اولین نشست مشترک مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و سفیر استرالیا در تهران

سفیر استرالیا در تهران، با رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم دیدار کرد. رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، ظرفیت‌های جزیره قشم را در حوزه‌های مختلف صنعتی و اقتصادی بسیار ارزشمند توصیف کرد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی در نخستین نشست مشترک با سفیر استرالیا در تهران […]

سفیر استرالیا در تهران، با رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم دیدار کرد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، ظرفیت‌های جزیره قشم را در حوزه‌های مختلف صنعتی و اقتصادی بسیار ارزشمند توصیف کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی در نخستین نشست مشترک با سفیر استرالیا در تهران که امروز دوشنبه ۱۷دی‌ماه در محل سالن کنفرانس دفتر مرکزی این سازمان برگزار شد، به معرفی جزیره پرداخت و اظهار داشت: قشم یکی از هفت منطقه آزاد کشور با ۲۵سال سابقه فعالیتی در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی، گردشگری و فعالیت‌های دریایی است.

وی با برشمردن مزایای مناطق آزاد ادامه داد: معافیت ۲۰ساله سرمایه‌گذاران، عدم نیاز به ویزا برای اتباع خارجه در زمان ورود و حذف عوارض گمرکی از امتیازات در نظر گرفته شده برای فعالین اقتصادی و سرمایه‌گذاران در این مناطق می‌باشد.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، اقتصاد جزیره از سه بخش عمده تجارت، صیادی و کشاورزی تامین می‌شده که عمر فعالیت‌های بازرگانی در آن به ۷۰۰سال پیش بازمی‌گردد و همچنان ۸۰درصد از منابع مالی مردم جزیره از این راه تامین می‌شود.

مومنی با تاکید بر تغییر سیاست‌های سازمان منطقه آزاد قشم درخصوص تقویت صنعت گردشگری ادامه داد: با توجه به شرایط موجود در حوزه تجارت، تلاش ما بر این است تا  صنایع مردم‌محور و انرژی‌محور را در این منطقه جایگزین فعالیت‌های تجاری کنیم.

وی همچنین با اشاره به از بین رفتن صنعت کشاورزی در جزیره به دلیل کاهش بارندگی در دو دهه گذشته گفت: به منظور احیا این صنعت و تامین مایحتاج غذایی، با توافقاتی که با چینی‌ها شده، ۵۰۰هکتار زمین به پرورش و کشت محصولات گلخانه‌ای اختصاص داده می‌شود.

 

تحول در صنعت شیلات قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به تغییر شیوه صید و صیادی قشم از شیوه سنتی به صنعتی بیان داشت: با توجه به سهم ۸۶هزار تنی جزیره قشم در تامین ماهی در قفس کشور طبق برنامه ششم جمهوری اسلامی از ۲۰۰هزار تن ماهی در دستور کار، آمادگی تامین ۸۰هزار تن آن را تا پایان این برنامه خواهیم داشت.

وی از پرورش میگو به عنوان مزیت دیگر این جزیره در صنعت شیلاتی کشور یاد کرد و گفت: قشم با دو هزار و ۴۰۰هکتار  زمین زیر کشت در این بخش  و میانگین تولید هفت تن میگو در هکتار در برابر میانگین سه تن در هکتار در سطح کشور مقام نخست  تولید میگو کشور را از آن خود کرده است.

 

قشم، هاب نفت و انرژی کشور

مومنی همچنین با اشاره به ۱۷میدان هیدروکربنی موجود در داخل و اطراف جزیره گفت: در حال حاضر دو میدان با ظرفیت تولید ۱۸هزار بشکه نفت داریم که تولیدات آنها به سرزمین اصلی و بندرعباس صادر می‌شود. همچنین ۲.۳مترمکعب گاز آماده بهره‌برداری می‌باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به پیشرفت‌های کشور استرالیا در حوزه انرژی و تولیدات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این صنعت اشاره کرد و افزود: در این حوزه همکاری بین دو کشور می‌تواند موثر واقع شود.

وی عنوان کرد: قشم با سه پالایشگاه که یکی از آنها دارای ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی بوده قابلیت استخراج ۷۰هزار بشکه نفت سنگین و میعانات گازی دارد.

مومنی در توضیح بیشتر عنوان کرد: با توجه به این که در برنامه جهانی تا سال‌۲۰۲۰ کشتی‌ها باید از سوخت جایگزین استفاده کنند و قشم آمادگی تولید منابع انرژی جایگزینی همچون‌LNG  را دارد، تجربیات متخصصان استرالیایی در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم  از تردد سالیانه ۵۰هزار کشتی از محدوده این منطقه خبر داد و افزود: یکی از مزیت‌های ویژه قشم در حوزه دریا، آمادگی برای بانکرینگ و تامین سوخت این کشتی‌هاست است که هم‌اکنون با  ۵۲هزار تن ظرفیت فعال در حال بهره‌برداری است.

به گفته وی، جانمایی شهرک دریایی با هدف تعمیرات، نگهداری و تامین سوخت کشتی‌ها و توسعه حوزه بانکرینگ با ۱۰۰میلیون بشکه ذخیره‌سازی در دستور کار این سازمان است.

مومنی قشم را یکی از مراکز تولید جکت و سکوی نفتی کشور معرفی کرد و بیان داشت: اخیرا آخرین سکوی نفتی با سرمایه ۵۰میلیون دلاری به فعالین این صنعت در دریا تحویل شده است.

 

آمادگی قشم برای گسترش روابط گردشگری

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به ظرفیت گردشگری ارزنده‌ای چون ژئوپارک جهانی قشم با ۲۵ژئوسایت پربازدید خاطرنشان کرد:  قشم تنها مرکز تایید شده از سوی سازمان یونسکو در منطقه  آسیا و آسیای جنوبی در این حوزه است.

وی بر توسعه گردشگری دریایی قشم با اتصال به جزیره کیش و چابهار تاکید کرد و گفت:  ارتباطات دریایی با کشورهای همسایه، آینده گردشگری جزیره را متحول می‌کند.

مومنی، مهم‌ترین ظرفیت جزیره را در جذب گردشگر، همکاری و حمایت جامعه محلی خونگرم و مهمان‌پذیر آن دانست و ادامه داد: در بخش حمل و نقل هوایی نیز با امارات دارای لاین پروازی هستیم و به زودی خطوط هوایی با کشورهای عمان و قطر نیز راه‌اندازی خواهد شد.

 

زمینه‌های همکاری قشم با استرالیا

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم استفاده از دانش و فن کشور استرالیا را در زمینه‌های ساخت و سازهای عمرانی ستود و اظهار داشت: زمینه همکاری در بخش مهندسی ساخت با توجه به اقلیم مشابه و جزیره ایی این دو منطقه مهیاست.

وی همچنین برای توسعه صنعت دامپروری به کمک این کشور اعلام آمادگی کرد و گفت: قشم علاقمند است در حوزه تولید مایحتاج کشور نقش سازنده‌ای داشته باشد و آماده ایجاد زمینه‌های پرورش دام و زنجیره ارزش این صنعت برای ورود به عرصه صادرات داخلی و خارجی می‌باشد.

مومنی در پایان بر تکنولوژی به روز کشور استرالیا در زمینه تولید انرژی تاکید کرد و ادامه داد: یکی از مزیت‌های ویژه قشم تغییر در گردش آب دریایی است که دو بار در شبانه روز اتفاق افتاده و این منطقه را به یکی از بهترین گلوگاه های تولید برق از آب تبدیل کرده است که می‌تواند به کمک تکنولوژی‌های کشور استرالیا به تولید انرژی کمک کند.

ایان بیگز سفیر استرالیا در تهران:

شناخت توانایی‌های قشم می‌تواند آغازگر همکاری‌های مشترک باشد

به گزارش اخبار آزاد مناطق، ایان بیگز در نخستین نشست مشترک با رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: بازدید از فعالیت‌های صنعتی همچون کشتی‌سازی و تجهیزات فراساحل نفت و گاز این منطقه، همچنین سهم بزرگ بندر شهید رجایی در مبادلات تجاری شگفت‌انگیز است.

وی با اشاره به سخنان حمیدرضا مومنی در مورد ظرفیت‌های جزیره قشم افزود: نخستین حضور این هیات در حوزه خلیج فارس و شناخت توانایی‌های این جزیره به ویژه در حوزه نفت و انرژی می‌تواند آغازگر همکاری‌های مشترک باشد.

سفیر استرالیا در تهران ادامه داد: با توجه به جهش استرالیا در بخش‌LNG و آمادگی قشم در این حوزه، همچنین نیاز مبرم کشتی‌ها به سوخت‌های جایگزینی همچون گاز که در قشم دارای ظرفیت تولید بالایی است، می‌توان به گسترش همکاری در حوزه نفت و انرژی بین دو کشور پرداخت.

بیگز با تاکید بر اطلاعات جامع مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در بیان توانمندی‌های این جزیره اذعان داشت: با توجه به ظرفیت جزیره در حوزه تامین انرژی برق از آب، مایل هستیم در این زمینه همکاری مشترکی بین متخصصان این دو کشور صورت گیرد.

وی همچنین از صادرات گوشت منجمد به بندر شهید رجایی خبر داد و عنوان کرد: در این حوزه برای تامین مایحتاج دامی ایران آمادگی کامل داریم.

سفیر استرالیا در تهران بر تدوام طولانی مدت روابط دیپلماتیک بدون وقفه بین استرالیا و ایران تاکید کرد و گفت: با توجه به روابط گسترده ایران با اتحادیه اروپا، چین و روسیه، امید است فرصت‌هایی برای برقراری روابط و همکاری دوسویه بین کشورهای استرالیا و ایران تقویت شود.

یادآور می‌شود، نخستین نشست مشترک سفیر استرالیا در تهران با رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به منظور آشنایی با ظرفیت‌های جزیره و بررسی زمینه‌های همکاری بین کشور استرالیا و جزیره قشم، امروز دوشنبه ۱۷دی‌ماه در محل سالن کنفرانس دفتر مرکزی این سازمان برگزار شد.