با دستور ریاست جمهوری صورت گرفت:

افتتاح ۳۸طرح صنعتی، عمرانی و زیربنایی و کشاورزی در منطقه آزاد ارس

38پروژه بزرگ صنعتی، عمرانی و زیربنایی و کشاورزی با سرمایه‌گذاری بالغ بر 19هزار و 278میلیارد ریال توسط رئیس‌جمهور به صورت ویدئوکنفرانس در منطقه آزاد ارس افتتاح شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در مراسم افتتاح طرح‌ها، ۹۷درصد این طرح‌ها را سرمایه‌گذاری مربوط به بخش خصوصی اعلام کرد و گفت: میزان اشتغال‌زایی این تعداد پروژه‌ها ۴۹۸نفر است.

محسن نریمان اظهار کرد: از مجموع ۳۸طرح افتتاحی، ۲۳واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری داخلی ۱۵هزار و ۷۸۰میلیارد ریال و سرمایه خارجی چهار میلیون دلار، سه واحد انبارداری با سرمایه‌گذاری یکهزار و ۷۷۵میلیارد ریال، هفت واحد کشاورزی با سرمایه‌گذاری ۲۹۲میلیارد ریال و دو پروژه گردشگری با سرمایه‌گذاری ۱۵میلیارد ریال می‌باشد‌‌.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه از این میزان سه درصد سرمایه‌گذاری‌ها توسط سازمان منطقه آزاد ارس و در حوزه زیرساخت و عمران و ۹۷درصد توسط بخش خصوصی انجام شده است، افزود: پل مسیر سی، ساختمان کلانتری و سالن ورزشی خداآفرین پروژه‌های افتتاحی در حوزه عمرانی و زیربنایی است که با مجموع سرمایه‌گذاری ۶۰۰میلیارد ریالی سازمان منطقه آزاد ارس به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: نوید این را می‌دهیم که قبل از پایان دولت تدبیر و امید و در تیرماه سال جاری طرح‌های مهم دیگری نیز افتتاح می‌شود.

نریمان ابراز امیدواری کرد: از طریق مرز ارمنستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه، تراز تجاری منطقه آزاد ارس را تا سقف یک میلیارد دلار افزایش دهیم.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در پایان با بیان اینکه قبل از دولت تدبیر و امید حتی یک متر گلخانه نیز در این منطقه وجود نداشت، گفت: امروز بزرگ‌ترین گلخانه سقف شیشه‌ای خاورمیانه در ارس فعالیت می‌کند.

گفتنی است؛ پیش از این نیز در پنجم فروردین‌ماه سال جاری در سومین دوره افتتاحات مناطق آزاد توسط رئیس‌جمهور ۲۰طرح صنعتی، زیربنایی، کشاورزی و گردشگری با سرمایه‌گذاری ریالی بالغ بر ۱۱هزار و ۵۸۳میلیارد ریال به صورت ارتباط زنده تلوزیونی توسط رئیس‌جمهور در منطقه آزاد ارس افتتاح شد.

همچنین در طول سال‌۹۹ نیز بالغ بر ۲۳طرح سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس با میزان سرمایه‌گذاری ریالی ۱۱هزار و ۹۴۴میلیارد ریال و ۷۰٫۵میلیون یورو و ۴٫۸میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی و میزان اشتغال‌زایی ۱۳۵۲نفر افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.

لازم به ذکر است، سازمان منطقه آزاد ارس در طول سال‌های فعالیت دولت تدبیر و امید دستاوردهای دیگر از قبیل عضویت در جامعه جهانی گردشگری و جامعه ایمن، شهر ایمن، کسب رتبه برتر مرکز رشد ارس در بین مناطق آزاد، کمک به احداث مسجد جلفا، کمک ۱۰۰میلیارد ریالی ارس به حوزه آموزش و پرورش منطقه در زمینه احداث، تجهیز و تعمیر مدارس و هزینه‌کرد ۶۰۰میلیارد تومانی در پروژه‌های زیربنایی، عمرانی، مسیرها، ریل و جاده‌ای نیز داشته است.