطقه آزاد اروند گفت: این ۱۲پروژه پیگیری و نظارت شد تا به بهره‌برداری برسد؛ بعد از بهره‌برداری از این پروژه‌ها و عملی شدن در راستای شعار جهش تولید در این بازده زمانی، موفقیت مهمی به دست آمد؛ جهش تولید در این منطقه با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد و با برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال هشت پروژه صنعتی و تولیدی دیگر در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر بهره‌برداری خواهند شد.

موسوی بیان کرد: در راه‌اندازی این واحدهای صنعتی تمام دستگاه‌های دولتی و تشکل‌ها، اتاق‌های بازرگانی و اصناف و رسانه‌های نوشتاری و تصویری در حمایت از این راهبردها نقش مهمی داشتند و در ایجاد انگیزه برای سرانجام رساندن آنها تاثیرگذار بودند.

وی اظهار داشت: رسانه‌ها به عنوان یار همیشگی، کنار ما بودند؛ ضمن اینکه گمرکات و بنادر منطقه، ورود ماشین‌آلات و مواد اولیه واحدهای تولیدی به این منطقه را با کمترین بروکراسی اداری تسهیل کردند که آمارهای ورود مواد اولیه، قطعات مورد نیاز واحدهای تولیدی و ماشین‌آلات به منطقه، رونق و جهش تولید در منطقه آزاد اروند را نشان می‌دهد.

موسوی گفت: با توجه به پیگیری‌هایی صورت گرفته و تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌های تسهیلی که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال هشت واحد تولیدی دیگر در منطقه آزاد اروند به بهره‌برداری برسد تا در سال جاری در مجموع ۲۰واحد تولیدی و صنعتی به بهره‌برداری رسیده باشد که این مهم یک رکورد بی‌نظیر در مناطق آزاد و در کشور و در راستای منویات مقام معظم رهبری به شمار می‌رود.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارها سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به بهره‌برداری از شرکت توس الکتریک باتیس اظهار کرد: در این راستا و در تاریخ ۲۰خردادماه سال جاری، شرکت توس الکتریک باتیس که تولید‌کننده انواع لامپ‌های کم‌مصرفLED می‌باشد، با اعتبار ۱۳میلیارد ریال، نخستین پروژه تولیدی بود که در راستای اجرایی شدن شعار جهش تولید در منطقه آزاد اروند به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: این واحد تولیدی به صورت مستقیم برای ۳۰نفر و به طور غیرمستقیم برای ۱۲۰نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.

موسوی ادامه داد: عمده تولید لامپ این واحد تولیدی علاوه بر بازار داخل کشور، به کشورهای همسایه به ویژه عراق صادر می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارها سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه با اشاره به افتتاح شرکت پرنیان طراوت اروند تولیدکننده انواع دستمال کاغذی گفت: این شرکت با سرمایه‌گذاری ۶۰میلیارد ریالی و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۵۰نفر، در محل شهرک صنعتی شماره یک آبادان راه‌اندازی شده است.

وی گفت: این واحد تولیدی با مشارکت و تامین سرمایه در گردش از طریق شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه سازمان منطقه آزاد اروند به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

موسوی با اشاره به طرح توسعه کارخانه آراد صنعت ماهان تولیدکننده مواد کاتالیست و آغازگرهای مورد مصرف در پتروشیمی و تولید امولیسفایر اظهار نمود: سالانه ۲۳هزار تن انواع محصولات کاتلیست، امولیسفایر و آغازگرهای مورد مصرف در پتروشیمی در این کارخانه تولید و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود.

وی، میزان سرمایه‌گذاری این کارخانه را ۴۵۰میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در این کارخانه، ظرفیت شغلی برای ۲۵نفر به صورت مستقیم و ۷۵نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: این کارخانه که از شرکت‌های دانش‌بنیان بشمار می‌رود، دهمین پروژه به بهره‌برداری رسیده در سال جهش تولید در سرزمین فتح است که یکی از راهبردهای اصولی سازمان منطقه آزاد اروند به فرمایش رهبری در شعار سال است.

موسوی با اشاره به افتتاح شرکت تولید لوازم‌التحریر«پیام‌آور سریرکارن اروند» گفت: این مجتمع پس از ۱۰سال که در تملک بانک صادرات بود، با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارها سازمان منطقه آزاد اروند میزان سرمایه‌گذاری در این شرکت را ۲۰۰میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در سال گذشته حدود ۱۰۰میلیون دلار نوشت‌افزار در کشور وارد شد، ولی اکنون با جذب این سرمایه‌گذار بخش خصوصی که یکی از بزرگترین واردکنندگان کالا بود، به یک تولیدکننده تبدیل شده و امید است در آینده نزدیک صادرات کالا از این واحد صنعتی انجام شود.

موسوی مزایای راه‌اندازی این واحد تولیدی را جلوگیری از خارج شدن ارز از کشور بیان کرد و گفت: همچنین ضمن ایجاد اشتغال با اعمال صادرات کالا در این منطقه، موجب ورود ارز به کشور می‌شود.

وی معرفی سرمایه‌گذار برای تسهیلات سرمایه در گردش از اقدامات منطقه آزاد عنوان کرد و گفت: با توجه به درخواست این سرمایه‌گذار برای دریافت ۵۰میلیارد ریال تسهیلات از محل فنی اعتباری استان معرفی شد.

 

خودکفایی اروند در تولید مایحتاج مردم منطقه

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارها سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به افتتاح اولین خط تولید ماسک در منطقه آزاد اروند اظهار داشت: تولید پکیج بهداشتی مورد نیاز منطقه، استان، کشور و حتی همسایگان‌مان تکمیل گردید؛ چراکه شرکت لطیف پاک اروند پیش از این مواد ضدعفونی کننده دست، سطوح و مواد شوینده را تولید می‌کرد و با راه‌اندازی این خط تولیدی، پکیج بهداشتی کامل خواهد شد.

موسوی ابراز امیدواری کرد: با تامین نیاز داخلی منطقه و رفع محدودیت‌های صادراتی به سایر کشورها، شاهد صادرات این پکیج‌ها با هدف ارزآوری برای اروند باشیم‌.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به بهره‌برداری از شرکت تولیدی دیگر در خرمشهر گفت: حدود ۱۳۰میلیارد ریال میزان سرمایه‌گذاری در شرکت «زعفران نگین طلای سرخ آسیا» بوده که توانسته برای ۸۰نفر به صورت مستقیم و نزدیک به ۱۵۰نفر نیز غیرمستقیم، ایجاد شغل کند.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارها سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد: نکته بسیار مهم این است که توانستیم در سال جهش تولید و با توجه به راهبردهایی که تعریف نمودیم؛ زنجیره تامین، تولید و مصرف را کامل کنیم.

موسوی قیمت محصولات تولید شده در شرکت «زعفران نگین طلای سرخ آسیا» جهت عرضه به عموم مردم نسبت به سایر شهرستان‌های استان و حتی کشور را ارزان‌تر دانست و توضیح داد: به این محصولات ارزش افزوده و مالیات بر ارزش افزوده تعلق نمی‌گیرد و مسلما مردمی که در منطقه هستند می‌توانند این اجناس را ارزان‌تر تهیه کنند.

 

افزایش ۷۰میلیون یورویی ظرفیت صادرات در منطقه آزاد اروند

وی افزود: با افتتاح کارخانه بین‌المللی پترو آذر کاسپین با سرمایه‌گذاری شرکت ترکیه‌ای که به مناسبت شکست حصر آبادان و در ادامه نهضت جهش تولید در سرزمین فتح انجام‌ شد‌، ۷۰میلیون دلار به صادرات کالاهای تولیدی منطقه افزوده خواهد شد.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارها سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: کارخانه مذکور با سرمایه‌گذاری ۴۰میلیون یورو توسط سرمایه‌گذار خارجی راه‌اندازی شده است و برای ۶۰نفر به صورت مستقیم و‌ ۲۰۰نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

موسوی گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید سالیانه این واحد ۲۴۰هزار تن هیدروکربنات سبک و سنگین و ۲نوع حلال به نام وایت اسپریت که در صنعت رنگ، رزین و پاک‌کننده‌ها استفاده می‌شود، خواهد بود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مواد اولیه و خوراک اصلی این شرکت، نفت سفید و میعانات است؛ تصریح نمود: سازمان منطقه آزاد اروند با چندین هدف ازجمله جلوگیری از خام فروشی نفت، جذب سرمایه گذارخارجی و استفاده از تجربه، تخصص و تکنولوژی کشور ترکیه اقدام به این کار کرده است.

موسوی خاطرنشان کرد: شرکت بین‌المللی پترو آذر کاسپین در زمینی به مساحت ۲۴هزار مترمربع  به بهره‌برداری رسید.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارها سازمان منطقه آزاد اروند همچنین با اشاره به افتتاح بزرگترین کارخانه سلولوزی استان در منطقه آزاد اروند گفت: این واحد بسته‌بندی با سرمایه‌گذاری ۸۰میلیارد ریالی و ظرفیت تولید سالانه ۴۱۰تن انواع دستمال کاغذی در مدت زمان ۲۴ماه به بهره‌برداری رسیده است.

وی، ارزش ماشین‌آلات این واحد را ۳۹میلیارد و ۶۷۰میلیون ریال عنوان کرد و افزود: محصولات این واحد برای عرضه در بازارهای داخلی و خارجی هدفگذاری شده و توانسته است برای ۱۵نفر به طور مستقیم و ۴۰نفر به طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی کند.

موسوی تصریح کرد: در صورت افزایش فعالیت‌های این واحد به سه شیفت کاری، زمینه اشتغال تا ۱۶۵نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم افزایش می‌یابد.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارها سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه این واحد بسته‌بندی به نوبه خود در سطح استان خوزستان کم‌نظیر است، یادآور شد: یک‌چهارم میزان سرمایه‌گذاری در این واحد تولیدی توسط شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه سازمان منطقه آزاد اروند تامین شده است.

 

حمایت سازمان منطقه آزاد اروند از صنایع کوچک

سیدعلی موسوی با اشاره به افتتاح سه پروژه دیگر در منطقه آزاد اروند گفت: این سه واحد از سری واحد‌های کوچک و متوسط بود که میزان سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی آنها معادل ۲۰۰میلیارد ریال توسط بخش خصوصی تامین شده است.

وی، میزان اشتغال‌زایی این واحد‌های تولیدی را ۲۰۰نفر اعلام کرد و گفت: این سه واحد برای بیش از ۵۰نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کردند.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارها سازمان منطقه آزاد اروند با تاکید بر اینکه فعالیت این صنایع گامی در راستای خودکفایی کشور است، توضیح داد: کالایی که اکنون در منطقه تولید می‌شود، پیش‌تر از کشور چین وارد می‌شد، اما در حال حاضر مواد اولیه این کالاها از داخل تامین می‌شود و علاوه بر اینکه تامین کننده نیازهای داخلی خواهند بود، صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس را نیز انجام می‌دهند.

موسوی با بیان اینکه حمایت از صنایع کوچک، زودبازده و متوسط سیاست عمده سازمان منطقه آزاد اروند است، اظهار داشت: این صنایع مزایای بسیاری ازجمله بهره‌برداری سریع، اشتغال‌زایی خوب، تامین کالای شبکه‌های توزیع ، تامین کننده مواد اولیه صنایع سنگین و بزرگ و همچنین به سرمایه کمتری برای شروع نیاز دارند.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارها سازمان منطقه آزاد اروند همچنین با اشاره به بهره‌برداری سه پروژه طرح توسعه شرکت تولیدی-‌صنعتی شمس جاوید اروند که در شهرک صنعتی شماره یک آبادان انجام شده است، اظهار نمود: بنا بر قولی که به مردم منطقه داده بودیم، قرار شد تا در قالب «نهضت جهش تولید در سرزمین فتح» هر هفته یک پروژه را در بازه زمانی سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر تا پنجم مهر سالروز شکست حصر آبادان به سرانجام برسانیم و اگر چه شاید در ابتدای کار این حرف شاید در حد یک شعار قلمداد می‌شد، اما خداوند را شاکریم که موفق به این امر شدیم.

وی افزود: این سه پروژه با بیش از ۳۵میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، زمینه اشتغال ۱۳۳نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کردند.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارها سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به راهبردهای سازمان منطقه آزاد اروند در سال جهش تولید، خاطرنشان کرد: ویژگی عمده این پروژه، صادرات‌محور بودن محصولاتش یعنی یکی از اصلی‌ترین راهبردهای سازمان منطقه آزاد اروند است که طبق آنچه در این باره گفته‌ایم، از محصولات صادرات‌محور در جهت تحقق یکی از اهداف و راهبردهایمان حمایت می‌کنیم.