با هدف تحقق شعار سال در حوزه شیلات منطقه آزاد قشم صورت گرفت:

برداشت ۴۰۰تُن ماهی سی‌باس صادراتی در آب‌های قشم

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم از نخستین برداشت محصول صادرات‌محور به روش پرورش ماهی در دریا با هدف کمک به تحقق تولید، مانع‌زدایی‌ها، پشتیبانی‌ها در سال جدید خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، منصور آزاد با اعلام این خبر عنوان داشت: تولید و برداشت ۴۰۰تُن ماهی سی‌باس از ۱۲قفس دریایی، آغازی برای ورود قشم به عرصه ارزآوری کشور در سال جدید و کمک به تامین امنیت غذایی ایران است.

وی ادامه داد: سیاست سازمان منطقه آزاد قشم در توسعه مزارع دریایی با مشارکت سرمایه‌گذاران منطقه، دستیابی به افزایش تولید ماهی و کمک به کاهش فشار به ذخایر آبزیان بومی موجود در خلیج‌فارس می‌باشد.

به گفته آزاد، ظرفیت مطالعه شده پرورش ماهی در دریا در جزیره قشم، تولید ۸۶هزار تُن ماهی در سال است که در حال حاضر با وجود پنج شرکت دارای مجوز فعالیت در این زمینه، تا پایان امسال تولید ۱۰هزار تُن ماهی به این روش محقق خواهد شد.

وی با اشاره به این مطلب که  شرکت طلایه‌داران امین قشم نخستین بهره‌بردار این حوزه در جزیره بوده که از سال‌۱۳۹۴ کار خود را آغاز کرده، افزود: در حال حاضر ۱۲قفس ۵۰تُنی این شرکت فعال است.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم ضمن تاکید بر طرح توسعه این شرکت، گفت: پیش‌بینی این مرکز، تولید سالانه دو هزار تُن ماهی سی باس برای ورود به چرخه صادرات و ارزآوری است که تا پایان امسال با به‌آب‌اندازی ۱۲قفس دیگر، عملیاتی می‌شود.

 

تکمیل زنجیره ارزش پرورش ماهی در دریای قشم

عضو هیات مدیره شرکت طلایه‌داران امین قشم با اشاره به قفس‌های آماده به‌آب‌اندازی این شرکت عنوان داشت: ۱۲قفس قبلی هفت سال پیش از چین وارد کشور شده ولی خوشحال هستیم که امسال قفس‌های ساخت ایران را به‌آب‌اندازی خواهیم کرد.

قاسم عسکری همچنین در مورد تهیه بچه ماهی‌های سی‌باس توضیح داد: متاسفانه هنوز در این مورد به خودکفایی نرسیده‌ایم، ولی در تلاش هستیم تا با کمک دانش متخصصان ایرانی و کارشناسان شیلاتی، بتوانیم مزارع تولید و تکثیر بچه ماهی سی‌باس و گونه‌های بومی را نیز در این جزیره به بهره‌برداری برسانیم.

وی در توضیح بیشتر گفت: بچه ماهی‌های ۴ تا ۵گرمی از کشورهای فرانسه، استرالیا و تایلند وارد و پی از نگهداری در مراکز نرسری و رسیدن به وزن ۴۰ تا ۵۰گرم، در مزارع ذخیره‌سازی می‌شوند و پس از گذشت ۸ تا ۹ماه با وزن تقریبی یک کیلوگرم آماده برداشت خواهند بود.

به گفته عسکری‌، ۸۰درصد ماهی‌های برداشت ‌شده وارد چرخه صادرات به خارج کشور و ۲۰درصد باقیمانده نیز به داخل کشور صادر می‌شوند.

عضو هیات مدیره شرکت طلایه‌داران امین قشم ادامه داد: در حال حاضر ۱۲قفس در آب‌های قشم فعال است که هر کدام بسته به ‌اندازه بین ۳۸ تا ۶۰هزار قطعه بچه ماهی را در خود ذخیره می‌کند که پس از وزن‌گیری و رشد، محصولات در چند مرحله،  از ۲۰فروردین‌ تا انتهای خردادماه برداشت می‌شوند.

عسکری از گسترش فعالیت‌های این شرکت خبر داد و تصریح کرد: با به‌ آب‌اندازی ۱۲قفس دیگر، ظرفیت تولید این شرکت به دو هزار تُن در سال رسیده و تعداد نیروهای شاغل مستقیم نیز از ۲۲تَن به ۵۰نیرو ارتقا می‌یابد.

گفتنی است، ماهی‌های پرورش‌یافته در دریا توسط شرکت طلایه‌داران امین قشم پس از برداشت برای صادرات به کشور استرالیا آماده می‌شوند که سهم ارزی بالایی برای جزیره به همراه خواهد داشت.