بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از منطقه آزاد چابهار

به گزارش اخبار آزاد مناطق، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و مدیرکل پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به منطقه آزاد چابهار از زیرساخت‌های ورزشی، فرهنگی، گردشگری و عمرانی منطقه بازدید کردند.   سایت دانشگاه بین‌الملل منطقه آزاد چابهار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و مدیرکل پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد […]

به گزارش اخبار آزاد مناطق، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و مدیرکل پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به منطقه آزاد چابهار از زیرساخت‌های ورزشی، فرهنگی، گردشگری و عمرانی منطقه بازدید کردند.

 

سایت دانشگاه بین‌الملل منطقه آزاد چابهار

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و مدیرکل پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سایت دانشگاه بین‌الملل منطقه آزاد چابهار بازدید به عمل آوردند.

ساختمان آموزشی دانشگاه بین‌المللی چابهار با ۴۷۵۰مترمریع زیربنا در سه طبقه دارای ۲۲کلاس و ۵کارگاه می‌باشد و قابلیت برگزاری ۱۶۰۰۰ساعت کلاس درس تئوری و حدود ۴۰۰۰ساعت کلاس کارگاهی و پژوهشی و عملی در طول ترم و ظرفیت ۷۵۰ تا ۱۰۰۰نفر دانشجو را دارد. ساختمان آموزشی دارای یک سالن اجتماعات و کتابخانه یک سایت کامپیوتر و لابراتور زبان نیز می‌باشد. هزینه اجرای این پروژه بالغ بر ۱۲۰میلیارد ریال می‌باشد.

 

ورزشگاه ۲هزار نفری ورنا چابهار

ورزشگاه ۲هزار نفری ورنا چابهار واقع در منطقه آزاد چابهار به عنوان یکی از مجهزترین سالن‌های ورزشی چندمنظوره در سیستان و بلوچستان که قابلیت میزبانی تورنمت‌های مختلف ورزشی را دارد، مورد بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

این ورزشگاه با زیربنای پنج هزار و ۷۲۷مترمربع و اعتباری افزون‌بر ۱۷۰میلیارد ریال برای برگزاری رقابت‌های کشتی، بسکتبال، والیبال، بدمینتون، فوتسال و هندبال طراحی شده است.

طرح کلی این سالن ورزشی مدور بوده که شامل سقف گنبدی به قطر۶۲متر به صورت عرقچین کروی بر روی ۱۶ستون بتنی قرار گرفته است.

از دیگر ویژگی‌های این سالن ورزشی، قرار گرفتن زمین‌های ورزشی در مرکز و جایگاه تماشاچیان به صورت پلکانی در محدوده پیرامونی زمین است؛ فضای زیر جایگاه‌ها برای رختکن، فضای تمرین، سرویس‌های بهداشتی، مسیر عبور و مرور و همچنین فضاهای تاسیساتی استفاده شده است.

لازم به ذکر است، در مرحله توسعه آینده این فضای ورزشی در زمینی به وسعت ۲۰هزار مترمربع برای ساخت سرسراهای ورزش‌های آبی، بدنسازی، استخر بازی، استادیوم های فوتبال و کریکت و مهمانسرا جانمایی شده است.

 

فروشگاه و نمایشگاه صنایع دستی چابهار

ظرفیت‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی سواحل مکران، فرصتی مناسب برای ایجاد کسب و کارهای خانگی و کارگاهی است که علاوه بر زودبازده و درآمدزا بودن، به معرفی فرهنگ و هنر استان سیستان و بلوچستان و جذب توریست و  نیز کم‌کردن آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند؛ به همین منظور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از فروشگاه و نمایشگاه دائمی منطقه آزاد چابهار بازدید به عمل آوردند.

با هدف ایجاد اشتغال پایدار و در راستای مسئولیت اجتماعی سازمان منطقه آزاد چابهار، مدیریت گردشگری اقدام به برگزاری دور جدید کلاس‌های آموزشی-‌تولیدی برای متقاضیان کار نموده است. در فصل جدید این مدیریت، با همکاری بخص خصوصی و ‌دولتی این دوره کارگاه‌ها و کلاس‌ها را برگزار خواهد نمود.

در این ترم یک دوره کلاس آموزش عروسک‌سازی گونه‌های جانوری مکران با همکاری اداره بهزیستی شهرستان چابهار در روستای گواتر در حال برگزاریست.

همچنین با همکاری گالری بانوک آموزشگاه دوخت بنارسی که بخشی از نیاز بازار را تامین خواهد کرد، در محل دروازه اقیانوس در حال برگزاریست و آموزش تابلو فرش با همکاری موسسه بهاراندیشان مکران و دوره‌های حصیربافی در مدرسه دبستان دخترانه فرهنگیان به زودی آغاز خواهد شد.

بنا به این گزارش، از ابتدای امسال تاکنون ۹دوره کلاس آموزشی تولیدی توسط منطقه آزاد برگزار گردیده که در نهایت محصولات تولیدی باکیفیت در محل فروشگاه حمایتی صنایع دستی سازمان منطقه آزاد چابهار با قیمت مدنظر تولیدکنندگان بدون‌ اخذ اجاره به فروش می‌رسد.

قابل ذکر است‌، فروش این محصولات در طی نه ماه گذشته بالغ بر ۲۴۲۰۸۷۰۰۰۰ریال بوده است و تعداد تورهای بازدیدکننده از فروشگاه ۲۲۵۲۶نفر بوده و تاکنون ۱۲۲نفر اشتغال‌زایی مستقیم داشته است و در راستای معرفی صنایع دستی و فرهنگ و هنر بومی استان سیستان و بلوچستان تاکنون مدیریت گردشگری در ۹نمایشگاه منطقه‌ای و ۶نمایشگاه ملی شرکت نموده است.

بنا بر این گزارش، اصغر مسعودی نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس و نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سیدصادق طباطبایی‌نژاد نماینده مردم اردستان در مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو فراکسیون زنان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این سفر حضور داشتند.