به دستور رئیس جمهوری انجام گرفت:

بهره‌برداری از ۱۴پروژه جزیره قشم در سال جهش تولید

۱۴پروژه در پنج بخش نفت، گاز و انرژی، تولیدی، حمل‌ونقل، گردشگری و عمرانی در سال جهش تولید در منطقه آزاد قشم توسط ریاست جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، با دستور دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، ۱۴پروژه در دو بخش دولتی و خصوصی بااعتبار ارزی ۳۴۰میلیون یورو و ریالی ۱۱هزار و ۶۳۰میلیاردی، پنج صنعت نفت، گاز و انرژی، تولیدی، حمل‌ونقل، گردشگری و عمرانی از طریق ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

افتتاح این پروژه‌ها، ۶۰۱اشتغال مستقیم و دو هزار و ۹۴۰اشتغال غیرمستقیم برای نیروهای متخصص و عادی جزیره به همراه دارد که می‌تواند در کاهش درصد ضریب بیکاری در این منطقه آزاد نقش داشته باشد و درآمدهای پایداری در حوزه ارزی و ریالی برای منطقه و کشور رقم بزند.

صنعت نفت، گاز و انرژی جزیره در پایانه صادراتی ترمینال نفتی دیرستان، با اعتباری بالغ‌بر ۱۵۰میلیون یورو توسط شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم قرار است ۳٫۲میلیون بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور بیفزاید و در بخش انرژی نیز با سرمایه‌گذاری ۱۹۰میلیون یورویی شرکت انرژی گستر قشم، ۱۷۰مگاوات برق در فاز دوم فعالیت این شرکت، به شبکه برق استان هرمزگان سنکرون می‌شود.

تنها شرکت تولیدی این پروژه‌ها، شرکت تاپ بتن آسیا قشم است که با اعتبار ۵۰۰میلیارد ریال، به‌ صورت سالیانه ۵۱۸هزار و ۴۰۰تن بتن معمولی، ۲۰۰هزار تن محصولات بتنی غیرمسلح از بتن معمولی و دو هزار و ۴۳۰تن تیرچه فولادی را تولید خواهد کرد.

پروژه حمل و نقلی ترمینال کانتینری مستقر در سایت منطقه آزاد قشم واقع در بندر شهید رجایی، پروژه دیگری از مجموع پروژه‌های مذکور است که با سرمایه‌گذاری شرکت کومه صنعت قشم در مساحت چهار هکتار و با اعتباری بالغ‌بر ۱۵۰میلیارد ریال، ظرفیتی جدید به بخش حمل‌ونقل این منطقه خواهد افزود.

ساخت اماکن اقامتی در قالب سه پروژه هتلینگ توسط بخش خصوصی، بخش دیگری از ۱۴پروژه شاخص منطقه آزاد قشم در سال جهش تولید می‌باشد که با سرمایه‌گذاری ۳۲۰میلیارد ریالی، ۳۶۲تخت را به مجموعه تخت‌های پذیرای گردشگر در جزیره خواهد افزود که شامل یک هتل به نام هتل لاچین و دو هتل آپارتمان به نام‌های آوینا و دایموند است.

هتل لاچین با سرمایه ۵۰میلیارد ریالی تعداد ۵۰تخت، هتل آپارتمان آوینا با سرمایه ۱۳۰میلیارد ریالی تعداد ۱۰۴تخت ثابت که قابل‌افزایش به ۱۵۲تخت می‌باشد و هتل آپارتمان دایموند در ساحل جزیره قشم و سرمایه‌گذاری ۱۴۰میلیارد ریالی با ۴۰سوئیت، تعداد ۱۶۰تخت را به ظرفیت اقامتی منطقه آزاد قشم اضافه می‌کنند.

هفت پروژه عمرانی این لیست با سرمایه‌گذاری بخش دولتی بالغ‌بر ۱۰هزار و ۶۶۰میلیارد ریال است که فعالیت‌های ساخت و بهسازی در سه بخش شهری، برون‌شهری و روستایی را شامل می‌شود.

آماده‌سازی سه سایت‌۶۵، ۹۸ و ۱۵۵ هکتاری به متراژ کل ۳۱۸هکتار بااعتبار ریالی ۹هزار و ۳۵۰میلیاردی در شهر قشم، زیرسازی و آسفالت معابر برون‌شهری به طول ۳۰کیلومتر با اعتبار ۱۸۰میلیارد ریال ازجمله فعالیت‌های سازمان منطقه آزاد قشم در راستای بهبود شرایط زندگی و ارتقا خدمات در حوزه راه‌سازی است.

عملیات عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم در حوزه روستاهای جزیره به تفکیک؛ بهسازی معابر ۲۰روستای جزیره در طرح مشترک با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به مبلغ ۵۷۰میلیارد ریال، احداث و بازسازی ۲۰مدرسه در روستاهای مختلف قشم به مساحت بیش از ۲۰هزار مترمربع توسط سازمان منطقه آزاد قشم به اعتبار ۱۲۰میلیارد ریال، زیرسازی و آسفالت مسیر ژئوسایت گردشگری چاهکوه، اسکله تفریحی روستای سهیلی و شهرک گلزار روستای طولا به مساحت کل ۴۸هزار مترمربع با سرمایه‌ای بالغ‌بر ۱۷۰میلیارد ریال، ساخت و اجرای بلوار روستای گیاهدان به شهر درگهان به طول سه کیلومتر به مبلغ ۱۵۰میلیارد ریال اعتبار و احداث پارک‌های محله‌ای، خطی-ساحلی و زمین های ورزشی در سراسر جزیره به وسعت ۱۰۰هزار مترمربع و ارزش ریالی ۱۲۰میلیاردی می‌باشد که پروژه‌های عمران روستایی از این مجموعه را شامل می‌شود.

منطقه آزاد قشم در سال جهش تولید با اولویت قرار دادن فرامین رهبری، در تلاش است تا ضمن ایجاد رفاه و امنیت برای ساکنان با فراهم کردن امکانات مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران، رونق فعالیت‌های صنایع مختلف، اشتغال‌زایی و درنهایت درآمدی پایدار را به‌ویژه در حوزه ارزی و صادرات برای مردم جزیره قشم و کشور فراهم آورد.