مشاور رئیس‌جمهور تاکید کرد:

الگوهای موفق سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد قابل تعمیم به سرزمین اصلی است

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: از مجموعه مدیران و مسئولان کشور که پیش از این به تصویب قانون مترقی و جامع اداره مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی اهتمام ورزیده‌اند، می‌خواهیم که با مقررات جدید مغایر به قانون و فعالیت‌های این مناطق، اهداف، مفاهیم و روح آزاد بودن فعالیت‌های تجاری-‌صنعتی خدشه وارد نکنند. 

به گزارش اخبار آزاد مناطق به نقل از فرینا، مرتضی بانک که همزمان با هفته دولت به جزیره کیش سفر کرده بود، در جمع مدیران، کارکنان، سرمایه‌گذاران و نمایندگان اصناف منطقه آزاد کیش با گرامیداشت هفته دولت و یادبود شهیدان «باهنر» و «رجایی» و تاکید بر ادامه مسیر پرافتخار انقلاب اسلامی بیان کرد: هر کاری که امروز در کشور انجام می‌شود اگر با برنامه نباشد، مسیر را گم خواهد کرد و راه اصلی را از دست خواهد داد.

وی رونمایی از دو سند «برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد کیش» و «نرم‌افزارهای حقوقی معاونت توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش» را مهم‌ترین اقدام و ارزشمندترین راه به ثمر رسیده مجموعه همکاران و مدیران این سازمان دانست و گفت: این اسناد، مهم‌ترین دستاورد سازمان منطقه آزاد کیش است که می‌تواند به عنوان یک «راهنمای عمل» ایفای نقش نماید. امروز تک‌تک پرسنل این سازمان می‌توانند با اتکاء به این سند بدانند که سازمان چه راهی را در پیش گرفته و قرار است به چه اهداف و چشم‌اندازی دست یابد.

مرتضی بانک با ابراز امیدواری از اینکه این اسناد و مشابه این حرکت در سایر مناطق آزاد نیز اجرایی شود، اظهار داشت: این برنامه‌ها و اسناد، تغییر مسیر سازمان منطقه آزاد کیش به سمت و سوی تغییر و ارتقاء با تکیه بر نیروی انسانی ارزشمند و توانمند است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دو مقوله همراهی فرهنگ سازمانی با این اسناد و داشتن پیوست فرهنگی و تبلیغاتی را در اجرای صحیح و هرچه بهتر برنامه‌های مرتبط ضروری دانست و افزود: مردم و مخاطبین اصلی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی یعنی سرمایه‌گذاران نیز باید در جریان برنامه‌ها و فعالیت‌های مناطق آزاد قرار بگیرند، چراکه در همین اسناد نیز بر نقش اطلاع مردم و سرمایه‌گذاران تاکید شده است.

مشاور رئیس‌جمهور در ادامه این نشست بر ضرورت تلاش هرچه بیشتر دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در زدودن قواعد و قوانین زائد که مانع فعالیت‌های این مناطق می‌شود تاکید کرد و اظهار نمود: حرکت‌های مثبت و موثری با همکاری دولت و مجلس برای رفع مشکلات قانونی و حذف مقررات زائد و موازی انجام شده است که امیدواریم به سرانجام برسد.

او تاکید کرد: به مسئولان و عزیزانی که در کشور مسئولیت دارند این نکته را متذکر می‌شویم که با تکیه به همت و همیتی که در مجموعه مناطق آزاد وجود دارد و امروز در جزیره کیش شاهد آن هستیم، قول خواهیم داد مرحله به مرحله به اهداف مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی که در قانون به آنها اشاره شده، می توان رسید. این امر بدون شک با تکیه بر نیروی انسانی قوی و متخصص، امکانات کشور و مخاطبین اصلی مناطق آزاد یعنی سرمایه‌گذاران محقق خواهد شد.

مرتضی بانک، سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صنعتگران فعال در مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی را به رغم همه مشکلات اقتصادی کشور، تلاشگران و ذی‌ نفعان اصلی این مناطق معرفی کرد و گفت: باید به وجود چنین سرمایه‌گذاران همدل افتخار کرد. امروز کارخانه «کیش چوب» با سرمایه‌گذاری چندین برابری مدیران و سرمایه‌گذارانش دوباره راه‌اندازی شده است که به زعم بسیاری، در منطقه بی‌نظیر است و تولیداتش با اروپا رقابت می‌کند.

او تصریح کرد: کجا می‌توان از این گونه سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی در کشور پیدا کرد که اینگونه اشتغال‌زایی کند. به کارگیری بیش از ۲۰۰نفر در فاز اول در این کارخانه؛ به دنبال آن ۶۰۰نفر تا پایان سال و در نهایت ۱۲۰۰نفر در این مجموعه را کجا و چگونه می‌توان در کشور یافت به جز در مناطق آزاد.

مرتضی بانک ادامه داد: کارخانه‌هایی همچون «کیش چوب» در منطقه آزاد کیش و «مجموعه گلخانه‌های منطقه آزاد ارس» نمونه‌ها و الگوهای بسیار موفقی برای سرزمین اصلی است تا موفقیت‌ها و رسیدن به یک جریان کسب و کار موفق اقتصادی در مناطق آزاد برای همگان نمایان شود.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه ممکن است مناطق آزاد به همه اهداف خود دست نیافته باشد اما در مقایسه با دستگاه‌هایی که در حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری در کشور فعالیت می‌کنند، موفق‌تر است؛ گفت: سهم صادرات مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی در سال چیزی حدود ۲۰میلیارد دلار است که رسیدن به این چشم‌انداز یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.

گفتنی است؛ همزمان با هفته دولت، پروژه‌های منطقه آزاد کیش در بخش‌های فرهنگی، عمرانی، تولیدی و صنعتی و سرمایه‌گذاری با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افتتاح شد.