با حضور ویدئوکنفرانسی وزیر نفت کشور صورت پذیرفت:

بهره‌برداری رسمی از طرح انتقال گاز به نیروگاه‌های جزیره کیش

آیین بهره‌برداری رسمی از طرح انتقال گاز به نیروگاه‌های جزیره کیش در آستانه هفته دولت، توسط جواد اوجی وزیر نفت کشور از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، این طرح پس از ۱۴سال تاخیر با پیگیری‌های مهدی کشاورز رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و تاکید ویژه سعید محمد مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی و برگزاری جلسات متعد با وزارت نفت و نیرو، جزیره کیش به صورت رسمی به شبکه پایدار گاز سراسری کشور متصل شد.

سازمان منطقه آزاد کیش با نقش حمایتی و مالی از این طرح در هموار کردن مسیر‌های خط لوله، اختصاص زمین و اراضی برای ایستگاه‌های گاز و اقداماتی در حوزه‌های دریایی و ساحلی کیش، عملیات خط لوله در داخل جزیره به مسافت بیش از ۱۰کیلومتر، گام‌های موثری برداشته است.

این طرح در سه بخش خط لوله ۵۶اینچ خشکی، ۳۲اینچ دریایی و خشکی و خط لوله ۲۰اینچ با سرمایه گذاری بالغ‌بر ۳۵۰میلیون دلار عملیاتی و با اتمام پروژه احداث خط لوله و ایستگاه‌های تقویت فشار، جزیره کیش به صورت رسمی به شبکه پایدار گاز سراسری کشور متصل شد.

اجرای طرح گاز‌رسانی به‌عنوان سوخت مطمئن و پایدار با استفاده از خط لوله هفتم سراسری کشور تحقق یافته و پروژه‌ای در تراز ملی است که ضمن تامین پایدار نیاز جزیره، سبب اثربخشی بر دیگر حوزه‌های پیرامونی می‌شود.

عبدالله مهرابی مجری طرح توسعه میدان گازی کیش درخصوص خط لوله ۱۲۷کیلومتری گفت:  با احداث ۹۴کیلومتر خط لوله ۵۶اینچ توسط شرکت مارون‌کاران به عنوان پیمانکار و عبور از مناطق کوهستانی مرتفع، حجیم‌ترین عملیات خاکی و انفجاری در مسیر خط لوله صورت گرفته و تا بندر آفتاب امتداد دارد.

وی با اشاره به عملیات ساخت بخش دوم این طرح تصریح کرد: در بخش دوم با اجرای ۱۸کیلومتر خط لوله ۳۲اینچ در بستر دریا و ۶کیلومتر در خشکی توسط شرکت تاسیسات دریایی ایران و با اجرای ۹کیلومتر خط لوله ۲۰اینچ توسط شرکت ارشک مکانیک حدفاصل بندر آفتاب تا جزیره کیش، گاز از ایستگاه تقلیل فشار جزیره تا نیروگاه‌های کیش ارسال شد.

به گفته مهرابی؛ ساخت ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک، ۸ایستگاه گاز میانی، ایستگاه تقلیل فشار، اجرای فیبر نوری، برق‌رسانی به ایستگاه‌ها و اتصال به خط لوله ۱۲اینچ گاز ارسالی به نیروگاه‌ها و اجرای مسیر در تقاطع جاده‌ها و معابر اصلی داخل جزیره، از سایر فعالیت‌های اجرایی مهم در مسیر این خط لوله ۱۲۷کیلومتری می‌باشد.

براساس این گزارش، با صرف حدود هزار نفر ساعت کار در روز، کلیه مراحل طراحی پایه و تفصیلی، عملیات اجرایی و ساخت، پیش‌راه‌اندازی، راه‌اندازی و بهره‌برداری با تکیه بر دانش و تجارب کارگران و متخصصان داخلی به ثمر رسیده است.

مجری طرح توسعه میدان گازی کیش با اشاره به اینکه در بخش تامین تجهیزات نیز با استفاده حداکثری از ظرفیت تولید سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان، بیش از ۸۰درصد اقلام از منابع داخلی تامین و بومی‌سازی شده است، اظهار داشت: فعالیت‌های اجرایی این طرح با آغاز دولت سیزدهم، تسریع شده و تکمیل و بهره‌برداری آزمایشی آن از ابتدای تیرماه‌۱۴۰۱ با مصرف روزانه یک الی یک میلیون و ۴۰۰هزار مترمکعب گاز در نیروگاه‌ها آغاز شده است.

این طرح مزیت‌هایی مانند کاهش اثرات آلاینده‌های هوا و محیط زیست، گاز‌رسانی به جزیره، تامین انرژی پاک و پایدار، توسعه شبکه گاز شهری، صنعتی، خدماتی و مصرف‌کنندگان بخش خانگی، تفریحی، اقامتی و جلوگیری از قاچاق سوخت مایع را برای کشور در پی خواهد داشت.

همچنین با اجرای آن، صرف هزینه‌های سنگینی همچون حمل‌‌و‌نقل گاز مایع به میزان ۴میلیارد تومان در سال و هزینه حمل‌‌و‌نقل گازوئیل به جزیره کیش بالغ‌بر ۱۵۰میلیارد تومان در سال را برطرف خواهد کرد و صرفه‌جویی و آزادسازی بیش از ۷هزار تن گاز مایع (LPG) با توسعه گازرسانی در جزیره کیش را به‌دنبال خواهد داشت.

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه نیروگاه‌های جزیره کیش سال‌های زیادی در انتظار سوخت پاک و ارزان بودند، گفت: ساکنان جزیره کیش با طرح انتقال گاز از این پس در شرایط زیست محیطی بسیار بهتری قرار خواهند گرفت و شرایط فضای کسب و کار و اشتغال نیز مطلوب‌تر خواهد شد.

وی افزود: طرح گازرسانی به نیروگاه‌های این جزیره ظرفیت تولید و تامین آب و برق این منطقه آزاد را نیز به شکل محسوسی افزایش خواهد داد و این درحالی است که میزان درآمد حاصل از اجرای این پروژه به ۴۰۰میلیون دلار در سال خواهد رسید.

گفتنی است، جزیره کیش یکی از قطب‌های گردشگری و تجاری ایران می‌باشد که سالانه به‌طور میانگین، پذیرای بیش از ۲میلیون نفر مسافر از اقصی نقاط کشور است.