در گفت‌و‌گو با معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند عنوان شد:

افق‌ روشن منطقه آزاد اروند با افتتاح پروژه‌های عظیم زیرساختی در سال۱۴۰۰

موتور محرک پیشرفت و توسعه منطقه آزاد اروند با الحاق کامل شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و جزیره مینو در برنامه‌های دولت یازدهم تحت عنوان منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند شتاب مضاعفی گرفت و تعامل و هم‌افزایی چشمگیری میان دستگاه‌های مختلف این دو شهرستان به وجود آمد که این شرایط، راه را برای توسعه و عمران این شهرها گشود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین معاونت‌های سازمان منطقه آزاد اروند در سال‌های اخیر، معاونت فنی و امور زیربنایی بوده است؛ چرا که می‌توانست تا حد زیادی زخم‌های حاصل از جنگ را التیام بخشد و بزرگترین خواست مردم منطقه آزاد را جامه عمل بپوشاند‌. با تاسیس سازمانی تحت عنوان منطقه آزاد اروند در شهرهای زخم خورده از جنگ همچون آبادان و خرمشهر، بیش از همه بازسازی چهره این شهرها مطالبه می‌شد. مردم نیز امید داشتند تا این منطقه در ریل شتابنده پیشرفت بالاخص توسعه عمران و آبادانی قرار گیرد.

پروژه‌های بارانداز ۱۳هکتاری شلمچه، حصارکشی و دروازه‌های ورودی به منطقه را می‌توان گام مثبتی در راستای افزایش توان اقتصادی، صادراتی و ارزی این منطقه دانست؛ هر چند با توجه به مشکلات اخیر اقتصادی در کشور همواره نیازمند افزایش چنین اقداماتی است‌.

مضاف بر آن، طرح‌های درون شهری مانند زیباسازی، بهسازی و نوسازی معابر، خدماتی که در روستاهای منطقه انجام شده و پروژه‌های بهداشت و درمان در آبادان و خرمشهر انجام گرفته است.‌ همه این اقدامات در جهت رفع محرومیت‌ها و دغدغه‌های مردم این شهرها بوده و تمرکز بر این بخش‌ها، ضروری‌ترین نیازهای مردم را می‌تواند حل نماید.

طبق گفته معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند، پروژه‌های عظیم در دست اقدام را نیز می‌تواند افقی روشن برای منطقه توصیف کرد.

باید تاکید نمود ایجاد گیت‌های ورودی‌، پروژه‌‌های ساخت و نوسازی بیمارستان‌ها، برداشتن دژ مرزی، توسعه فرودگاه بین‌المللی آبادان، پروژه بهسازی و نوسازی روستاها و معابر شهری و تامین تجهیزات مدارس و مساجد در کنار پروژه‌های زیاد دیگری که در سال‌های متوالی برنامه کلنگ‌زنی آنها در آبادان و خرمشهر صورت گرفته، اقدامات وسیع و بسیار خوبی است که باید ادامه پیدا کند و به گفته آقای معاون روبان افتتاحش نیز بریده شود!

واقعیت آن است که باید زیرساخت‌های عمرانی این منطقه ترمیم شود. همچنین در بخش‌هایی که ناکارآمدی آن به اثبات رسیده و یا بهینه نیست، مورد  مطالعه و در نهایت در راستای بازبینی و یا تعویض ساختاری آن اقدام شود‌.

معاون جدید فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند معتقد است که شیرینی اتمام عملیات اجرایی یک پروژه را باید به موقع چشید؛ در واقع شروع و پایان یک طرح و پروژه را مردم باید شاهد باشند.

طبق گفته فالح صفائی، اصلی‌ترین اقدام در حوزه شهری این است که بتوان کارها را به اتمام رساند  و پروژه‌ای را در صورت نیاز تعریف کرد‌. ضمن اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر مانع‌زدایی از روند فعالیت تولیدکنندگان، در اولویت اقدامات معاونت فنی و امور زیربنایی منطقه آزاد اروند قرار گرفته است.

وی، از اهداف خدمات‌رسانی این معاونت به تولیدکنندگان سخن گفت تا آنان بتوانند فعالیت‌های اقتصادی خویش را به نحو احسن انجام دهند و مشکلی برایشان ایجاد نگردد.

در ادامه، گفت‌و‌گوی ما را با جناب آقای فالح صفائی معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند می‌خوانید.

 

توسعه محدوده منطقه آزاد اروند در دولت تدبیر و امید

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: عملکرد منطقه آزاد اروند در دولت اول و دوم تدبیر و امید قطعا از دید ما خوب و مثبت بوده است. در ابتدای دولت افزایش وسعت منطقه را داشتیم، یعنی در این منطقه به یکباره آن قسمت محدود، به کل شهرهای آبادان و خرمشهر وسعت پیدا کرد. قطع به یقین می‌دانیم که شهرهای آبادان و خرمشهر به دلیل وضعیتی که در زمان جنگ پیش آمد، به لحاظ زیرساختی، شهرهای مناسبی نبودند و کماکان هم نیستند؛ مثل زیرساخت‌‌های جاده‌ای‌، محیط‌های شهری، فضای سبز، آب و برق، فاضلاب و… در این شهرها نه تنها فراهم نبود، بلکه تخریب‌های زیادی هم صورت گرفته بود. لذا یکباره حجم مشکلات وسیعی به سمت منطقه آزاد اروند سوق پیدا کرد؛ در نتیجه هزینه‌های ما بالا رفت و مجبور شدیم که در این شهرها هزینه و کار کنیم؛ در واقع خیلی از هزینه‌هایی که صورت گرفته بود، در حوزه شهری اتفاق افتاد. بنابراین شاید تمام کارهایی که در زمینه عمران انجام دادیم ۵۰درصد آن را به تکمیل طرح‌های زیرساختی‌، معابر شهری و فضای سبز و آب و فاضلاب اختصاص دادیم‌. در واقع هزینه‌های ما به این سمت پیش رفت‌. بنابراین شاید خیلی از اقدامات‌مان به چشم نیاید، زیرا در زیرزمین مثل لوله‌های آب و فاضلاب نهفته شد‌.

وی در ادامه گفت: باید تاکید کنم در این خصوص هزینه‌های زیادی پرداخت شده و کارهای بزرگی صورت گرفته و قابلیت دفاع وجود دارد.

 

اقدامات انجام شده در حوزه زیرساختی و عمرانی در اروند

فالح صفائی افزود: در شلمچه هم عملکرد خوبی داشتیم، باراندازی ساختیم که یکی از لجستیکی‌ترین نقاط در مناطق آزاد کشور است. هیچ باراندازی در سایر مناطق آزاد به این شکل و شمایلی که ما کار و طراحی کردیم، وجود ندارد‌.

وی تاکید کرد: ترمینال فرودگاهی که کار کردیم، یکی از زیباترین ترمینال‌های جنوب غرب کشور است و این یک کار بسیار مثبت و بزرگ است.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت: همچنین سرانه فضای سبز را در شهرهای بالا آوردیم و به معابر شهری و آسفالت در این چند سال به صورت ویژه‌ای نگاه و روی آن کار کردیم.

صفائی تاکید کرد: به نظرم در حوزه عمرانی شاهد عملکرد مناسبی در این دولت در منطقه آزاد اروند بوده‌ایم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه طرح‌ها و پروژه‌های مهمی در این سال‌ها به اجرا درآمد که به توسعه عمرانی منطقه کمک کرده است، گفت: پروژه‌های گوناگونی در حوزه‌های مختلفی ازجمله در حوزه بهداشت و درمان، آموزشی‌، اقتصادی و شهری و… داشته‌ایم که اهم این پروژه‌ها را به صورت تیتروار می‌گویم‌‌.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: درخصوص بهسازی بیمارستان‌های منطقه باید بگویم که بیمارستان‌های آبادان و خرمشهر را بازسازی کردیم؛ بعضی بهسازی‌ها در حد اورژانس و برخی در حد اتاق عمل و بخش‌های داخلی بود و بنا به نیازهای آن بیمارستان‌ها بهسازی‌شان را با مشارکت دانشکده علوم پزشکی آبادان انجام دادیم و اکنون بیمارستان قابل قبولی در دو شهر آبادان و خرمشهر ایجاد شدند. درخصوص بهسازی معابر هم کارهای خیلی خوبی هم در آبادان و هم خرمشهر انجام گرفته است. در فضای معابری که در این چندین سال مشکل داشتند، اقداماتی انجام گرفت، اما با توجه به وسعت مشکلات منطقه باز هم کار برای انجام این قضایا وجود دارد و نیاز به ادامه همین مسیر است. درخصوص افزایش سرانه فضای سبز با توجه به تفاهم‌نامه و قراردادی که با شهرداری شهر تهران داشتیم، در حوزه فضای سبز خرمشهر و آبادان کارهای خوبی انجام گرفت‌.

صفائی تاکید کرد: در بخش بوستان‌های خرمشهر خوب کار کردند، در آبادان هم پارک خطی ۱۷هکتاری در حال انجام است.

وی اذعان داشت: در بعضی از مدارس در حوزه آموزش و پرورش تعمیراتی در خرمشهر‌، مینوشهر و آبادان داشتیم. در حوزه اقتصادی نیز در شلمچه بارانداز ۱۳هکتاری و ۸هکتاری را داشتیم.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند درخصوص وضعیت زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه گفت: در این دولت کارهای خوبی برای سرمایه‌گذاران عزیز صورت گرفته و کارهای سرمایه‌گذاری در حال انجام است و ما هم خدمات مناسبی ارائه می‌دهیم.

صفائی تصریح کرد: موضوعات آبرسانی و دفع فاضلاب را هم در دو شهر داشتیم و مشکلات مناطقی که از این باب درگیر بودند، رفع شد. به عنوان مثال در امیرآباد در حال حاضر بیش از ۴۶کیلومتر خطوط شبکه و انشعابات در آبادان داشتیم؛ در خرمشهر حدود ۲۸کیلومتر در مناطق مختلف آبرسانی صورت گرفت که ان‌شاالله این پروژه‌ها ادامه پیدا خواهند کرد.

وی گفت: در زمینه پروژه‌های شاخص مثلا دروازه‌های ورودی به منطقه آزاد‌، گیت آبادان-اهواز و گیت خرمشهر-اهواز و امام صادق(ع) به صورت کامل به اتمام رسیدند. گیت‌های خرمشهر-اهواز، جاده امام رضا(ع) و گیت آبادان-ماهشهر هم در حال کارهای اتمام‌رسانی هستند و ان‌شالله در همین دولت به بهره‌برداری می‌رسند.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه افزود: ساخت ساختمان اداری-فرهنگی را داشتیم که بیش از ۱۶هزار مترمربع بخش فرهنگی آن است که به مردم آبادان، خرمشهر و مینوشهر سرویس می‌دهد‌. برای افزایش سرانه فرهنگی منطقه، دو سالن آمفی تئاتر در این مجموعه درنظر گرفتیم. در این ساختمان یک آمفی تئاتر ۷۰۰نفره و یک آمفی تئاتر‌ ۲۲۰نفره وجود دارد. ساختمانی که ما از این جهت کار کردیم، ساختمان شاخصی در منطقه است‌.

صفائی افزود: طرح دیگر که موجب توسعه عمرانی منطقه می‌شود، توسعه پایانه مسافری فرودگاه بین‌المللی آبادان است. زیربنای ترمینال مسافری اروند ۷هزار و ۲۰۰متر است و یکی از ترمینال‌های مجهز و بی‌نظیر جنوب غرب کشور است.

 

اهداف عمرانی منطقه آزاد اروند در سال۱۴۰۰

وی در پاسخ به این سوال که برنامه‌های اصلی معاونت فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند در سال‌۱۴۰۰ چیست، گفت: برنامه ما فعلا اتمام کارهایی می‌باشد که شروع شده است.‌ یکی از اهدافمان این است که شیرینی اتمام عملیات اجرایی پروژه‌ها را بچشیم. بدین معنا که بعد از آنکه کلنگ پروژه زده شد، سر موقع روبانش هم بریده شود. در واقع شروع و پایان یک طرح و پروژه را مردم باید شاهد باشند. ما یکسری کارها را در همین دولت شروع کردیم که ان‌شاالله در همین دولت هم کار را به اتمام‌ می‌رسانیم.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند تاکید کرد: امیدواریم در بخش خدماتی چه در حوزه شهری و چه اقتصادی بتوانیم شاهد این  باشیم که طرح‌ها به پایان برسد. ضمن اینکه دوست نداریم طرحی ابتر بماند یا بخواهیم طرحی را شروع کنیم که طرح‌های دیگر مغفول بماند یا اینکه بخواهیم آنها را ادامه ندهیم، مگر اینکه مشکلات و توجیهات خاص خودشان را داشته باشند. ولی اصلی‌ترین کارها در حوزه شهری این است که بتوانیم کارها را به اتمام برسانیم و پروژه‌ جدیدی را در صورت نیاز تعریف کنیم‌. ضمن اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری را مبنی بر اینکه باید مانع‌زدایی از روند فعالیت تولیدکنندگان شود، در اولویت اقداماتمان قرار می‌دهیم؛ در واقع به دنبال آن هستیم که به تولیدکنندگان خدماتی ارائه دهیم تا بتوانند کارهایشان را به نحو احسن انجام دهند و مشکلی برایشان ایجاد نگردد؛ یعنی زیرساختی برایشان فراهم کنیم تا بتوانند اقدامات تولیدی خود را بهتر انجام دهند‌‌.

صفائی درخصوص وضعیت قراردادی که میان سازمان منطقه آزاد اروند و قرارگاه سازندگی خاتم‌ الانبیاء(ص) بسته شده است، اظهار کرد: ما یک تفاهم‌نامه‌‌ ۲هزار میلیارد تومانی در حوزه‌های مختلفی همچون بهسازی معابر شهری، احداث پل و بیمارستان‌، ساحل‌سازی‌، آب و فاضلاب‌، زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی منطقه با قرارگاه سازندگی خاتم‌ الانبیاء(ص) داشتیم‌. از این تفاهم‌نامه،‌ یک مورد تبدیل به قراردادی شد که مربوط به بهسازی معابر آبادان با ۱۶۰میلیارد تومان است و اکنون در حدود ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی در آن قرارداد است.

وی تاکید کرد: ما قراردادها را براساس تفاهم‌نامه پشت یکدیگر ابلاغ می‌کنیم تا قراردادهای اجرایی براساس تفاهم‌نامه‌ها انجام شود.

 

افتتاح‌ طرح‌ها و پروژه‌های جدید در راستای بهبود زیرساخت‌های اروند

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند در پاسخ به این سوال که مشکلات منطقه آزاد در حوزه زیرساخت و طرح‌های عمرانی چیست، گفت: مشکلات زیرساختی در منطقه آزاد اروند واقعا زیاد است، من‌جمله اینکه طرح‌های آب و فاضلاب و معابر سالیان سال است که رها شده بودند و بعد از بازسازی بر روی آنها کاری نشده است. برای آنکه سطح آب و فاضلاب در این منطقه قابل قبول باشد و مشکلاتی از این باب در سطح شهرهای خرمشهر، آبادان و مینوشهر نداشته باشیم، نیازمند هزینه‌کرد رقمی بالغ‌بر ۴هزار میلیارد تومان هستیم که این میزان کم نیست و در واقع این عدد معادل ۱۳سال بودجه عمرانی منطقه آزاد اروند است. لذا این موضوع می‌طلبد بودجه کشوری از این بابت داده شود تا بتوانیم مشکلات زیرساختی این شهرها را به شکلی که در خور مردم باشد، برطرف کنیم و شاهد رونق و آبادانی منطقه آزاد اروند باشیم.

صفائی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا منطقه آزاد اروند در افتتاحیه‌های ریاست جمهوری حضور نداشته است، اظهار داشت: خیر، اینگونه نیست؛ ما پروژه‌های متفاوتی در برنامه‌های ریاست جمهوری داریم که ان‌شاالله در هفته‌های آتی شاهد افتتاح این پروژ‌ها و طرح‌ها خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه مشکلات فعلی که در اولویت شما چیست و چه راهکاری برای حل آن دارید، گفت: قطعا مشکلات بیماری کرونا و تغییرات نرخ ارز و تغییرات لحظه‌ای قیمت مصالح و محقق نشدن درآمدها از اتفاقات سختی است که این روزها ضربه‌های سنگینی به پیکر پروژه‌های شهری وارد می‌کند‌. ما نیز از مشکلات کشور مستثنی نیستیم و با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ اما امیدواریم این موضوعات و مشکلات مرتفع گردد، یعنی کرونا نابود شود و کل کشور از این بیماری که همه‌گیر شده است، نجات پیدا کند. ضمن اینکه مشکلات کشور در زمینه‌های تحریم و اقتصادی هم برطرف شود تا خیلی بهتر از قبل پروژه‌ها را بتوانیم راهبری کنیم‌.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند تاکید کرد: یکی از راهکارهای ما حضور قرارگاه محترم خاتم‌ الانبیاء(ص) بوده که با راهکاری که اندیشیده شده، به شکلی کمک حال ما باشند تا پروژه‌های خوبی را در سطح شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر آغاز کنیم و پروژه‌های بعدی را نیز به سرانجام برسانیم.

صفائی ابراز امیدواری کرد که ان‌شالله با آمدن قرارگاه خاتم‌ الانبیاء(ص) تحولات خوبی در سطح منطقه صورت بگیرد.

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به این سوال که درخصوص معضل بزرگ فاضلاب و معابر و صدمات ناشی از سیل چه اقداماتی صورت گرفته است، بیان داشت: ما در زمینه فاضلاب دو تفاهم‌نامه با شرکت آب و فاضلاب استان داشتیم که اکنون در حال انجام است. آبرسانی به بخشی از مناطق آبادان و خرمشهر و دفع فاضلاب و احداث شبکه فاضلاب در برخی از نقاط این دو شهر و همچنین اورهال کردن ایستگاه‌های پمپاز دو شهر آبادان و خرمشهر صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: مذاکراتی درخصوص آب‌های سطحی و فاضلاب در بافت‌های فرسوده صورت گرفته است؛ البته جلساتی هنوز در حال انجام است تا مشارکتی میان آب و فاضلاب کشور و منطقه آزاد و وزارت کشور در جهت بهسازی این موضوع صورت گیرد؛ چراکه آب‌های سطحی عملا کار شهرداری است و دوستان شهرداری موضوعات دفع آب‌های سطحی را باید داشته باشند‌. همین طور بحث‌های آب و فاضلاب در شرکت مهندسی آب و فاضلاب باید صورت گیرد و ما هم به تبع آن نقش حاکمیتی در این خصوص داریم و مساعدت‌هایی انجام می‌دهیم‌.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: این سه ارگان به صورت مشارکتی قرار است که موضوعات بافت فرسوده دو شهر آبادان و خرمشهر ‌در زمینه موضوعات آب و فاضلاب را برنامه‌ریزی و حل کنند که این هم در کمیسیون عمران مجلس در حال پیگیری است و جلساتی مختلفی صورت گرفته که ان‌شالله شاهد شروع این پروژه‌ها در بافت‌های فرسوده در شهر آبادان و خرمشهر باشیم.

صفائی خاطرنشان کرد: ما اقداماتی در بحث معابر انجام دادیم، جدا از اینکه در سال‌های متوالی گذشته در معابر آبادان و خرمشهر کار شده است؛ اما در حال حاضر تفاهم‌نامه بزرگ ما با قرارگاه خاتم در حال انجام می‌باشد تا در آینده نزدیک نیز ان‌شالله در خرمشهر و مینوشهر هم درخصوص بهسازی و معابر آن اقداماتی انجام خواهد شد.

 

احداث ترمینال مسافری اروند در فرودگاه بین‌المللی آبادان

وی در ادامه در رابطه با وضعیت فرودگاه و ترمینال مسافری فرودگاه بین‌المللی آبادان گفت: درخصوص ترمینال فرودگاه آبادان باید بگویم که ترمینال جدید آن که به نام «اروند» نامگذاری شده است، تقریبا به اتمام رسیده و یکسری کارهای رفع نقص و نصب تجهیزات باقی مانده که در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری آن خواهیم بود.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: مشخصات این ترمینال این است که ۸هزار و ۲۰۰مترمربع زیربنا برای این ترمینال و ساختمان‌های جنبی آن داریم. محوطه‌سازی و پارکینگ آن حدود سه و نیم هکتار بوده است. افزایش ظرفیت پذیرش مسافر را تا هشتصد هزار نفر در سال داریم. افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها را نیز تا ۹۰۰دستگاه داریم و امکان انجام ۴پرواز را همزمان در ساعات اوج خواهیم داشت‌.

صفائی تاکید کرد: به حمدالله ترمینال اروند در جنوب غرب کشور بی‌نظیر است و ما سعی کردیم کارها و اقدامات شاخصی در آن انجام دهیم. ضمن اینکه طراحی متفاوتی هم در این ترمینال صورت گرفته است.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند در پایان خاطرنشان کرد: ساخت ترمینال اروند با مشارکت شرکت فرودگاه‌های کشور انجام پذیرفت و در کل این ترمینال به صورت مشارکت ۵۰درصدی سازمان منطقه آزاد اروند و شرکت فرودگاه‌ها (ساخت از سوی منطقه آزاد اروند و تامین تجهیزات از سوی شرکت فرودگاه‌های کشور) به سرانجام رسیده است‌‌.