با حضور دبیر شورایعالی مناطق آزاد انجام شد:

افتتاح ۶واحد صنعتی کشاورزی ‌در منطقه آزاد ارس

۶واحد صنعتی کشاورزی با اعتبار هزینه شده و سرمایه در گردش ۶هزار و ۵۰۰میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۲۲۵نفر با حضور مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در منطقه آزاد ارس افتتاح شد.

پالایشگاه تقطیر، نخستین طرحی بود که در چهارمین روز هفته دولت در این منطقه آزاد تجاری-صنعتی به بهره‌برداری رسید.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد ارس در مراسم بهره‌برداری از این پروژه با بیان اینکه این پالایشگاه با ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰هزار تن انواع فرآورده‌های نفتی مانند بنزین و گازوئیل تحت استانداردهای روز دنیا راه‌اندازی شده است، گفت: این پالایشگاه در فاز اول بهره‌برداری سالانه ۹۰هزار تن قیر بر پایه نفتی تولید می‌کند.

محسن نریمان، سرمایه ثابت هزینه شده برای این طرح در فاز اول را ۱۵۱میلیارد و ۴۹۰میلیون ریال اعلام کرد و افزود: این طرح با سرمایه‌گذاری ۳۴۰میلیارد ریال در مدت ۱۰ماه به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه در گردش این طرح در فاز اول یک هزار و ۳۷۹میلیارد و ۶۱۰میلیون ریال است، اظهار داشت: این طرح در زمینی به وسعت ۳۰هزار مترمربع و با زیربنای یک هزار و ۱۱۰مترمربع احداث شده است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس ادامه داد: میزان اشتغال‌زایی مستقیم این طرح ۵۰نفر بوده و برای ۸۰نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

نریمان اعلام کرد: دومین طرح افتتاح شده در این منطقه، واحد تولید تخته چندلایه با روکش فنولیت بود که با ظرفیت تولید سالانه ۳۱۵هزار مترمربع با سرمایه‌گذاری ثابت ۵۰میلیارد ریال و سرمایه در گردش ۳۲۰میلیارد ریال ( در مجموع حدود ۱٫۵میلیون دلار) با اشتغال‌زایی ۵۰نفر با فناوری و سرمایه‌گذاری چینی ایجاد شده است.

وی گفت: واحد کشت و صنعت با سرمایه ۲۰میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۹نفر و ظرفیت تولید سالانه ۲۵۰تن و همچنین واحد گلخانه‌ای با ۲۳میلیارد ریال هزینه در مساحت ۱۰هزار مترمربع با اشتغال‌زایی ۱۴نفر و ظرفیت تولید سالانه ۲۵۰تن گوجه‌فرنگی افتتاح شد‌.

نریمان ادامه داد: واحد تولید پوشاک با یک میلیون دلار سرمایه ثابت و سه هزار و ۳۶۴میلیارد ریال سرمایه در گردش و اشتغال برای ۸۰نفر پنجمین طرحی بود که با حضور مشاور رئیس‌جمهور در منطقه آزاد ارس افتتاح شد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد ارس اظهار کرد: ششمین طرحی که افتتاح شد واحد تولید لباس با ۱۰۰میلیارد ریال سرمایه ثابت و بیش از یکهزار و ۱۴۲میلیارد ریال سرمایه در گردش با اشتغال ۵۰نفر است.

گفتنی است، منطقه آزاد ارس با وسعت ۵۱هزار هکتار در ۱۳۷کیلومتری شهر تبریز در مجاورت جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته و علاوه بر ظرفیت‌های صنعتی دارای استعدادهای مناسبی در زمینه کشاورزی به خصوص تولیدات گلخانه‌ای است.