دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد:

افتتاح ۵۸طرح عمرانی در مناطق آزاد و ویژه با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس‌جمهور

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از بهره‌برداری ۵۸طرح عمرانی در مناطق آزاد ارس، قشم و کیش و مناطق ویژه اقتصادی فرودگاه پیام، شیراز، سرخس، کاوه و یزد با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس‌جمهور در ۲۰شهریورماه جاری خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق به نقل از روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مرتضی بانک، سرمایه‌گذاری ارزی این طرح‌ها را ۴۳۷میلیون یورو بیان کرد و افزود: با افتتاح این طرح‌ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، برای ۴هزار و ۴۱۳نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

او طرح مجتمع گلخانه‌ای منطقه آزاد ارس را از مهم‌ترین طرح‌های کشاورزی کشور بیان کرد و افزود: این طرح کاملا مدرن و مجهز است که در ۸۰هکتار زمین به صورت یکپارچه کشت می‌شود.

مشاور رئیس‌جمهور این طرح را ابتکار بسیار ارزشمند با استفاده از فناوری‌های جدید و با سرمایه‌گذاری دو هزار میلیارد تومانی (۷۶میلیون یورویی) ذکر کرد و گفت: مجتمع گلخانه‌ای منطقه آزاد ارس، یک الگوی بسیار ارزشمند برای تولید گلخانه‌ای در کشور خواهد بود و محصولات آن که بیشتر صیفی‌جات است به روسیه و متناسب با استاندارد‌های این کشور صادر می‌شود.

 

بهره‌برداری از کارخانه تولید لوازم خانگی در منطقه ویژه اقتصادی پیام

مرتضی بانک، کارخانه تولید لوازم خانگی در منطقه ویژه اقتصادی پیام را از دیگر طرح‌های مهم برشمرد و افزود: کارخانه تولید لوازم خانگی مادیران با سرمایه‌گذاری ۵۵۰میلیارد تومانی بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۱۰هکتار در منطقه ویژه اقتصادی پیام به منظور تولید ماشین لباسشویی، یخچال، فریزر و کولر گازی با ظرفیت ۵۵۰هزار دستگاه، پنج‌شنبه ۲۰شهریور به بهره‌برداری می‌رسد که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است و ۲۵درصدی نیاز کشور را در لوازم خانگی تامین خواهد کرد.

او گفت: این واحد تولیدی با دارا بودن ۲٫۵هکتار فضای تولید و ۲٫۵هکتار فضای انبارش، برای ۳۷۰نفر به صورت مستقیم اشتغال پایدار ایجاد می‌کند. با توجه به انتقال فناوری صورت پذیرفته، محصولات تولیدی این شرکت جایگزین برند‌های خارجی حاضر در بازار کشور خواهد بود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، به طرح‌های عمرانی که ۲۰شهریور در منطقه آزاد کیش افتتاح می‌شود اشاره کرد و گفت: در این منطقه ۱۱پروژه با ۲۰۰۰میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد که هزار و ۶۸فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

مرتضی بانک بهره‌برداری از هتل پانوراما، برج نوآوری و تولیدی زمهریر را ازجمله طرح‌های عمرانی در کیش ذکر کرد.

او طرح‌های عمرانی منطقه آزاد قشم را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این منطقه تعداد ۱۴پروژه با هزار و ۱۶۳میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری می‌رسد.

مشاور رئیس‌جمهور، بهره‌برداری از پایانه ذخیره نفت در منطقه آزاد قشم را یکی از طرح‌های مهم برشمرد و اضافه کرد: این طرح، جزء ذخایر راهبردی کشور خواهد بود و نیاز‌های داخلی را تامین و سپس برای صادرات استفاده خواهد شد.

 

سرمایه‌گذاری ۳۴۰میلیون یورویی در منطقه آزاد قشم

مرتضی بانک با بیان اینکه در منطقه آزاد قشم همچنین ۳۴۰میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی انجام شده افزود: با افتتاح این طرح‌ها در قشم، برای ۶۰۱نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

او ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی و ماژول دوم نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰مگاواتی را ازجمله طرح‌هایی بیان کرد که پنج‌شنبه با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به بهره‌برداری از ۱۲طرح با ارزش ۴۱۳میلیارد تومان در منطقه آزاد ارس اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری ارزی این طرح‌ها ۷۲٫۴میلیون یورو است و با افتتاح این طرح‌ها برای هزار و ۳۹نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی می‌شود.

مرتضی بانک، بهره‌برداری از مجتمع فولاد آذر آبادگان ارس ازجمله طرح‌های مورد بهره‌برداری در منطقه آزاد ارس ذکر کرد.

او به طرح‌های مورد بهره‌برداری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس اشاره کرد و گفت: کارخانه کاشی و سرامیک تندیس ابریشم با سرمایه‌گذاری ۱۳۰میلیارد تومان و ۲۲میلیون یورو از سوی بخش خصوصی با هدف توسعه صادرات به بهره‌برداری می‌رسد.

مشاور رئیس‌جمهور افزود: در منطقه ویژه اقتصادی شیراز کارخانه آرایسان رونیکا جهت تولید سبد کاملی از محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده با ظرفیت تولید ۷۵هزار تن در سال در ۱۹خط تولید با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۸۰میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است.

مرتضی بانک گفت: این واحد تولیدی با بکارگیری فناوری‌های روز برای ۱۰۰نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده و در آینده نزدیک محصولات تولیدی این واحد، جایگزین بخش قابل توجهی از واردات کشور خواهد شد.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه کرد: بیش از ۹۰درصد این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده است.