مشاور رئیس‌جمهور اظهار داشت:

باید فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تعامل مجلس و دولت، سرلوحه کار قرار گیرد

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: باید فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله) درباره تعامل مجلس و دولت سرلوحه کار قرار گیرد؛ چراکه رهبری با هوشیاری این پیام را به مجلس و دولت ارائه داده است. البته بحث مشورت گرفتن از نمایندگان مجلس بسیار مهم است‌.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، سعید محمد در نشست شورای مدیران کل امور مجلس وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی که با حضور سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس رئیس‌جمهور برگزار شد، با تاکید بر ضرورت تقویت تیم‌های اجرایی دولت اظهار داشت: برای پیشبرد اهداف باید اقداماتی انجام شود که یکی از آنها تقویت تیم‌های اجرایی در دستگاه‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق این هدف به همدلی مجلس با دولت نیاز داریم، تصریح کرد: در دولت گذشته هم تصمیمات مهم گرفته نشد و اجرای تصمیمات مهم را به دولت سیزدهم منتقل کردند و در شرایط اخذ این تصمیمات مهم اقتصادی وضعیت معیشت مردم به‌گونه‌ای است که اجرای این تصمیمات شاید قابل تحمل نباشد. اما تمام تلاش دولت با همکاری مجلس و سران قوا این است که این مشکلات به حداقل برسد و دولت سیزدهم راهی جز موفقیت ندارد.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به تعامل بالای مجلس با دولت و شورای‌عالی مناطق آزاد افزود: در سند تحول دولت سیزدهم اشاره‌ای به مناطق آزاد نشده که باید هر چه سریع‌تر این ابهام رفع شود.

 

مناطق آزاد درگاه واردات کالا نیست

سعید محمد در ادامه، ادعای تبدیل شدن مناطق آزاد به محلی برای واردات کالا را رد کرد و گفت: سال گذشته برای اولین بار تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجموعا مثبت ۱۱میلیارد دلار شد. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که تفاهم‌نامه‌ای با شورایعالی به امضا رساند، اعلام کرده هیچ نگرانی بابت قاچاق کالا و ارز از مناطق آزاد نداریم. قاچاق کالا در جاهای دیگری مانند کوله‌بری و ته‌لنجی است که باید به آنها رسیدگی شود.

وی ادامه داد: موضوع واردات به مناطق آزاد با واردات از مسیر مناطق آزاد فرق دارد. در بسیاری از موارد واردات کالا برای سرزمین اصلی است اما از درگاه مناطق آزاد رخ می‌دهد و ارتباطی به مناطق آزاد ندارد که نباید به پای مناطق آزاد نوشته شود. این جمله که مناطق آزاد درگاه واردات است، اشتباه است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی به عملکرد مناطق آزاد ایران در مقایسه با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دنیا اشاره کرد و بیان داشت: در دنیا ۵هزار و ۴۰۰منطقه آزاد و ویژه اقتصادی وجود دارد که ۷۵درصد آنها موفق بودند‌.

 

لزوم اجرای ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور در مناطق آزاد

مشاور رئیس‌جمهور همچنین اظهار داشت: موضوع بسیار مهم دیگر این است که قوانین مربوط به مناطق آزاد به اجرا نرسیده است. ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور می‌گوید که تمام امورات اجرایی به جزو موضوعات امنیتی و انتظامی در مناطق آزاد باید به روسای مناطق آزاد واگذار شود؛ اما این قانون اجرا نشده است.

گفتنی است، این نشست امروز دوشنبه (۳۰خردادماه) با حضور سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس رئیس‌جمهور، سعید محمد مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی و جمعی از مدیران کل امور مجلس وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور برگزار گردید.