با هدف برندسازی سوزن‌دوزی بلوچی: راه‌اندازی مدرسه عالی هنر منطقه آزاد چابهار با موضوع مد و لباس

قدم دیگری برای اعتلای هنر بومی سیستان و بلوچستان برداشته شد. تیرماه سال جاری تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان منطقه آزاد چابهار و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری‌های بیشتر در حوزه تولید و عرضه آثار هنری بلوچی به امضای طرفین رسید که راه‌اندازی مدرسه عالی هنر یکی از مفاد آن بود؛ این در […]

قدم دیگری برای اعتلای هنر بومی سیستان و بلوچستان برداشته شد. تیرماه سال جاری تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان منطقه آزاد چابهار و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری‌های بیشتر در حوزه تولید و عرضه آثار هنری بلوچی به امضای طرفین رسید که راه‌اندازی مدرسه عالی هنر یکی از مفاد آن بود؛ این در حالی است که روند اجرای این تفاهم‌نامه بررسی و راه‌اندازی مدرسه عالی هنر چابهار وارد فاز جدیدی شد.

در این جلسه مجوز مدرسه عالی طراحی مد و لباس و صنایع خلاق به عبدالرحیم کردی، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار اعطا شد و بر این اساس، مدرسه عالی طراحی مد و لباس رسما مجوز فعالیت گرفت. همچنین شورای راهبردی مدرسه عالی طراحی مد و لباس تعیین شد.

از طرف دیگر در این جلسه مقرر شد که نخستین دوره مدرسه عالی طراحی مد و لباس و صنایع خلاق با عنوان خرده فرهنگ‌ها و نقش آن در موضوع طراحی پارچه و لباس (دوخت‌و‌دوز) برگزار شود. در این دوره ۲۰نفر از دست‌اندرکاران طراحی مد و لباس، کارگاه‌ها و برنامه‌هایی مرتبط اجرا می‌‌کنند. این بخش که نخستین مسترکلاس مدرسه عالی طراحی مد و لباس و صنایع خلاق مکران است، در دو دوره پنج روزه برگزار می‌شود.

البته این تنها اتفاق خوشایند برای هنر و هنرمندان خطه جنوب شرق کشور نبود، بلکه در راستای اجرای تفاهم‌نامه مذکور، برای اهدای نشان ملی مهتاب (با نام و یاد مهتاب نوروزی، سوزن‌دوز اهل سیستان و بلوچستان) در جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر برنامه‌ریزی انجام شد؛ ازجمله اینکه در هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر که امسال بخشی از آن در چابهار برگزار خواهد شد، از نشان مهتاب توسط منطقه آزاد چابهار رونمایی شده و این نشان در حوزه دوخت و دوزهای بومی در سطح ملی و منطقه‌ای به برگزیده‌ها اهدا می‌شود.

عبدالرحیم کردی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در مورد روند اجرای تفاهم‌نامه امضا شده با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های تفاهم‌نامه‌ای که پیشتر امضا شد، راه‌اندازی مدرسه عالی هنر با تمرکز بر سوزن‌دوزی و طرح و توسعه مد و لباس بود که خوشبختانه پیگیری‌های خوبی در این زمینه انجام شد و در نتیجه همین پیگیری‌ها، مجوز احداث مدرسه عالی هنر و صنایع خلاق مکران به سازمان منطقه آزاد چابهار اعطا شد. آنچه که مشخص است، اینکه با اجرای پروژه‌های این چنینی بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های هنر اصیل ایرانی از خاستگاه سیستان و بلوچستان فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: هنر سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه بلوچستان با نقوش اصیل و خاص خودش می‌تواند تحولی مهم در صنعت مد و پوشاک ملی ایجاد کند و فکر می‌کنم بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور، بیش از گذشته شاهد اعتلای این هنر در عرصه‌های بین‌المللی باشیم.

کردی در مورد زمان آغاز به کار مدرسه عالی هنر و صنایع خلاق مکران اظهار داشت: اولین دوره پذیرش هنرجو در این مدرسه از آبان‌ماه سال جاری با فراخوان عمومی از سراسر کشور آغاز خواهد شد و در ادامه برای تاثیرگذاری فعالیت‌های این مدرسه برای جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر برنامه ریزی می‌کنیم. هدف اصلی ما این است که منطقه چابهار به یک قطب ویژه در صنعت پوشاک ایران تبدیل شود چون اعتقاد داریم ظرفیت این کار در هنر، تاریخ و فرهنگ منطقه وجود دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به اهمیت برندسازی در حوزه سوزن‌دوزی بلوچی که موجب تعریف نشان «مهتاب» شد اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم در سند توسعه صنایع دستی و رونق و بازاریابی سوزن‌دوزی بلوچستان، برندسازی و معرفی این محصول است. در این حوزه هم نیازمند مولفه‌ها و اقداماتی در سطح ملی و بین‌المللی هستیم. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که تعیین یک نشان ملی و بین‌المللی که برگرفته از سوزن‌دوزی بلوچی است، می‌تواند در این مورد اثر‌بخش باشد. به همین دلیل هم با مذاکرات و تفاهم‌هایی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، توانستیم نشان «مهتاب» را به عنوان یک نشان ملی تعریف کنیم. نام این نشان به احترام هنر دست زنان بلوچ به ویژه خانم مهتاب نوروزی، سوزن‌دوز برجسته و پیشکسوت بلوچ چنین انتخاب شده است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار در مورد جزئیات اعطای نشان «مهتاب» بیان کرد: حقوق مالکیت معنوی این نشان به منطقه آزاد چابهار تعلق دارد و به برگزیده‌های بخش دوخت و دوز محلی جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر اهدا می‌شود. مراحل طراحی، حقوق مالکیت، ضوابط و مقررات اعطای این نشان توسط یک کارگروه تخصصی در دست بررسی است و امیدواریم که در همین دوره جشنواره مد و لباس فجر که اواخر سال‌۹۷ برگزار می‌گردد، از آن رونمایی شود. شرایط واگذاری این نشان هم در آینده نزدیک براساس ضوابط، مقررات و دستورالعمل‌های مشخص اعلام خواهد شد.

گفتنی است که تفاهم‌نامه امضا شده میان سازمان منطقه آزاد چابهار و معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در چهار سرفصل تنظیم شده است. فصل نخست این تفاهم‌نامه، ایجاد نهادی برای معرفی مد و لباس و طراحی و تزئینات وابسته در منطقه آزاد چابهار است. همچنین با توجه به اینکه موزه‌ای در این منطقه در حال ساخت است، گالری‌هایی از موزه به مد و لباس اختصاص پیدا می‌کند تا به صورت دائمی و در سطح ملی، طراحی‌ها و تزئینات مد و لباس را معرفی کند.

فصل دوم تفاهم‌نامه، ایجاد مدرسه عالی هنر است که رویکرد اصلی آن احیای نظام استاد و شاگردی و استفاده از مدرسان ملی، شاخص و متخصص در زمینه مد و لباس است.

فصل سوم تفاهم‌نامه، همکاری برای ایجاد آتلیه‌ها و کارگاه‌های مربوط به حوزه مد و لباس و صنایع وابسته است و تمهید و پیش‌بینی بازار مناسب عرضه به صورت بازارهای دائمی و مجازی و رویدادهای متناسب عرضه مانند نمایشگاه‌ها سرفصل چهارم این تفاهم‌نامه است.

همچنین براساس این تفاهم‌نامه، بخشی از هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در سال جاری در چابهار برگزار می‌شود.

این تفاهم براساس مطالعات انجام شده و با توجه به پیشینه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی منطقه چابهار در زمینه لباس و تزئینات آن و به منظور مستند کردن و معرفی سنت‌های هنری ایران در حوزه مد و لباس و تزئینات آن انجام شده است.