قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی خبر داد‌:

الحاق ۲بندر در استان سیستان و بلوچستان به منطقه آزاد تجاری چابهار

قائم مقام امور بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در شورای توسعه بندر چابهار، از صادرات بخشی از مواد معدنی و کالاهای معدنی سنگ آهن، سنگ تزئینی، کنسانتره، مس و سیمان از بندر چابهار خبر داد و گفت: با تایید شورای نگهبان ۲بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی در چابهار در زمره مناطق آزاد تجاری تعریف می‌شوند تا از قوانین مناطق آزاد بهره ببرند.

مدرس خیابانی با اشاره به اینکه بندر چابهار جزء ۴بندر استراتژیک کشور است، اضافه کرد: بندر چابهار به دلیل قابلیت‌هایی که دارد، یک گوهر شناخته نشده در جنوب شرقی کشور است، چراکه تنها بندر اقیانوسی کشور می‌باشد و محور توسعه شرق کشور از آنجا می‌گذرد.

وی با اشاره به همکاری خوب و مناسب با حضور همه دستگاه‌ها در توسعه منطقه چابهار گفت: وزارت صمت در توسعه منطقه چابهار پیشقدم بوده است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به اجرای مشوق‌های مختلف به منظور استفاده بخش خصوصی که از قابلیت‌های بندر چابهار، به ۲هدف اساسی در توسعه و استفاده بندر چابهار تاکید کرد.

مدرس خیابانی بیان کرد: باید برنامه‌ریزی صحیحی از توزیع متوازن تخلیه کالاهای اساسی از بنادر جنوب و استفاده از آن داشته باشیم؛ چراکه حجم کالایی که در بندر امام خمینی و بندر شهید رجایی انجام می‌شود، به گونه ای است که به هیچ وجه به لحاظ تراکم و معطلی به صرفه نیست.

وی گفت: باید بار ورودی به بندر امام خمینی متوازن شود.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی بیان کرد: باید از نزدیکی و فاصله کم منطقه چابهار به استان‌های شرقی و همچنین دسترسی به آب‌های آزاد و کشورهایی که در همسایگی ما قرار دارند، به عنوان یک مزیت استفاده کنیم.

مدرس خیابانی با اشاره به اینکه به سبب پهلوگیری کشتی‌هایی که در این بندر انجام می‌شود فرصت خوبی است که چابهار جهش خوبی در توسعه داشته باشد، گفت: بندر چابهار قابلیت پهلوگیری کشتی‌های بالای ۸۰هزار تن را دارد؛ همچنین ۱۵اسکله بی‌نظیر با آبخوری ۱۴.۵ در ۱۶ را داراست.

وی توضیح داد: چابهار قابلیت زیادی در بکارگیری مخازن روغن دارد و پس از ساخت این مخازن باید روغن مورد نیاز استان‌های شرقی کشور از این بندر حمل شود.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در ادامه افزود: حتی بعد از آن هم می‌توان کارخانه‌های تصفیه روغن را در بندر چابهار احداث کنیم.

مدرس خیابانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به جلسات مختلف هم‌اندیشی با بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: درحال حاضر مقصد چند محموله نهاده های دامی بخش خصوصی بندر چابهار است، ورود بخش خصوصی در این بندر برای توسعه بندر چابهار بسیار تاثیرگذار است و تسهیلات ویژه‌ای برای بخش خصوصی در بندر چابهار ایجاد خواهد شد، تا بخش خصوصی به راحتی بتوانند از امکانات چابهار استفاده کنند.

وی با اشاره به ناوگان حمل و نقل دوسر بار در بندر چابهار و امکان بارگیری و تخلیه کالاهای مختلف در این بندر، از برگزاری نشست با مسئولین شرکت ایمیدرو و شرکت شهرک‌های صنعتی، معاونت صنایع و دیگر بخش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت خبرداد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است بخشی از صادرات مواد معدنی استان‌های شرقی ما از بندر چابهار انجام شود

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به مزیت صادرات مواد معدنی از بندر چابهار گفت: وقتی کشتی برای واردات کالا در منطقه چابهار پهلو می‌گیرد و کامیون‌ها در آنجا بارگیری می‌کنند، به تناسب آن می‌توانیم، صادرات داشته باشیم. بخشی از صادرات مواد معدنی را می‌توانیم از بندر چابهار داشته باشیم و کامیون‌هایی هم بار صادراتی را به مقصد چابهار حمل کند و آن هزینه حمل بار وارداتی را هم به شدت کاهش بدهند.

مدرس خیابانی از برنامه‌ریزی برای صادرات سنگ آهن، سنگ‌های تزیینی، کنسانتره، مس و سیمان خبرداد.

وی همچنین به ارائه مشوق‌های ویژه بندر چابهار نسبت به دیگر مناطق اشاره کرد و گفت: به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و موافقت معاون محترم اقتصادی ریاست جمهوری و تصویب در مجلس شورای اسلامی، ۲بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی در زمره مناطق آزاد تجاری تعریف می‌شوند تا از قوانین و تخفیفات مناطق آزاد استفاده کنند.