مشاور تجارت بين‌الملل دبير شورايعالي مناطق آزاد عنوان کرد:

اکسپو، فرصتی بی‌نظیر برای نمایش ظرفیت‌های مناطق آزاد

مشاور تجارت بين‌الملل دبير شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به این که پیش‌بینی می‌شود نزدیک به 25میلیون نفر از رویداد اکسپو‌2020 بازدید به عمل آورند، تاکید کرد: این رویداد مهم‌ترین فرصت برای نمایش ظرفیت‌های مناطق آزاد در حوزه گردشگری و اقتصاد است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، کیهان عباسیان درخصوص رویداد اکسپو‌۲۰۲۰ که به‌زودی در دبی برگزار می‌شود، گفت: این رویداد به علت شیوع بیماری کرونا با تاخیر قرار است از مهرماه سال جاری به مدت ۶ماه در دبی برگزار شود. اکسپو را می‌توان یک همایش دانست که در این دوره با شعار«ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده»، تفکرات و تمدن های مختلف را در یک نقطه از جهان جمع می‌کند‌‌.

عباسیان افزود: ایران نیز همچون نسخه‌های گذشته در این رویداد شرکت می‌کند و پاویون شاخص ایران نیز در این رویداد ساخته شده است و در حوزه گردشگری، اقتصاد و تمدن ایرانی، نماینده‌های مرتبط در غرفه ایران حضور دارند تا مزیت‌ها، جاذبه‌ها، اهداف اقتصاد پایدار بر پایه نوآری‌های نوین در ایران را تشریح و به نمایش گذارند‌‌.

وی با اشاره به حضور دبیرخانه مناطق آزاد در حوزه اقتصادی این رویداد خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به‌واسطه ماموریتی که به آن در حوزه اقتصادی محول شده است و آن را در چارچوب اقتصاد مقاومتی ترسیم کرده است، در حوزه اقتصاد، تجارت صادرات‌محور، گردشگری و نوآوری در این رویداد به نمایندگی از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شرکت می‌کند. در همین راستا پس از مذاکره با شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی (سازمان توسعه تجارت ایران) که مسئول برگزاری این رویداد است، فضای اختصاصی به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تخصیص یافت.

مشاور تجارت بین‌الملل دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: محتواهای مرتبط با مناطق آزاد در حوزه گردشگری، اقتصاد و نوآوری در حال آماده شدن است و مناطق آزاد نیز در این رویداد با محوریت همین محتواها شرکت خواهد کرد و امید است تا این رویداد دریچه‌ای برای شناساندن ظرفیت‌های مناطق آزاد ایران به بازارهای جهانی باشد. جذب گردشگران نیز یکی از اهداف جدی ما است و تلاش می‌شود تا در این رویداد جاذبه‌های گردشگری مناطق آزاد نیز به معرض نمایش درآید.

عباسیان تصریح کرد: باید توجه داشت که اکسپو عرصه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود ۲۵میلیون بازدیدکننده داشته باشد و این مشخصا مهم‌ترین فرصتی است که می‌توان ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری کشور در آن به نمایش گذاشته شود. این رویه‌ای است که رویداد اکسپو آن را دنبال می‌کند و کشورها هر کدام به نحوی خود را در این رویداد معرفی می‌کنند و جنبه ملی دارد و شرکت‌ها به صورت مجزا خود را معرفی نمی کنند.

وی افزود: طبق سیاستی که برای ایران تعریف شده است مقرر شده است تا گردشگری، معرفی تمدن کهن ایران و ظرفیت‌های اقتصادی در حوزه کلان همچون نفت، گاز، فولاد و معادن در این رویداد معرفی شود. این نخستین صحنه بین‌المللی در عرصه اقتصاد است که ایران پس از سه سال می‌تواند در آن شرکت کند که علت این وقفه به‌واسطه تحریم‌های غیرقانونی و شیوع کرونا بوده است. این رویداد برای حضور مجدد ایران در صحنه بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است.

مشاور تجارت بین‌الملل دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص جزئیات فرآیند معرفی ظرفیت‌های ایران در اکسپو اظهار کرد: بازاریابی، مذاکرات اقتصادی، جلسات اختصاصی در خصوص معرفی مناطق آزاد ایران و برگزاری جلسات b2b از مهم ترین اقدامات در این عرصه است. باید توجه داشت که اکسپو‌۲۰۲۰ می‌تواند یک پل ارتباطی مهم بین جوامع و کشورها باشد و به نحوی کشورها را رو به جلو سوق می‌دهد تا در حوزه نوآوری ها به بهترین شکل ممکن از ظرفیت‌های متقابل بهره‌مند شوند. این که مناطق آزاد بتواند از این فرصت استفاده کند، بسیار حائز اهمیت است زیرا به‌واسطه تحریم‌های ظالمانه آمریکا عرصه بر اقتصاد و تجارت ایران تنگ شده است.

عباسیان در پایان گفت: ذی‌نفعان و علاقه‌مندان به همکاری با ایران امکان ارتباط با مجموعه‌های عملیاتی در خلال این رویداد را خواهند داشت و امید است این رویداد تبدیل به دروازه‌ای در راستای توسعه و شکوفایی اقتصاد و تجارت ایران شود و تاثیرات مثبت در حوزه‌های تکنولوژی و نو آوری و گردشگری و تجارت بین‌الملل پس از این رویداد نمودار گردد.