مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت:

بندر چابهار، تاثیرگذار در مناسبات تجاری بین‌المللی

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به جایگاه چابهار در مناسبات تجاری بین‌المللی، بر اهمیت زنجیره حمل و نقل کالا در توسعه تجارت تاکید کرد و گفت: در طرح جامع لجستیک، بندر چابهار یکی از چهار منطقه لجستیک کشور است و این امر اهمیت راهبردی آن را بیشتر می‌کند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، عبدالرحیم کُردی با اشاره به لزوم ارتقای خدمات لجستیکی و حمل و نقلی در بندر چابهار اظهار داشت: سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌مند به حضور در بندر چابهار هستند و به دلیل ویژگی‌های استراتژیک این منطقه خصوصا در حوزه اقتصاد و امنیت، کسانی که قصد دارند با آسیای میانه کار کنند، چاره‌ای ندارند که چابهار را در مناسبات و تعاملات تجاری خود در نظر بگیرند.

وی افزود: اینکه چقدر بتوانیم با سرمایه‌گذاران هم‌افزایی ایجاد کنیم تا به اهداف اقتصادی مورد نظر برسیم، هنر دولت، سیاستمداران و مسئولان کشور است. فضایی در دو دهه گذشته به وجود آمد و مناسبات به گونه‌ای پیش رفت که کشور ما کمترین سهم را از بازارهای جهانی داشت.

کردی‌، بر لزوم افزایش سهم ایران از ارزش افزوده زنجیره حمل و نقل کالا و تجارت تاکید کرد و گفت: بسیار مهم است که ما از این فرصت اقتصادی به وجود آمده به درستی استفاده کنیم و این بار که شاهد تغییر آرایش از دریای خلیج فارس به دریای عمان هستیم، از فرصت‌های از دست رفته به نحو مطلوبی بهره بگیریم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد: مهم این است که چه سهمی را از افزوده زنجیره حمل و نقل کالا داشته باشیم و این به سیاست‌ها و برنامه‌ها و آمادگی ما برای این موضوع برمی‌گردد و باید حداکثر هم‌افزایی و همگرایی در درون کشور اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مسائلی که در راستای تحقق این استراتژی و راهبرد در چابهار انجام شده توسعه زیرساخت‌ها است. بندر با ظرفیتی به بهره‌برداری رسید و برای اینکه یکسان‌سازی قوانین و مقررات صورت بگیرد از سال گذشته جزو مناطق آزاد محسوب می‌شود و برای کسی که به عنوان سرمایه‌گذار می‌خواهد در این منطقه حضور داشته باشد یکسان‌سازی قوانین در راستای سهولت در تجارت امر مهمی محسوب می‌شود.

کردی تاکید کرد: در توسعه زیرساخت‌ها، زیرساخت‌های حمل ونقلی با سرعت خوبی پیش می‌رود. در طرح جامع لجستیک کشور بندر چابهار یکی از چهار منطقه لجستیک است و برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و طراحی صورت گرفته است تا بتواند پیوندهای لجستیکی و حمل ونقلی را به درستی اجرا کند.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد: راه‌آهن پیشرفت خوبی در این منطقه داشته، ریل‌گذاری‌ها انجام شده است، همچنین وزارت راه و شهرسازی برنامه مفصلی برای توسعه جاده‌ها در این شهر پیش‌بینی کرده است. طرح باند دوم جاده‌ها در قطعات مختلف بیش از ۲۰نقطه آغاز شده است و این اقدامات یعنی اینکه ما برای بهره‌برداری بهتر و بیشتر در منطقه چابهار آماده می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد چابهار از همان ابتدا هیچ مرز رسمی نداشت، اما در طرح توسعه برای آن مرزهای زمینی، هوایی و دریایی پیش‌بینی شده است، افزود: اکنون منطقه آزاد چابهار همزمان زیرساخت‌های بندر، جاده، راه‌آهن و فرودگاه در محدوده منطقه آزاد را دارد و این بدان معناست که چابهار در سند لجستیک کشور به عنوان یکی از چهار شهر لجستیک عنوان شده و اکنون ظرفیت رقابت در عرصه بین‌المللی در کنار رقبایی که در همسایگی ما درحال برنامه‌ریزی هستند برای آن بوجود آمده است.

به اعتقاد مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، نخستین و مهم‌ترین شهر لجستیکی ایران «چابهار» است؛ چراکه در ورودی کشور واقع شده است و مرکز توزیعی برای همه هاب‌ها (شبکه‌ها)، شهرها و مراکز لجستیکی دیگر به شمار می‌رود. به گفته او «البته تمامی ایران ماهیت لجستیکی دارد».