با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو صورت گرفت:

امضاء تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان منطقه آزاد ماکو و دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی

در راستای تحقق توسعه پایدار زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان با توسعه و تعمیق آموزش‌های مهارتی،‌ کاربنیان و ایجاد بستر مناسب جهت هم‌افزایی اشتغال‌محور در منطقه آزاد ماکو،. تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین محمدرضا عبدالرحیمی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو و سیروس یوسفی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی امضاء شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در این تفاهم‌نامه همکاری زمینه توسعه زیرساخت‌های دانش‌بنیان از طریق توسعه و تعمیق آموزش‌های مهارتی کاربنیان به منظور ایجاد بستر مناسب جهت هم‌افزایی اشتغال‌محور و نیز بسترسازی برای رشد اقتصادی، ‌اشتغال پایدار و ارتقای وزن اجتماعی مهارت در بین نقش‌آفرینان، شاغلین صنایع، متقاضیان و سایر حرفه‌ها حسب نیازها و هسته‌های محوری منطقه اشاره شده است.

بنا بر این گزارش، برنامه‌ریزی و ایجاد بستر و زمینه مناسب برای انتقال تکنولوژی از طریق توسعه منابع انسانی،‌ حمایت از ایده‌پردازی و پرورش افراد خلاق و کارآفرین،‌ همچنین همکاری‌های مشترک به منظور تبدیل منطقه آزاد ماکو به الگوی توسعه آموزش‌های مهارتی، ‌فنی و حرفه‌ای در کشور و نیز گسترش توان تولید و صادرات محصولات تولیدی در منطقه آزاد ماکو با ارتقای کیفیت و افزایش مهارت فنی نیروی انسانی صنایع و حرفه‌ها ازجمله اهداف این تفاهم‌نامه است.

براساس این تفاهم‌نامه، پارک مهارت و اشتغال در منطقه آزاد ماکو با رویکرد منطقه‌ای‌، ‌ملی و بین‌المللی راه‌اندازی می‌شود.

همچنین، برگزاری مسابقات مهارتی خاص در سطح منطقه‌ای، ملی و مشترک با کشورهای همسایه منطقه آزاد ماکو، همکاری مشترک به منظور روزآمدسازی تجهیزات، ‌امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پس از احداث و تکمیل ساختمان‌های دانشگاه جهت ارائه خدمات آموزشی و فناورانه و اشتغال‌محور ازجمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

گفتنی است، دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش عالی فنی و حرفه‌ای در کشور، از سال‌۱۳۹۰ با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کار خود را آغاز نموده است.

لازم به ذکر است، دانشکده و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای به عنوان واحدهای زیرمجموعه این دانشگاه، بیش از چهل سال فعالیت آموزشی داشته و از اولین مراکز آموزش عالی کشور هستند که در تداوم مسیر تحصیلی دوره متوسطه فنی و حرفه‌ای (هنرستان‌های فنی، کشاورزی، حرفه‌ای، تربیت بدنی) فعالیت داشته‌اند.