مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی مطرح کرد:

بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی، تسهیل‌گر روابط تجاری کریدور شمال-جنوب

پل‌مه دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران به همراه روزبه مختاری و مجید ورشوساز اعضای هیات مدیره این انجمن، هادی کریمی مدیرعامل شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه، علیرضا چشم‌جهان مدیر ارشد اجرایی شرکت کاوه و علی کریمی مدیر شعبه‌ شرکت کاوه در بندر آستارا با علی اوسط اکبری مقدم رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی دیدار درخصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کردند.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این دیدار ضمن تشریح موقعیت ممتاز این منطقه و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای تجاری گفت: منطقه آزاد انزلی از دو بندر بزرگ و تاریخی کاسپین و انزلی برخوردار بوده که هر دو برادر با ظرفیت‌های بالای خود، سهم زیادی در تجارت با کشورهای حاشیه خزر را به خود اختصاص داده اند.

علی اوسط اکبری مقدم در ادامه با اشاره به تکمیل کریدور شمال-جنوب و اتصال راه‌آهن به مجتمع بندری کاسپین اظهار کرد: با توجه به طرح توسعه مجتمع بندری کاسپین و لزوم تقویت فعالیت در کریدورهای تجاری ازجمله چین، قزاقستان، ایران با محوریت بندر کاسپین و کریدور شمال-جنوب این مجتمع بندری به مهم‌ترین بندر در شمال کشور و منطقه آزاد انزلی به هاب داد و ستد کالاهای تجاری تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در ادامه، فعالیت انجمن کشتیرانی و خدماتی ایران را در حوزه تجارت و جذب کالا بسیار حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین بستر رشد و توسعه فعالیت‌های این انجمن در سطح ملی و بین‌المللی خواهد بود و آمادگی لازم به منظور انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فراهم است.

همچنین، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در این دیدار گفت‌: در بندر کاسپین چشم‌اندازی از یک فعالیت بسیار مهم در حوزه خدمات بندری وجود دارد و ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود و تجهیزاتی که در آینده اضافه می‌شود، نویدبخش وجود یک بندر نسل سوم با ظرفیت‌های ویژه در گیلان است.

پل‌مه افزود: با توجه به فعالیت‌های بازرگانی کشور، یکی از اهداف توسعه لجستیکی این بندر، توسعه ترانزیت درخصوص کالاهایی است که می‌توان به عراق و ترکیه انتقال داد.

وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی کریدور شمال-‌جنوب با توجه به مزیت های قابل توجه آن برای اقتصاد کشور و نقش بندر کاسپین در رونق این‌کریدور ادامه داد: بندر کاسپین به دلیل امتیازات ویژه درخصوص ترخیص کالا و تعرفه‌ها می‌تواند در بخش توسعه‌ای برای دست یافتن به حداقل های ممکن در تسهیل روابط تجاری کریدور شمال-‌جنوب خدمات قابل توجهی را به اقتصاد داخلی ارائه نماید.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران اظهار کرد: با وجود اینکه رویکرد اصلی کریدورشمال-‌جنوب بر اساس ترانزیت کالا است، ولی می‌توان در کنار آن به واردات و صادرات کالای کشور در بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی توجه کرد.

پل‌مه، راه‌آهن را حلقه مفقوده زنجیره تامین کالا و توسعه اقتصادی منطقه بر شمرد و تصریح نمود: با توجه به وضعیت نامطلوب جاده‌های کشور و همچنین هزینه بالای حمل کالا در حمل‌و‌نقل جاده‌ای، در صورت توسعه حمل‌ونقل ریلی، می‌توان شاهد فعالیت نوین لجستیکی در گلوگاه‌های اقتصادی بود.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در پایان خاطرنشان کرد: در صورت اتصال بندر کاسپین به راه‌آهن سراسری، علاوه‌بر ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد منطقه، این بندر می‌تواند به عنوان یک بندر نسل سوم در کریدور شمال-‌جنوب نقش‌آفرینی کند.

گفتنی است، در پایان این نشست اعضای هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران به همراه امین افقی معاون بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی از زیرساخت‌های تجاری و این منطقه بازدید به عمل آوردند.