به منظور توسعه تعاملات تجاری ایران و افغانستان صورت گرفت:

بازدید سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان از ظرفیت‌های اقتصادی چابهار

«نورالدین عزیزی» سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان با استقبال استاندار سیستان و بلوچستان، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار و فرماندار و مسئولان و قشرهای مختلف مردم وارد فرودگاه کنارک شد و سپس از ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری، مراکز تولیدی و کارخانه‌های درحال ساخت فولاد و پتروشیمی چابهار بازدید کرد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، سرپرست صنعت و تجارت افغانستان در سفر به چابهار از زیرساخت‌ها، امکانات تخلیه و بارگیری، ظرفیت‌های تجاری، گردشگری و قسمت‌های مختلف منطقه آزاد و بندر بازدید می‌کند و در نشست‌هایی با مسئولان استان، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تبادل کالا و توسعه روابط جاری و اقتصادی را بررسی خواهند کرد.

در این ارتباط، معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: بندر چابهار با صرفه‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان محسوب می‌شود؛ از این‌رو ضروری است سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این کشور در بندر و منطقه آزاد چابهار افزایش یابد.

وی افزود: با توجه به تخفیف‌های در نظر گرفته شده، چابهار ارزان‌ترین و با‌صرفه‌ترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات کالا محسوب می‌شود و این یک فرصت برای بازرگانان افغانستان برای حضور بیشتر در این بندر راهبردی است.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار اظهار کرد: مشوق‌های ویژه‌ای برای فعالیت در بندر چابهار با ۸٫۵میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری در نظر گرفته شده است تا این منطقه به یکی از قطب‌های مهم تجاری و اقتصادی تبدیل گردد.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:

بندر چابهار کم هزینه‌ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان

همچنین، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ازجمله مشوق‌های در نظر گرفته شده را تخفیف ۸۰درصدی برای حقوق و عوارض وارده بر کشتی‌ها، ۸۰درصد هزینه توقف وارد بر کشتی‌ها، ۶۰درصد هزینه‌های راهنمایی، یدک‌کشی و لایروبی وارد بر کشتی‌ها، تخفیف ۸۵درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی و ترانزیت خارجی و تخفیف ۷۵درصدی برای انبارداری کانتینر خالی عنوان کرد.

قاسم عسکری‌نسب همچنین ازجمله مشوق‌های غیرتعرفه‌ای را تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش‌های غیردولتی جهت خرید و تامین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطه‌های نگهداری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار ذکر کرد.

وی عنوان کرد: اعمال نشدن رشد اجاره‌بهای ثابت قرارداد اراضی به مدت پنج‌سال در مدل‌های مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی ۳۰درصد برای قراردادهای سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدل‌های مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در کلیه قراردادهای سرمایه‌گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری و خن کاری و THC درخصوص کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج‌سال از زمان بهره‌برداری از دیگر مشوق‌ها در بنادر چابهار است.

عسکری‌نسب ادامه داد: هم‌اینک علاوه‌بر تخفیف‌های سازمان بنادر، معافیت‌های مناطق آزاد نظیر معافیت‌های مالیاتی و گمرکی را شاهد هستیم که امسال می‌تواند فصل جدیدی از رونق و توسعه و استقبال سرمایه‌گذاران را به‌دنبال داشته باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در پایان خاطرنشان کرد: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل‌ونقل، ترانزیت و ترانشیپ (حمل‌ونقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.