مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اظهار داشت:

بهره‌برداری از فاز اول فرودگاه چابهار تا پایان سال‌۱۴۰۰

طبق اعلام رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، شروع ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار با انعقاد قراردادی با سرمایه ۴۷۰میلیارد تومانی از ماه گذشته آغاز شده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، با وجود جایگاه و اهمیت منطقه آزاد چابهار در بین مناطق آزاد، این منطقه از دهه‌۷۰ تاکنون از فرودگاه مستقل و بین‌المللی برخوردار نبود. ساخت چنین فرودگاهی طی سال‌های گذشته بسیار مورد بحث قرار داشت، ولی با وجود سناریوهای مختلف هیچگاه به نتیجه نرسید. اما به هر صورت در سه سال اخیر ساخت فرودگاه جدی‌تر شد و طی توافقات صورت گرفته در نهایت در آذرماه سال‌۱۳۹۸ به مرحله کلنگ‌زنی رسید که قرار بود با همکاری پیمانکاران داخلی و خارجی در دو فاز شهر فرودگاهی احداث شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در رابطه با آخرین وضعیت پیشبرد پروژه فرودگاه بین‌المللی چابهار توضیحاتی به ایسنا ارائه کرده که نشان ‌دهنده آغاز رسمی ساخت فرودگاه است.

عبدالرحیم کردی گفت: که طی انعقاد قراردادی ۱۸ماهه با سرمایه ۴۷۰میلیارد تومان، از ابتدای تیرماه ساخت فاز اول شروع‌شده است و با تجهیز کارگاه براساس برنامه زمان‌بندی شده در حال پیشبرد کار هستیم.

وی در رابطه با تامین منابع برای ساخت فرودگاه چابهار توضیح داد که بخشی از منابع با سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار و بخشی دیگر از محل فاینانس تامین می‌شود؛ به ‌طوری‌ که در فاز اول با سرمایه‌گذاری منطقه آزاد و استفاده از پیمانکار داخلی خواهد بود و احتمالا در فاز دوم با ورود پیمانکار و سرمایه‌گذار خارجی که قرارداد آن نیز منعقد شده، انجام می‌شود.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اهمیت ایجاد فرودگاه بین‌المللی در این منطقه گفت: با اینکه باید در سال‌های بسیار دورتر این اقدام صورت می‌گرفت، ولی به هر صورت تغییر نگاه توسعه‌ای به سواحل مکران و چابهار، سیاستگذاران و دولت را به این نتیجه رساند که باید چابهار از یک فرودگاه مستقل برخوردار باشد و این در حالی است که در مرحله اول، منطقه به یک مرز هوایی برای تسهیل در ورود و خروج سرمایه‌گذاران، کالا و مسافر نیاز داشت.

کردی افزود: اما مهم‌ترین مسئله در ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار به این موضوع برمی‌گردد که چابهار یکی از چهار شهر لجستیک ایران است که وجود امکانات، خدمات و زیرساخت‌ها ازجمله فرودگاه از الزامات آن بود که بتواند در سطح قابل قبولی با رقبا قرار گیرد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار یادآور شد که طبق پیش‌بینی صورت گرفته فاز اول فرودگاه چابهار تا پایان سال‌۱۴۰۰ عملیاتی خواهد شد.

گفتنی است؛ شهر فرودگاهی چابهار در زمینی به مساحت ۲۸۱۵هکتار در ضلع شمالی منطقه احداث می‌شود.