امروز مناطق آزاد در کشور تبدیل به زیست‌بوم شده‌اند

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درخصوص مصوبه آزادسازی واردات ۱۳۳۹قلم کالا به مناطق آزاد و امکان ترانزیت کالاهای گروه چهارم، گفت: این مصوبه دولت را می‌توان نوعی دلگرمی برای فعالان اقتصادی تلقی کرد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، اکبر افتخاری پیرامون مزایای مجوز اخیر هیات وزیران درباره واردات […]

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درخصوص مصوبه آزادسازی واردات ۱۳۳۹قلم کالا به مناطق آزاد و امکان ترانزیت کالاهای گروه چهارم، گفت: این مصوبه دولت را می‌توان نوعی دلگرمی برای فعالان اقتصادی تلقی کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، اکبر افتخاری پیرامون مزایای مجوز اخیر هیات وزیران درباره واردات ۱۳۳۹قلم کالا به مناطق آزاد و یا تزانزیت کالاهای گروه چهارم ثبت سفارش شده و همچنین امکان انتقال آنها، افزود: در مورد واردات کالا یک نکته را باید مورد توجه قرار دهیم و آن هم قانون مناطق آزاد است که در واقع این مناطق براساس آن قوانین شکل گرفته است.

افتخاری گفت: هر اکوسیستمی که ما ایجاد می‌کنیم براساس یکسری قانون و قاعده مقرراتی شکل می‌گیرد. حال می‌تواند این اکوسیستم به صورت اقتصادی باشد و یا اجتماعی؛ همچنین یک شهر باشد یا یک شرکت؛ ولی این شرکت براساس قواعد و فرهنگی انجام می‌شود. فعالان این اکوسیستم وقتی وارد آن می‌شوند ابتدا با قوانین و فرهنگ آن آشنا می‌شوند.

وی ادامه داد: وقتی شروع به فعالیت می‌کنند فرض‌شان این است که با یکسری قوانین پذیرفته شده می‌آیند و تمام شرایط و کار و زندگی خود را براساس آن تنظیم می‌کنند. در مناطق آزاد ایران این اتفاق افتاده و مناطق براساس قوانینی شکل گرفته‌اند و بر همان اساس نیز اداره می‌شوند و فعالین اقتصادی و حتی خیلی از افرادی که در مناطق آزاد زندگی می‌کنند امروز در این زیست‌بوم قرار دارند.

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با تاکید بر اینکه به یکباره نمی‌توان قواعد یک زیست‌بوم شکل گرفته در مناطق آزاد را بهم زد، گفت: حالا اگر ما تمام بحث‌مان این باشد که قواعد جدیدی بر اکوسیستم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حاکم شود، نباید آسیب جدی بر مناطق وارد شود و یا باعث اختلالی شود که منجر به از بین رفتن مناطق آزاد شود چون اتفاق بعدی این است که این تعداد افراد که زندگی، سرمایه و کسب و کارشان براساس قواعد قبلی در مناطق آزاد شکل گرفته، دچار آسیب جدی می‌شوند.

افتخاری، هزینه ایجاد هر شغل در کشور را رقمی معادل ۳۰۰میلیون تومان اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون بالغ بر ۲۵۰هزار نفر اشتغال در مناطق آزاد وجود دارد و ما نمی‌توانیم نسبت به این همه اشتغال چشم خود را ببندیم. از سویی، تعدادی زیادی واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی داریم و از آنسو نیز اصناف در این اکوسیستم فعالیت می‌کنند. امروز مناطق آزاد فقط یک اکوسیستم اقتصادی نیست و این اکوسیستم‌ها تبدیل به زیست‌بوم شده‌اند.

وی با تاکید بر بخشنامه جدید دولت پیرامون واردات ۱۳۳۹قلم کالا به مناطق آزاد، ادامه داد: باید گفت تازه به بخشی از وظایف مناطق آزاد بازخواهیم گشت. تاکنون واردات کالا به مناطق آزاد کشور آزاد بود، اما حال دولت واردات اقلامی را بدون ثبت سفارش آزاد کرده است. فعالان اقتصادی در ۱۰ماه گذشته با آسیب‌های جدی مواجه شدند، در حدی که تعدادی زیادی از فعالیت‌های اقتصادی به تعطیلی کشیده شد و چندین کارخانه هم در مناطق آزاد تعطیل شدند. مصوبه اخیر دولت می‌تواند نوعی دلگرمی برای فعالان اقتصادی مناطق آزاد تلقی شود.

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد درباره تاثیر مصوبه ترخیص ۱۳هزار خودرو از گمرکات و مناطق آزاد، بر عملکرد این مناطق گفت: موضوع واردات خودروها یک جنبه اقتصادی برای کشور دارد و در حقیقت در صنعت خودرو تاثیرگذار خواهد بود. آزادسازی خودروها می‌تواند از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار داخلی جلوگیری کند.

افتخاری با اشاره به اینکه تعداد زیادی خودرو قبل از ممنوعیت ثبت سفارش وارد کشور شده‌اند، افزود: در هر صورت، خودروهای مانده در فضاهای گمرک نیز باید تعیین تکلیف می‌شدند. مصوبه اخیر دولت جنبه‌های دیگری نیز داشته و تنها بحث خودرو مطرح نیست.