گزارشی از سفر مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد به اروند:

بر فراز شط و نخل؛ آباد و خرم باد منطقه آزاد اروند

شاید برای شناخت بهتره یکی از نقاط جذاب و استراتژیک کشورمان، نیاز باشد علاوه بر امروز، سیری نیز در گذشته آن داشت؛ در روزگاری که به جرات می‌توان تصریح نمود که بستر و خالق اولین‌ها در ایران بود! هر اولینی که مخاطب به آن بی‌اندیشد... از ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و گردشگری تا صنعتی و تولیدی و ابرپروژه‌های نفتی و ابداع طرح‌های نوین شهری، همه و همه در جنوب غربی استان خوزستان در همسایگی با عراق و کویت و در کنار اروند زیبا و کارون خروشان شکل گرفت.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، آبادان، آباد شهر ایران و خرمشهر، خرم دیار این سرزمین، تاریخی دارد به قدمت قداست این خاک زرفام که حماسه‌آفرین بوده و هست و خواهد بود. شهرهایی که حافظ و پاسدار طلای سیاه کشورمان هستند و همیشه در تمام ادوار تاریخ علاوه بر خلق ثروت برای ایران، با جان و خون خود مشق شجاعت و دلیری کردند و  از تمامیت ارضی و منافع ملی دفاع نمودند.

از بد روزگار، جنگ آمد و با یورش به این بخش از کشور، بخش عظیمی از زیرساخت‌های شهری، صنعتی، گردشگری و… را در کام خود فرو برد. پس از اتمام ۸سال دفاع مقدس، دولت وقت، دوران بازسازی را آغاز کرد، اما این اقدام برای این منطقه کافی نبود تا چهره جنگ از این شهرها زدوده شد؛ بنابراین با ایجاد منطقه آزادی به نام اروند، سعی بر آن شد تا دوباره رونق و شکوفایی به این خطه بازگردد.

سال‌ها طول کشید تا با دست خالی و تنها از طریق درآمدهای سازمان منطقه آزاد اروند (که البته همچنان نیاز مبرم به توجهات ویژه دولتی و اختصاص بودجه ملی دارد) شهرهای آبادان، خرمشهر و جزیره مینو رنگ و بویی تازه به خود بگیرد و چرخ‌های صنعت و تولید با قدرت در این منطقه آزاد به حرکت دربیاید.

امروز با تمام چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی، منطقه آزاد اروند، صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور به حساب می‌آید که صنایع عظیم بالادستی و پایین‌دستی را در خود جای داده و این حرکت در دولت تدبیر و امید جهشی مضاعف گرفته و چندین و چند واحد تولید-صنعتی در شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر فعالیت خود را آغاز کرده و واحدهایی که راکد و یا نیمه‌راکد بودند، به چرخه تولید بازگشتند تا علاوه بر تامین نیازهای داخلی کشور، با صادرات به اقصی نقاط جهان خصوصا کشورهای همسایه، نقش بی‌بدیل خود را در ارزآوری برای ایران اسلامی ایفا کنند.

به همین منظور، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در راس هیاتی، به منظور بازدید از پروژه‌های صنعتی، تولیدی، زیرساختی، فرهنگی و گردشگری منطقه آزاد اروند، به این منطقه سفر کرد.

حمیدرضا مومنی در بدو ورود به منطقه آزاد اروند، از پایانه مسافری جدید فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی(ره) آبادان که توسط سازمان منطقه آزاد اروند احداث شده و چندی پیش توسط معاون اول رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید، بازدید کرد و روند اقدامات و نحوه خدمت‌رسانی به مردم را مورد بررسی قرار داد.

 

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند تشریح کرد:

بازدید مشاور رئیس‌جمهور از پروژه‌های صنعتی و اقتصادی اروند

سیدعلی موسوی معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند از جزئیات سفر، دیدارها و بازدیدهای مهندس حمیدرضا مومنی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به منطقه آزاد اروند سخن گفت.

وی در این رابطه اعلام کرد: مشاور محترم رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دو روز مهمان منطقه آزاد اروند بوده‌اند که ابتدا ادای احترام به شهدای والا مقام منطقه و همچنین دیدار با شیوخ و سران عشایر را در اولویت خود قرار دادند.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد: مهندس مومنی که از طریق فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی(ره) آبادان وارد منطقه آزاد اروند شد، پس از بازدید از پایانه مسافری جدید فرودگاه بین‌المللی آبادان، با حضور در هتل کاروانسرا آبادان، مورد استقبال شیوخ و سران عشایر منطقه آزاد اروند قرار گرفت. در این دیدار، از سوی شیوخ و سران عشایر آبادان و خرمشهر لباس عربی محلی (عگال، چفیه و بشیت) به رسم یادبود به ایشان اهدا شد.

موسوی افزود: در ادامه، جناب مومنی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با همراهی اسماعیل زمانی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و معاونین این سازمان، در دومین روز از سفر خود به منطقه آزاد اروند، با حضور در گلزار شهدای آبادان، با ذکر فاتحه و اهدای شاخه گل، به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس ادای احترام نمود و با آرمان‌های آنان تجدید میثاق کرد. پس از آن، بازدید از واحدهای مسکونی ۵۱۲واحدی پالایشگاه آبادان، آزمایشگاه غذا و دارو منطقه، از برنامه‌های آغازین دبیر شورایعالی منطقه آزاد و ویژه اقتصادی بوده است.

وی تاکید کرد: عمده بازدیدهای مهم مهندس مومنی، سرکشی به پروژه‌هایی بود که ان‌شاالله در تیرماه از طریق ویدئوکنفرانس توسط ریاست محترم جمهوری به بهره‌برداری می‌رسند. ایشان در بازدیدهایی که داشتند ابتدا از بندر خشک شلمچه که یکی از مجهزترین مرزهای تجاری کشورمان است و در منطقه آزاد اروند واقع شده، بازدید کردند.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: مساحت این بندر خشک ۵۵۰هکتار است که ۶شرکت لجستیک در آن فعال هستند که با ظرفیت دوازده هزار تن تپو کالا به صورت مسقف و انبارهای روباز وجود دارند.

وی ادامه داد: دو پایانه تخصصی صادراتی در منطقه خشک شلمچه وجود دارد‌. یکی پایانه صادراتی آبزیان و دیگری پایانه صادراتی توسعه سیمان که از شرکت‌های مجهزی است که در باب سیمان و مشتقات آن در حال فعالیت هستند.

موسوی گفت: مجموع زیرساخت‌هایی که به صورت لجستیکی در منطقه آزاد اروند ایجاد شده نزدیک به ۳۵هکتار است، مجموع انبارهای مسقف نیز بیش از ۲۲هزار مترمربع و تعداد انبارهای مسقف هم ده انبار است.

وی، ویژگی‌های مهم بندر خشک شلمچه را برشمرد و از استقرار آتش نشانی‌، استقرار فوریت‌های پزشکی، استاندارد، دامپزشکی، قرنطینه، بهداشت و گمرک جمهوری اسلامی ایران، مرزبانی و پلیس امنیت که یکی از ابزارهای مهم ارائه خدمت به تجار و بازرگانان و مسافرین از این مرز محسوب می‌شود، خبر داد.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند تاکید کرد: در بندر خشک شلمچه بخش مسافری، از بخش تجاری کاملا مجزا شده است؛ ضمن اینکه یک مجتمع بخش اداری تجاری به مساحت ۳هزار مترمربع و ۱۳۰غرفه تجاری نیز برای تجار و بازرگانان ایجاد شده است.

موسوی اظهار داشت: ایکس‌ری خودرویی و ایکس‌ری کامیونی که هر دو توسط منطقه آزاد اروند به ارزش تقریبا نزدیک ۲۲میلیارد تومان ایجاد شده را هم در این مرز داریم. خوشبختانه این بندر یکی از بندرهای مهم خشک کشور است، یعنی مرز تجاری شلمچه که سالانه بیش از یک میلیارد دلار صادرات تولیدات کل کشور از طریق این مرز در منطقه آزاد اروند صادر می‌شود‌.

وی ادامه داد: بعد از بازدید از مرز تجاری شلمچه، جناب آقای مهندس مومنی و هیات همراه، از مجتمع صنایع غذایی میهن در منطقه آزاد اروند که پیشرفت فیزیکی بالای ۹۵درصد دارد، بازدید کردند. با ایجاد این مجتمع، ظرفیت ذخیره‌سازی و نگهداری مواد غذایی در منطقه آزاد اروند به میزان ۵هزار تن افزایش پیدا خواهد کرد؛ ضمن اینکه ایجاد اشتغال پایدار هم خواهیم داشت. مهم‌تر اینکه صادرات به کشورهای همسایه از طریق ذخیره‌سازی و دپوی کالا در انبارها و این مجتمع صنایع غذایی افزایش پیدا خواهد نمود.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند اذعان داشت: حجم سرمایه‌گذاری این مجتمع ۴۲۰میلیارد ریال است که در زمینی به متراژ ۲۹هزار متربع و با زیربنای ۱۷هزار و ۸۰۰مترمربع ایجاد شده است. سوله انبار خشک، سوله سردخانه زیر صفر، سوله سردخانه بالای صفر ازجمله قسمت‌ها و اجزای این مجتمع را تشکیل می‌دهند. این مجتمع در حین عملیات پروژه برای ۳۰نفر اشتغال ایجاد کرده است، ولی ان‌شالله ظرف یک‌ماه آینده که به بهره‌برداری خواهد رسید، ۷۵نفر شغل مستقیم و ۲۲۵نفر شغل غیرمستقیم نیز ایجاد خواهد نمود.

موسوی تاکید کرد: این پروژه در ۲۴ماه توسط مجتمع صنایع غذایی میهن ایجاد شده است.

وی ادامه داد: پروژه بعدی که دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و همکارانشان بازدید کردند، طرح توسعه شرکت نساجی بردیا جنوب بود که واحد تولیدی لباس آتش‌نشانی است. در حال حاضر شرکت نساجی بردیا تولید لباس کار و لباس‌های مورد نیاز مردم را ازجمله پیراهن و شلوار تولید می‌کند، اما در اصل طرح توسعه آن مختص به لباس آتش‌نشانی است که با همکاری سرمایه‌گذاران ایتالیایی ایجاد شده است.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: این پروژه نزدیک به ۹۸درصد پیشرفت دارد که ان‌شاالله ظرف دو هفته دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید و به دنبال آن ۸۰نفر شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد و می‌تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کند؛ چراکه در حال حاضر اکثر لباس‌های آتش‌نشانی وارداتی است و با ایجاد این واحد ما می‌توانیم تامین‌کننده لباس آتش‌نشانی مورد نیاز کشور و همین طور صادرکننده این کالا باشیم.

موسوی افزود: پس از آن جناب آقای مهندس مومنی از شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا که نیروگاه سیکل ترکیبی است، بازدید کردند. این نیروگاه علاوه بر تامین برق مورد نیاز کشور، برق صادراتی نیز دارد که به کشور عراق در حال صادرات است. این نیروگاه با ظرفیت اسمی ۱۴۵۰مگاوات ایجاد شده و خوشبختانه بیش از ۱۵۰نفر شغل مستقیم و نزدیک ۴۰۰نفر هم شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است. سرمایه‌گذار این مجموعه، شرکت صنایع برق صبا است که پیمانکارش هم گروه مپنا بوده است. خوشبختانه این پروژه یکی از پروژه‌های مهمی است که در منطقه آزاد اروند واقع شده است.

وی گفت: همچنین دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با همراهی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و هیات همراه، از شرکت پرداخت فناوری  اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد و آریان اروند که به صورت مخفف شرکت فناپ نامیده می‌شود، بازدید کردند. این پروژه نزدیک صد در صد آماده بهره‌برداری است که این هم یکی از پروژه‌های مهمی است که نزدیک ۱۴۰میلیارد تومان میزان سرمایه‌گذاری آن است که ۳۰۰نفر شغل ایجاد خواهد کرد.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند تاکید کرد: این پروژه در ۱۸ماه ایجاد شد که ان‌شالله توسط ریاست محترم جمهوری به صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری خواهد رسید‌.

موسوی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این شرکت، بحث دانش‌بنیان بودن آن است که با راه‌اندازی آن، انواع دستگاه‌های کارتخوان‌های مورد نیاز کشور و پایانه فروش بی‌سیم و باسیم، آداپتور و دوربین‌ها مداربسته، انواع مودم‌ها و تولید انواع کاغذهای حرارتی را در این مجتمع خواهیم داشت که ظرفیت تولید سالانه آن ۹میلیون و ۷۶۵هزار دستگاه ست که مواد اولیه‌اش انواع قطعات و بردهای الکترونیکی است‌. این شرکت زیرمجموعه بانک پاسارگاد است که در منطقه آزاد اروند ایجاد شده است‌.

وی افزود: در ادامه، مشاور محترم رئیس‌جمهور از مجتمع فولاد جهان‌آرا بازدید داشتند، بالاخص از دو فاز این مجموعه که آماده بهره‌بردای است و ان‌شالله آن هم توسط ریاست محترم جمهوری به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح خواهد شد که یکی پست برق فولاد جهان‌آرا است که پست برق ۴۰۰کیلووات می‌باشد و نزدیک هفت هزار و دویست میلیارد ریال میزان سرمایه‌گذاری آن است‌.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند تاکید کرد: این پروژه در زمینی به متراژ ۳۳هزار مترمربع و زیربنای دو هزار و بیست و شش مترمربع ایجاد شد که در چهار شیفت کار خواهد کرد. ضمن اینکه ظرفیت تولیدشان ۴۰۰کیلووات برق است که مورد مصرف فولادسازی و صنایع جانبی خواهد بود‌. این پروژه تقریبا آماده بهره‌برداری است.

موسوی اظهار داشت: یکی از پروژه‌های دیگری که زیرمجموعه مجتمع فولاد جهان‌آرا بود و جناب مهندس مومنی از آن بازدید کردند، بحث اکسیژن‌ پلن است که این پروژه هم تقریبا صد در صد آماده بهره‌برداری است‌.

وی اذعان نمود: ساخت و تامین واحد جداسازی هوا یا اکسیژن‌ پلن که ۴هزار و ۸۰۰میلیارد ریال میزان سرمایه‌گذاری است، در زمینی به متراژ ۴هزار و ۱۸۱مترمربع و زیربنای ۲هزار و سیصد و شانزده مترمربع ایجاد شده است. ظرفیت تولید این پروژه ۸هزار و ششصد نرمال مترمکعب اکسیژن و ۱۶هزار و ۵۰۰مترمکعب نیتروژن و ۲۵۰مترمکعب آرگون در ساعت است که این پروژه هم آماده بهره‌برداری است‌.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند افزود: مجری و تامین کننده تجهیزات این شرکت ایتالیایی است که در منطقه آزاد اروند ایجاد شده که باید تاکید کنم مورد مصرف در پروسه ذوب فولاد و برش مقاطع در خط ریخته‌گری است. علاوه بر این دو فاز، دبیر شورایعالی مناطق آزاد از کل مجتمع فولاد جهان‌آرا نیز بازدید داشتند.

موسوی گفت: پس از آن، جناب مهندس مومنی بزرگترین مجتمع تجاری، گردشگری و فرهنگی جنوب غرب کشور را در منطقه آزاد اروند که به همت شرکت توسعه سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند و یک سرمایه‌گذار به صورت مشارکتی بنا خواهد شد‌، کلنگ‌زنی کردند.

وی ادامه داد: پس از آن مشاور رئیس‌جمهور از مجتمع تجاری-تفریحی گلکسی سنتر بازدید داشتند که این مجتمع تجاری هم خوشبختانه با پیشرفت ۶۰درصدی همراه بوده و همچنان هم در حال ساخت است و یکی از پروژه‌های مهمی است که نه تنها در استان خوزستان بی‌نظیر است و بی‌مانند خواهد بود، بلکه در جنوب غرب کشور چنین پروژه‌ای وجود ندارد. حجم سرمایه‌گذاری این پروژه ۳هزار و ۱۰۰میلیارد ریال است و متراژ زمین آن ۳۳هزار مترمربع و مساحت زیربنای آن ۳۵هزار مترمربع است. بخش‌های تجاری، هایپرمارکت و همین طور فضاهای ورزشی، بازی و تفریحی‌، پارک بازی مدرن، فودکورت‌، کافی‌شاپ، چهار سینمای چندبعدی و بازی‌های بزرگسالان شامل بیلیارد و بولینگ و… از مواردی است که این مجتمع تجاری دارا است.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: این پروژه با مشارکت منطقه آزاد اروند و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال انجام است و نزدیک ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد که جناب مومنی از آن بازدید کردند‌.

موسوی افزود‌: همچنین دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از دو فاز مورد بهره‌برداری شرکت تاسیسات دریایی آمسکو بازدید کردند. این شرکت در حال راه‌اندازی اولین سینکرولیفت در منطقه جنوب غرب کشور است که شناورهایی با تناژ ۱۵هزار تن را ظرفیت خدمات‌رسانی دارد. این پروژه، ساخت و تعمیر انواع قایق‌ها و کشتی‌های خاص و انواع سازه‌های شناورها در منطقه را دارد. ظرفیت سالیانه این مجموعه حدود ۲هزار تن انواع سازه و ۸فروند کشتی است و این پروژه نیز جزء پروژه‌هایی است که ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ازجمله پروژه‌هایی است که به صورت ویدئوکنفرانس توسط ریاست جمهوری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اظهار کرد: باید تاکید کنم شاه‌بیت حضور جناب آقای مهندس مومنی مشاور محترم رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در منطقه آزاد اروند، نشست با فعالین اقتصادی منطقه و همین طور روسای اتاق‌های اصناف و روسای اتاق‌های بازرگانی خرمشهر و آبادان بود که خوشبختانه در این دیدار، فعالین اقتصادی مشکلات، انتقادها و پیشنهاداتشان را مطرح کردند.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند در پایان تصریح کرد: فعالین اقتصادی مشکلاتشان را در رابطه با ثبت سفارش‌، کالای همراه مسافر، مالیات بر ارزش افزوده‌، تسهیل بر ورود مواد اولیه ماشین‌آلات و مشکلاتی که با گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت صمت‌، بانک مرکزی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، غذا و دارو و محیط زیست مطرح نمودند و جناب مهندس مومنی نیز جمع‌بندی فرمودند و قول مساعد در جهت حل این مشکلات در قانون برنامه هفتم دادند و مهم‌تر اینکه رفع این مشکلات در مناطق جدیدی که می‌خواهد تاسیس شوند، لحاظ خواهد شد.

 

مشاور رئیس‌جمهور در بازدید از پایانه لجستیکی شلمچه:

تکمیل زیرساخت‌های شلمچه در راستای توسعه مراودات تجاری ایران و عراق

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در جریان بازدید از پایانه لجستیکی مرز بین‌المللی شلمچه اظهار کرد: ظرفیت بسیار خوبی در شلمچه وجود دارد، اما در حوزه زیرساخت‌ها می‌بایست یکسری اقدامات دیگر نیز به انجام برسد.

وی افزود: در حال حاضر در بحث صادرات به سبب شرایط ناشی از شیوع کرونا محدودیت‌های بین‌المللی وجود دارد؛ زیرا با جان مردم سر و کار دارد و لذا باید به طور حتم پروتکل‌ها را رعایت کنیم؛ چراکه ما جان مردم را فدای صادرات و تولید نمی‌کنیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه سلامت مردم محور اصلی کار ما است، تصریح نمود: مقام معظم رهبری نیز بر این امر تاکید دارند، لذا باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا ضمن رعایت پروتکل‌ها در جهت تقویت صادرات تلاش نماییم.

مومنی یادآور شد: آینده بسیار خوبی را برای شلمچه متصور هستیم؛ بخش خصوصی در این منطقه به ویژه در حوزه صادرات سیمان، میوه و تره‌بار بسیار خوب و فعال پای کار است که البته باید یکسری تاسیسات دیگر نیز در شلمچه ایجاد شود.

وی اظهار نمود: به نظر می‌رسد اگر بتوانیم در فاصله وجود کرونا، زیرساخت‌ها را تکمیل و با برنامه‌ریزی بسیار خوب شهرک صادراتی و ترمینال صادراتی به معنای واقعی برای دپارتمان‌های مختلف را برنامه‌ریزی و اجرایی کنیم، می‌توانیم سهم خوبی از اقتصاد میان ایران و عراق را به خود اختصاص دهیم.

 

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

اختصاص ۵۰درصد از سپرده بانکی به نیازهای واحدهای تولیدی مناطق آزاد

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: با توافق بانک مرکزی، ۵۰درصد از سپرده بانکی مناطق آزاد به نیازهای واحدهای تولیدی همان مناطق اختصاص یافت.

احمد جمالی اظهار داشت: بانک مرکزی موافقت کرد ۵۰درصد از سپرده‌های بانکی هر منطقه به نیازهای مالی واحدهای تولیدی همان منطقه اختصاص یابد که با این توافق برخی پشتیبانی‌هایی که برای تامین منابع مالی فعلان اقتصادی مناطق نیاز است، تامین می‌شود.

وی افزود: این توافق در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری برای تحقق شعار سال‌۱۴۰۰، «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» به منظور پشتیبانی و حمایت مالی از فعالین اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صورت گرفت.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه با اشاره به ثبت سفارش مناطق آزاد برای سهمیه کالای همراه مسافر تصریح کرد: براساس مصوبه هیات دولت، امکان ثبت سفارش و واردات کالا توسط فعالان تجاری و اقتصادی در مناطق آزاد امکان‌پذیر شد.

جمالی افزود: فعالان اقتصادی و تجاری مناطق آزاد می‌توانند براساس لیست کالاهای مجاز برای واردات و تعرفه هر کالا، نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کنند.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات واحدهای تولیدی در مناطق آزاد گفت: عمده دغدغه فعالان اقتصادی در حوزه ثبت سفارش، گمرک، تامین منابع مالی برای واحدهای تولیدی، صدور جواز تاسیس و پروانه‌های بهره‌برداری به ویژه در حوزه‌های غیرصنعتی و گردشگری است که با توجه به توافقاتی که با وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک و وزارت امور اقتصاد دارایی داشتیم، مشکلات و دغدغه آنان رفع خواهد شد.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیان کرد: رویکرد جدید دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، رفع مشکلات بخش خصوصی است؛ با این رویکرد جدید امور فعالان اقتصادی مناطق روان و تسهیل می‌شود.

جمالی ادامه داد: بازدید از مناطق آزاد با هدف عمل به شعار تولید، پشتیبانی و رفع موانع و بررسی وضعیت موجود و نقاط ضعف و قوت مناطق آزاد انجام می‌گیرد تا موانع و موارد را در کارگروه مختص همین حوزه بررسی و کار را به سمتی پیش ببریم که بتوانیم این مشکلات را به حداقل برسانیم.

وی اظهار نمود: دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با توجه به شعار سال که تولید، پشتیبانی‌ها و موانع‌زدایی‌ها است، از روزهای نخست سال جاری مشکلات مناطق آزاد کشور را رصد کرد تا اگر موانعی وجود داشته باشد و نیاز به پشتیبانی باشد، با همکاری دستگاه‌های اجرایی، قوه مقننه و مجریه این مشکلات رفع گردد.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری موارد زیادی درخصوص مالیات ارزش بر افزوده بررسی شده است، فعالان اقتصادی در مناطق دغدغه زیادی در این خصوص دارند که در تلاش هستیم از طریق دولت و مجلس راهکار مناسبی برای اصلاح آن در نظر گرفته شود.

 

مشاور ‌رئیس‌جمهور در نشست با فعالان اقتصادی منطقه آزاد اروند:

اصلاح قوانین مناطق آزاد با بهره‌گیری از تجربه و دانش فعالین اقتصادی

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر لزوم تغییر رویکردها در برخی قوانین و مقررات مناطق آزاد تاکید کرد و گفت: برای اصلاح قوانین و مقررات مناطق آزاد باید با عینک فعالان اقتصادی به امور نگاه کنیم تا کارها بهتر از پیش برود.

حمیدرضا مومنی در نشستی که با حضور اسماعیل زمانی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و تنی چند از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی شهرهای آبادان و خرمشهر برگزار شد، اظهار کرد: به منطقه آزاد اروند آمدیم تا شنونده صحبت‌های همکارانمان در بخش خصوصی باشیم؛ چراکه ما در یک مسیر حرکت می‌کنیم و اگر غیر از این باشد هیچ کاری به نتیجه نمی‌رسد.

وی خطاب به فعالان اقتصادی حاضر در جلسه افزود: امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده و به نظر می‌رسد این نامگذاری از دل شما و از زبان رهبری بیان شده است. وقتی مقام معظم رهبری چنین موضوعی را به عنوان شعار سال مطرح می‌کنند، بدین معناست که موانعی وجود دارد که نیاز به پشتیبانی برای تسهیل و روان‌سازی آنها وجود دارد تا بتوان کارها را توسعه داد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: اگر این موضوع به هر دلیلی تاکنون رخ نداده است، باید با برگزاری نشست‌های مختلف مسائل را حل و فصل کرد. بخش دولت به طور جدی دنبال رفع موانع و مشکلات حوزه اقتصادی است، به طوری که در برنامه سومی که به منظور افتتاح یکسری پروژه‌های مناطق آزاد با حضور رئیس‌جمهور در قالب ویدئوکنفرانس برگزار شد، ایشان گفتند که دولت اجازه نمی‌دهد شعار سال روی زمین باقی بماند و این نشان‌دهنده آن است که ما باید با جدیت کارها را دنبال و به نتیجه برسانیم.

مومنی، مشکلات منطقه آزاد اروند را در حوزه‌های گمرک، صمت، بانک مرکزی، محیط زیست، جهاد کشاورزی (دامپزشکی و تولیدات کشاورزی)، راه و شهرسازی، بهداشت و غذا و دارو خواند و بر ضرورت بررسی و ارائه راهکارهای رفع آنها و پیگیری تا حصول نتیجه، تاکید کرد.

وی از تعزیرات، ثبت سفارش، صادرات و صادرات مجدد، مالیات کارکنان و مشوق‌ها به عنوان عمده مشکلات موجود در مناطق آزاد کشور نام برد و یادآور شد: در مناطق آزاد باید به جای ثبت سفارش‌، ثبت گمرکی انجام شود تا در این باره به نتیجه نزدیک شویم.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی‌ها اتمام دوره دولت فعلی را بهانه ادامه ندادن کارهایشان و بی‌انگیزگی آنها برای پیگیری امورشان قرار می‌دهند، افزود: داشتن تفکر رفتن، سبب عقب و معطل ماندن کارها می‌شود، شما به عنوان بخش خصوصی شاهد روی کار آمدن دولت‌های مختلف بودید اما همچنان هستید و بایستی ادامه دهید.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد افزود: بخش خصوصی می‌تواند با ارائه طرح‌های توسعه‌ای متناسب، سبب انتقال تکنولوژی، حصول سود بیشتر و قیمت تمام‌شده پایین‌تر شوند.

مومنی اظهار کرد: حداکثر تا پایان ماه جاری، کار جمع‌بندی مشکلات در مناطق آزاد را به اتمام می‌رسانیم و در مواردی که نیاز به پیگیری از طریق بخش‌های مختلف است، بدون رودربایستی با واحدهای مربوطه مواجه می‌شویم تا کارها را پیش ببریم.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان تصریح کرد: رویکردمان در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی آن است که ننشینیم و به جای فعالان اقتصادی فکر و تصمیم‌گیری کنیم؛ برای ۸منطقه آزاد، قوانین خاصی داریم که با برخی تغییرات می‌توان ضمن حرکت به سوی رویکردهای اصلی، می‌توانیم به اهداف تعیین شده نیز دست پیدا کنیم.