مشاور رئیس‌جمهور در نشست با فعالان اقتصادی منطقه آزاد ارس مطرح کرد:

اهتمام دبیرخانه شورایعالی در راستای صیانت از قانون اصلی مناطق آزاد

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی، در نشست با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی منطقه آزاد ارس گفت: کمیته‌ای جهت بررسی قانون پایه مناطق آزاد تشکیل یافته تا ضوابطی که باعث نقض قانون اصلی شده است، احصاء و حذف گردد. با توجه به اینکه رئیس‌جمهور آشنا به دیپلماسی اقتصادی هستند، در رفع این مشکلات قطعا ما را یاری خواهند کرد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی با تاکید بر این‌که حقوق فعالان اقتصادی مناطق آزاد کشور برای بهره‌مندی از امتیازات پیش‌بینی شده در قانون مناطق آزاد باید حفظ شود، تصریح کرد: مشکلات مناطق آزاد در سطح ملی در ۴بخش گمرکی، مالیاتی، ارزی و اداری است و تلاش مضاعفی خواهیم کرد تا این موانع مرتفع گردد.

وی بیان داشت: درخصوص قوانین مالیاتی به‌دنبال ایجاد بسته‌های مالیاتی هستیم و فراکسیون مناطق آزاد نیز با ما در رفع موانع همراه است. این موضوع به صراحت در قانون پیش‌بینی شده است و تلاش می‌کنیم از طریق مجاری قانونی موضوع را حل نماییم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در ادامه درخصوص مشکلات مربوط به استقرار گمرک ایران در محدوده مناطق آزاد اذعان نمود: گمرک جزو اولین دستورهای کاری ما است. به این موضوع به طور جدی ورود می‌کنیم.

عبدالملکی همچنین درخصوص الحاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: از نظر بنده این اتفاق خوبی است؛ چراکه مناطق آزاد با ارگان‌ها و اداراتی مانند بانک‌ها، بورس، گمرک و.. سروکار دارند که همه اینها زیرمجموعه وزارت اقتصاد هستند و به همین علت پیگیری‌ها زودتر به نتیجه می‌رسد.

وی در رابطه با تخصیص زمین جهت ساخت مسکن نیز اظهار کرد: درخصوص تخصیص زمین جهت تامین مسکن کارگران در مناطق آزاد به دنبال هیچ سودی نیستیم، زمین‌ها باید با کمترین هزینه واگذار شود.

عبدالملکی با بیان اینکه در چند سال گذشته زیرساخت‌ها در مناطق آزاد به خوبی تامین نشده است،‌ افزود: نیاز مناطق به برق بالا رفته، ولی تولید آن به همان اندازه اضافه نشده است، بنابراین باید برای رفع مشکلات زیرساختی مناطق، برنامه‌ریزی عملیاتی و فوری داشته باشیم.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: با کمک مناطق و متخصصین حوزه مناطق آزاد، ضوابط مناطق آزاد را پایش می‌کنیم تا برخی قوانین بی‌مورد و دست و پاگیر حذف شوند.

گفتنی است، حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی، یکشنبه (۶آذرماه) به منظور بازدید از پروژه‌های عمرانی، کشاورزی و تولیدی به منطقه آزاد ارس سفر کرد.