مرتضی بانک در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های «روز کیش» اظهار داشت:

امکان ثبت سفارش ۸۰۰قلم کالا جهت ورود به مناطق آزاد

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از ثبت سفارش ۸۰۰قلم کالا برای ورود به مناطق آزاد خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مرتضی بانک در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های «روز کیش»، با اشاره به سومین سال برگزاری مراسم روز کیش، آن را اقدامی ارزشمند برای شناخت کامل‌تر و دقیق‌تر سنت و فرهنگ یکی از زیباترین جزایر کشورمان دانست و گفت: پروژه‌هایی که امروز افتتاح شدند، متکی بر فرهنگ مردم این منطقه و برای استفاده عمومی آنها تعریف شده‌اند‌.

وی افزود: آزادسازی رینگ کامل جزیره با مساحت ۳۷هکتار و اعتباری بالغ بر ۲۰میلیارد تومان زمینه دسترسی گردشگران و مردم به زوایای این جزیره را ممکن ساخته است‌.

مشاور رئیس‌جمهور بازگشت سه اسکله متروکه به مدار استفاده مردم را از دیگر اقدام‌های ارزشمند صورت گرفته در این جزیره دانست و اذعان داشت: افتتاح مجموعه‌های هنری مانند باغ مجسمه با مشارکت هنرمندان بزرگ کشور گام موثری در زمینه احیای فعالیت‌های فرهنگی و هنری به حساب می‌آید‌.‌

مرتضی بانک خاطرنشان کرد: همه این اقدام‌ها در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا صورت پذیرفته است و این نشان‌ می‌دهد که علی‌رغم همه سختی‌ها، فعالیت‌های توسعه‌ای و عمرانی ادامه دارد.

وی درخصوص رفع ممنوعیت واردات کالاهای گروه‌۴ به مناطق آزاد گفت: ساز و کاری برای ثبت سفارش مناطق آزاد و بر‌اساس قوانین این مناطق طراحی کرده‌ایم که خوشبختانه مورد قبول دولت نیز قرار گرفته است. بر این اساس ۸۰۰قلم کالا بدون ثبت سفارش و با تامین ارز متقاضی وارد این مناطق خواهند شد. اگرچه قبلا نیز ۳هزار و ۴۰۰قلم کالا شامل مواد اولیه و ماشین‌آلات از ثبت سفارش معاف شده بودند و در مجموع ۴هزار و ۲۰۰قلم کالا بر‌اساس قوانین مناطق آزاد وارد این مناطق خواهند شد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: اگر هماهنگی و همکاری برای نظم دادن ثبت سفارش‌ها انجام نمی‌شد، ممکن بود برخی از  بحران‌های ارزی به مناطق آزاد تحمیل شود که با این اقدام توانستیم ضمن حمایت از فعالان اقتصادی از وارد شدن بار اضافی به این مناطق خودداری کنیم.

مرتضی بانک همچنین درخصوص قانون معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد گفت: تعارضی که در این زمینه رخ داده مربوط به ادامه معافیت‌ها پس از ۲۰سال است؛ الزاماتی برای کلیه فعالان اقتصادی مطرح شده مانند ارائه اظهارنامه که کاملا طبیعی است؛‌ اما سازمان مالیاتی فعلا پذیرفته به علت ابهام قانونی و تا زمانی که در این خصوص تعیین تکلیف نشده است، مالیات بعد از ۲۰سال اعمال نشود‌.

مشاور رئیس‌جمهور در پایان با اشاره به جلسه و مذاکره با وزیر اقتصاد و مسئولان سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: امیدوارم که این مساله نهایتا تا چهارشنبه و به نفع فعالان اقتصادی تعیین تکلیف شود.