گفت‌و‌گو با معاون معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش:

بازگشت به کیش، صرفا از مسیر پروتکل‌های بهداشتی

در واپسین روزهای سال98 و با اعلام اولین موارد ابتلاء به ویروس کرونا در کشور، تمامی ارکان و دستگاه‌های اجرایی در جهت مقابله و کنترل شیوع این بیماری تجهیز شدند تا بتوانند با اقدامات به‌هنگام و به موقع، از گسترش این ویروس خطرناک جلوگیری کنند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در این میان سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان یکی از سازمان‌های پیشرو در بین مناطق آزاد کشور نیز در راستای حفظ سلامت کیشوندان و همچنین سایر هموطنان، وارد میدان مبارزه کووید۱۹ شد و در اولین اقدام، با تشکیل شورای سلامت کیش، به طور مستمر مصوباتی را ابلاغ و اجرایی نمود که در نهایت امر، منجر به کنترل حداکثری ویروس مزبور در جزیره گردید.

بی‌شک منطقه آزاد کیش نه تنها به لحاظ اقدامات بهداشتی و درمانی، بلکه از نظر کنترل تبعات اقتصادی کرونا، می‌تواند یک الگو برای تمامی مناطق آزاد و همچنین بسیاری از دستگاه‌های سرزمین اصلی باشد؛ چراکه این سازمان در کنار مصوبات بهداشتی-درمانی و فعالیت‌های کنترلی که درخصوص کووید۱۹ از اسفندماه گذشته آغاز کرد، با تشکیل ستاد اقتصادی کرونا به عنوان تنها منطقه‌ آزادی که با جدیت بر روی این حوزه تمرکز نمود، یک بار دیگر به همگان ثابت کرد که سازمان منطقه آزاد کیش با اختلاف چشمگیری از سایر سازمان‌های مناطق پیشی گرفته است که با یک خردجمعی و هدایت صحیح مدیرعامل، الگویی در میان مناطق آزاد است.

این روزهای بحران کرونا در کیش فروکش کرده و موقع آن است که کیشوندان و افراد شاغل در این منطقه که به سرزمین اصلی سفر کرده بودند، بازگردند، اما با تمهیدات ویژه‌‌ای که سازمان در نظر گرفته است. به همین منظور با دکتر مصطفی خانزادی معاون عمرانی و زیربنایی و جانشین رئیس ستاد مدیریت بحران سازمان منطقه آزاد کیش به گفت‌و‌گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

 

تشکیل شورای سلامت در منطقه آزاد کیش

ستاد مدیریت بحران سازمان منطقه آزاد کیش پیش از نوروز۹۹ اختیاراتش را در رابطه با بحث ویروس منحوس کرونا به شورای سلامت منطقه آزاد کیش واگذار کرد. یک کار خیلی خوبی که در کیش انجام شد، ترکیبی از افراد متخصص در شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان، همراه با جمعی از دوستان اجرایی بود، بدین معنی که صرفا تخصصی نبودند؛ هم تخصصی شبکه بهداشت و بیمارستان بودند هم ترکیبی از مدیران سازمانی به مدیریت جناب آقای دکتر پورعلی معاون محترم فرهنگی سازمان که اسمش را شورای سلامت گذاشتند. در این شورا اقدامات منحصربه‌فردی انجام شد که فکر می‌کنم در این فرصت کم نگنجد و توصیه می‌کنم که با جناب آقای دکتر رضانیا که رئیس اداره سلامت کیش هم هستند و همچنین با آقای دکتر پورعلی که رئیس این ستاد هستند، صحبت شود؛ چراکه توضیحات مفصلی در این خصوص خواهند داشت.

 

ایجاد میز خدمت در کیش، جهت بررسی دقیق اجرای پروتکل‌ها

اقداماتی که در کیش صورت گرفت، تدوین شیوه‌نامه‌های مختلف، پروتکل‌های گوناگون، فرم‌های مختلف که هم اجرایی شد و روی بخش‌های مختلف همه پروتکل‌ها تدوین شد و تیمی هم مشخص گردید که اجرا شود. در حال حاضر در کیش پروتکلی نیست که تهیه شده باشد و اجرا نشده باشد. ‌فقط به عنوان مثال بگویم برای پروژه‌های عمرانی و پروژه‌های صنعتی، پروتکل‌های خیلی خوبی نوشته شد؛ هر روز این پروتکل‌ها توسط یک میز خدمت که در سازمان به سرپرستی معاونت عمرانی تشکیل شده بود، همه موارد چک می‌شد که ببینند مراحل مختلف پروتکل اجرا می‌شود یا خیر. لذا از این جهت ما توانستیم توسعه، اشاعه و شدتی که ویروس کرونا داشت را کنترل کرده و الحمدالله اتفاق‌های خیلی مطلوبی افتاد.

 

ورود به جزیره کیش، از مسیر پروتکل‌های تعیین شده

پس از طی کردن مراحل مختلف و اجرایی شدن پروتکل‌های تعیین شده در کیش در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که تعداد قابل توجهی از عزیزان کیشوند ما علی‌رغم اینکه توصیه کرده بودیم به سفر نروند، اما به هر دلیلی رفتند و اکنون می‌خواهند به جزیره بازگردند. این حق طبیعی کیشوندان و سرمایه‌گذاران بخش اقتصادی در کیش است که با عنایت به اینکه نهایت ایثار و گذشت را کردند و در حدود ۴۰روز است که بازارها تعطیل می‌باشد و همه دستورالعمل‌هایی که داده شده، مو به ‌مو اجرا کردند، اکنون سلامتی‌شان به خطر نیافتد. به همین خاطر مهم‌ترین اقدامی که حالا باید انجام دهیم، بحث قرنطینه کلیه افرادی است که به هر دلیلی از کیش سفر کردند و به سرزمین اصلی رفتند.

طی بررسی‌های ما مشخص شد که بیشتر این سفرها در ۵استان انجام شده که اتفاقا این استان‌ها با مشکل جدی در بحث اشاعه ویروس کرونا مواجه هستند. لذا از این جهت، طبق مصوبه شورای معاونین سازمان و براساس دستور جناب دکتر مظفری مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد کیش، این بخش قضیه به ستاد بحران واگذار شد که اتفاقا مسئولیتش هم با بنده است.

جلسات زیادی را برگزار کردیم و یک پروتکل خاص قرنطینه را در چند بخش تدوین نمودیم. یک بخش از این افراد، مربوط به پروژه‌های عمرانی می‌باشد، یعنی افرادی که در پروژه‌ها حضور دارند، بخشی دیگر مربوط به بخش اقتصادی است و همچنین شرکت سرمایه‌گذاری که اینها را همه مشخص کردیم.

امروز هیچ فردی نمی‌تواند وارد جزیره شود مگر اینکه این پروتکل مسیرش را طی کند، خصوصا کارفرمایان؛ به این معنا که ما با افرادی که رفتند در این بخش کاری نداریم و مسئولیت اصلی به عهده کارفرمایانی است که آنان را استخدام کرده‌اند و اجازه دادند از جزیره خارج شوند. لذا بدین منظور یک اپلیکیشن برای استفاده همگان طراحی شده است؛ هم پروژه‌های عمرانی و هم کیشوندان عزیزی که به سفر رفته‌اند؛ این اشخاص باید در آن اپلیکیشن ثبت‌نام کنند، یکسری مستندات من‌جمله گواهی سلامت از آنها خواسته شده است که باید براساس آن ثبت‌نام صورت گیرد.

ضمن اینکه همان‌گونه که عرض کردم، در رابطه با پروژه‌های عمرانی، یک میز خدمت در معاونت عمرانی تشکیل شده که کارفرما باید به این بخش مراجعه کنند و تعهد بسپارند که طبق یکسری مستندات و گواهی‌هایی که از آنها خواسته می‌شود، مسئولیت نفرات مشغول در پروژه خود را بپذیرند.

یک لیست توسط معاونت عمرانی در هر بخش، هم کیشوندان و هم پروژه‌ها تهیه می‌شود و بر آن اساس، شرایط ورود تعیین و تکلیف می‌گردد.

کیشوندانی که قصد بازگشت دارند، باید حتما کارت کیشوندی داشته باشند و سپس در اپ مورد نظر ثبت‌نام کنند؛ معاونت محترم فرهنگی بر روی این روند برنامه‌ریزی و نظارت دارد، چراکه اپ طراحی شده، زیرمجموعه بخش گردشگری است و آمار و ارقام به آن قسمت فرستاده می‌شود. پس از نظارت این معاونت و اتمام مراحل ثبت‌نام و کسب مجوز برای ورود به جزیره، اگر سفر به صورت هوایی باشد، به شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش ابلاغ می‌شود و اگر این بازگشت به صورت زمینی صورت گیرد، به بخش بندری ابلاغ می‌گردد.

 

قرنطینه ۱۴روزه، برای تمام مسافران به کیش

بنده در اینجا را می‌خواهم تاکید کنم که اگر کسی بتواند خارج از سیستم تعریف شده وارد جزیره شود، قطعا بحث‌های حقوقی سنگینی پیش خواهد آمد و دادستان محترم در این زمینه به شورای سلامت تفویض اختیار کرده‌اند و ما هیچ تفاوتی بین اشخاص در این خصوص قائل نیستیم، هم افراد عادی و یا حتی مسئولینی که بخواهند وارد جزیره شوند اگر تخلفی خارج از قرنطینه انجام دهند، باید به قانون پاسخگو باشند؛ پاسخگویی از این جهت که جان انسان‌ها در خطر قرار می‌گیرد و جرائمش سنگین است. بنابراین باید براساس آن سیستم معین شده، مجوزهای لازم را بگیرد، یعنی اگر به جزیره هم برسند، امکان ندارد بتوانند از قانون گذر کنند، چه مسئول عالی رتبه باشد یا مسئولیت نداشته باشد باید دوران قرنطینه حتما طی شود.

برای آنهایی که کیشوند هستند و منزل دارند، تدابیری اندیشیده شده است؛ در این مرحله بسیج و نیروهای مردمی کیش وارد قضیه شده‌اند، ساختاری را تعریف کرده‌ایم، هر فرد یا هر خانواده‌ای که از سرزمین اصلی بخواهد ورود پیدا کند، حتما بسیج آنان را از فرودگاه تحویل می‌گیرد، این عزیزان را به منازلشان و یا محل‌های قرنطینه هدایت می‌کند. در طول این ۱۴روز، اداره سلامت و هم بسیج مرتبط رصد می‌کنند که قرنطینه شکسته نشد، یعنی باید بدانند که اگر می‌خواهند تشریف بیاورند، باید ۱۴روز قرنطینه را رعایت کنند. به عبارتی هر زمان که اداره سلامت کیش گواهی سلامت را صادر نمودند، می‌توانند از قرنطینه خارج شود، ولی طبق پروتکل‌های جهانی گفته‌اند ۱۴روز، امکان دارد کمتر شود، اما چون جنبه تخصصی دارد، در این رابطه اداره سلامت باید اظهار نظر کند و تایید نهایی را انجام دهد.‌

 

همراهی نیروهای بسیج در شکست زنجیره انتقال کرونا در کیش

درخصوص پروژه‌های عمرانی تاکید کردیم که در محل‌های پروژه، طبق استانداردهای جهانی در یک اتاق ترجیحا یک نفر و یا نهایتا دو نفر باید باشند، یعنی بیش از این تعداد نمی‌توانند در کنار هم حضور پیدا کند. اگر در پروژه چنین امکاناتی هست، در آنجا قرنطینه می‌شوند، اگر این امکان وجود ندارد، در محلی که از سوی سازمان منطقه آزاد کیش در نظر گرفته شده و به عنوان مرکز قرنطینه تجهیز گردیده، این عزیزان با همان ضوابطی که شورای سلامت اداره سلامت تعیین کرده به آن محل می‌روند و قرنطینه می‌شود تا اینکه دوران قرنطینه‌شان سپری گردد.

البته لازم به ذکر است که در این محل، نیروهای سازمان همراه با بسیج، قطعا شرایطی را فراهم می‌کند که دوران قرنطینه به دوستان سخت نگذرد و اگر امکاناتی نیاز دارند و یا لازم است که خریدی انجام دهند که قاعدتا نمی‌توانند خارج شوند، سازمان همراه با نیروهای بسیج تدابیری اندیشیده‌اند که افراد بتوانند کارشان را از داخل منزل پیگیری کنند و ما هم کمک می‌کنیم کارهای روزانه حتما انجام شود و نیازهایشان مرتفع گردد.

لذا از این جهت برنامه‌ریزی خیلی سنگین صورت گرفته است تا این پروسه به بهترین شکل صورت گیرد. فعلا پرواز کیش ایر باز است و هر روز برای شروع دو پرواز خواهیم داشت، یعنی ۱۲۰نفر مسافر در هر پرواز و در هر ردیف صندلی فقط یک نفر می‌تواند بنشیند؛ کسی که از تهران وارد فرودگاه می‌شود، جلوی میز کیش ایر باید یک تعهد قرنطینه بدهد که وارد قرنطینه می‌شود و کارت ملی شخص را در تهران تحویل می‌گیرند، ۱۴روز قرنطینه که با نظارت ما تمام شد، کارت ملی تحویل ایشان داده می‌شود. در فرودگاه کیش هم غربالگری اولیه انجام می‌شود، تست‌هایی روی آنها انجام می‌دهند که مطمئن شوند خدای نکرده دچار بیماری کرونا نیستند، حتی اگر جواب تست منفی هم باشد یعنی کرونا نداشته باشند، باید حتما دوران قرنطینه را طی کنند. همان طور که پیش‌تر عرض کردم، با مکانیزمی که تعریف شده، تحویل نیروهای مردمی و بسیج می‌شوند و به محل قرنطینه خودشان می‌روند و ۱۴روز نظارت کنترل می‌کنیم که قرنطینه شکسته نشود و واقعا این بحث جدی است؛ کسانی که خاطی باشند با توجه به هماهنگی که با دستگاه قضایی شده، حتما با آنها برخورد صورت می‌گیرد.

یک بحثی هم بود مبنی بر اینکه افراد قبل از اینکه بخواهند وارد فرودگاه مهرآباد شوند، تست کرونا در یک آزمایشگاه بدهند، اما همان‌گونه که مستحضرید این تست ویروس کرونا برای همان لحظه اعتبار دارد؛ چراکه‌ امکان دارد فرد مشکلی نداشته باشد، ولی وقتی به آزمایشگاه مراجعه می‌کند، به سبب اینکه محیط آلوده است، کرونا بگیرد یا در مسیری که می‌آید دستش بخورد به یک جایی و این ویروس آنجا نشسته باشد و کرونا را بگیرد؛ هر چند که تست می‌تواند مبنای خوبی برای سلامت فرد باشد، اما خیلی قابل اتکاء نیست؛ زیرا به عنوان مثال حتی فرد می‌تواند وقتی به فرودگاه می‌رسد، سالم باشد؛ اما در مسیر دچار ویروس شده باشد. می‌خواهم بگویم گواهی سلامت باید داشته باشند، فرم خود‌اظهاری پر می‌کنند و بر‌اساس آن طبیعی است که انتظار می‌رود خلاف آن چیزی که نوشته شده، نباید ثابت شود. اگر تست کرونا را از آزمایشگاه بگیرند، در اولویت پرواز قرار می‌گیرند، هرچند آن تست کرونا ۱۰۰درصد معتبر نیست و ملاک اصلی برای اجازه سفر نمی‌تواند باشد.

 

بازگشت به کیش به صورت پلکانی

در حال حاضر فقط روزانه ۱۲۰نفر به صورت هوایی اجاره ورود به جزیره را دارند، در صورتی که چند هزار نفر در اپ ثبت‌نام کرده‌اند و اگر بخواند با همین سرعت ورود پیدا نمایند، نزدیک به سه ماه طول می‌کشد تا تمامی افراد بازگردند. به همین سبب بخش سلامت بیمارستان کیش آنالیز می‌کند که در ۴-۵روز اول که از این تعداد بازگشته نمونه‌گیری کرده‌اند، چقدر توانسته در بحث فراگیر شدن کرونا در جزیره اثر بگذارد، زیرا اینجا جزیره است و شرایط خاصی دارد. چند روز با آمار کم جلو می‌رویم و بررسی علمی می‌کنیم، اگر دیدیم که شرایط طوری است که امکانات بیمارستانی ما جواب می‌دهد و اتفاق مهمی در جزیره نیفتاد، با تدابیری که می‌اندیشیم مرتب سفرها را افزایش می‌دهیم و سعی می‌کنیم تعداد ورودی‌هایمان را بیشتر نماییم.

 

قرنطینه، با نظارت‌های مستمر سازمان

در جزیره کیش بیش از یک مرکز قرنطینه نیاز نداریم، محلی را با گنجایش حدودا بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰نفر در نظر گرفته‌ایم، چراکه نمی‌توانیم در جاهای مختلف جزیره تدارکات محل قرنطینه را ببینیم؛ زیرا کار سخت می‌شود. به همین دلیل یکجا را به عنوان مرکز اصلی مشخص کردیم و محل قرنطینه پروژه‌های عمرانی نیز غالبا در خود کارگاه‌ها هستند. بر روی کارگاه‌ها نظارت کلی داریم و نظارت جزئی با خود کارفرما است. کارفرما اگر قصور کند، بعدا به دستگاه قضایی باید پاسخگو باشد. از این جهت ما در پروژه‌ها خیلی مشکل نداریم. مابقی افراد هم که ساکن هستند و منزل دارند هم در منازلشان قرنطینه هستند و باز هم ما نظارت‌های کلی را روی این اشخاص داریم.

 

اقدامات شورای سلامت در جهت حفظ سلامت هموطنان

همان طور که گفتم، ستاد بحران اختیاراتش را به شورای سلامت به سرپرستی آقای دکتر پورعلی واگذار کرد که اقدامات خیلی خوبی نیز انجام شد. در بخش ضوابطی که برای بخش‌های گردشگری، بازرگانی و مراکز تجاری تدوین شد، توانستند با همکاری بسیار خوبی که مردم انجام دادند و برنامه خوبی که شورای سلامت ترتیب داد، زنجیره انتقال و گسترش ویروس کرونا را در کیش قطع کنند و شیوع ویروس به شکل مطلوبی مهار شد؛ چراکه کلیه مراکز تجاری و مدارس خیلی زود در جزیره تعطیل شدند و در نهایت شورای سلامت است که بررسی و اعلام می‌کند که تا چه زمان باید تعطیل باشند.

همچنین درخصوص سفرها، شورای سلامت بررسی‌های کلی را انجام داد و پروازها را به شکلی تنظیم نمود که فقط یک پرواز و حداکثر ۲۰نفر را جابجا می‌کرد، آن هم برای موارد ضروری ازجمله افرادی همچون پرستارها و پزشکان عزیز و نیروهای امنیتی و کسانی که کارهای خیلی ضروری داشتند می‌توانستند به جزیره بیایند و به جز این هیچ مسافری تردد نکرد.

از دیگر اقداماتی که شورای سلامت انجام داد، تنظیم پروتکل‌های پروژه‌های عمرانی بود که مشخص می‌کرد فعال باشند یا خیر؛ همچنین برای اتباع خارجی مشغول در پروژه‌ها که تعدادشان هم کم نبود، برنامه‌ریزی خاصی را انجام داد تا علاوه بر کنترل جمعیت، فاصله‌گذاری اجتماعی را به خوبی در سطح جزیره پیاده‌سازی کند. اصنافی هم که فعال بودند، کاملا منطبق با پروتکل‌های بین‌المللی که در کیش توسط شورای سلامت پیاده‌سازی شد، ادامه فعالیت داشته و دارند.

ضمن آنکه بحث‌های ضدعفونی کردن شهر نیز با هماهنگی این شورا صورت گرفت. همچنین تقسیم کاری برای پخش مواد ضدعفونی در سطح جزیره انجام شد و همچنان ادامه دارد. باید بگویم در جزیره کیش بحث ماسک و مواد ضدعفونی شاید نسبت به سرزمین اصلی مشکل خیلی خیلی کمتری داشتیم، که متولی تمامی این موارد شورای سلامت با همکاری معاونت اقتصادی، معاونت توسعه مدیریت و مدیریت مالی و منابع انسانی سازمان منطقه آزاد کیش بودند.

همچنین تجهیز بیمارستان کیش نیز برای بیماران کرونایی صورت گرفت، به طوری که ۱۷۰تخت برای مبتلایان به این ویروس آماده‌سازی شد که اقدام بسیار مهمی بود.

‌برای آماده‌سازی مرکز قرنطینه کیش نیز، سازمان با یکی از هتل‌های خوب جزیره قراردادی را منعقد کرد و این هتل به امکانات مراقبتی مجهز شد تا افراد دوران ۱۴روزه قرنطینه خود را در آنجا طی کنند.

اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان و شورای سلامت به حدی خوب و مطلوب بود که هنگامی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به همراه معاونین‌شان از بیمارستان و محل نقاهتگاه کیش بازدید داشتند، اعلام کردند که نحوه پوشش و خدمات‌رسانی به پرسنل و راه‌اندازی بخش بستری ویژه بیماران کرونایی بیمارستان کیش به بهترین شکل ممکن به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه داده و تقاضا کردند تا گزارشی درخصوص عملکرد و اقدامات ارائه نماییم تا به عنوان یک الگو در کشور مطرح شود.

 

رونق پرسرعت اقتصادی کیش در پساکرونا

در همه کشور و همین طور سراسر دنیا اکنون اقتصاد برای مدتی خوابیده و این پاندمی اثرات چشمگیر و جبران‌ناپذیر را در برخی از بخش‌ها گذاشته است. یک بخش عمده پروژه‌های کیش هم پروژه‌های زیرساختی است که اگر انجام نشود، در بخش اقتصاد جزیره اثر قابل توجه خود را می‌گذارد. برای مثال اگر هتل ساخته نشود، بخش اقتصادی جزیره آن روندی را که داشت، نمی‌تواند طی کند و بی‌شک اثر خیلی چشمگیری بر روند اقتصادی می‌گذارد. به همین سبب ما اصلا نمی‌توانیم فعالیت‌ها را به طور کامل تعطیل نماییم.

بر این اساس در حال حاضر باید زمانی را که از دست دادیم با تسریع در پیشرفت کارها جبران کنیم؛ به خاطر همین هم ما ورود مسافرین و افراد مشغول در پروژه‌های عمرانی را در اولویت گذاشتیم. یعنی اکنون با آن ضوابطی که تدوین کردیم، پروژه‌های عمرانی در اولویت است؛ چراکه می‌خواهیم کار را زودتر شروع نماییم.

بعضی‌ پروژه‌ها اصلا تعطیل نکرده‌اند، ولی اگر شدت انجام کار بر اثر این بیماری کاهش پیدا کرده، باید شیفت‌های اضافه بگذارند و سرعت فعالیت را بالا ببرند. لذا واقعا برنامه ما این است که کرونا نباید باعث شود که روی روند کارمان اثر توقفی داشته باشد. نه تنها پروژه‌های متوقف شده راه خواهد افتاد، بلکه سرعت و شدت انجام‌شان با تدابیری که می‌اندیشیم هم بیشتر خواهد شد.

کسبه کیش همه امیدشان به تعطیلات عید بود، یعنی بهار کاسبی همین تعطیلات نوروز بود. نوبت بعدی حتما جشنواره تابستانی است؛ همه همکاران ما در سازمان منطقه آزاد کیش خصوصا جناب آقای دکتر مظفری مدیرعامل محترم، تمام هم و غمشان این است که بتوانیم شرایطی را فراهم نماییم تا جشنواره تابستانی پویایی را داشته باشیم و امیدواریم که تا آن زمان، کرونا رخت بر بندد و ریشه‌کن شود و به اهدافی که تعیین کرده‌ایم به امید خدا برسیم.