مشاور رئیس‌جمهور خبر داد:

بهره‌برداری از ۳۷۶طرح تولیدی در مناطق آزاد تا پایان دولت دوازدهم

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: تا پایان خدمت دولت تدبیر و امید، ۳۷۶طرح تولیدی خدماتی با سرمایه‌گذاری ۴۷۱هزار میلیارد ریال و 1.7میلیارد یورو در مناطق آزاد کشور بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مرتضی بانک در سفر یک روزه خود به منطقه آزاد ارس همزمان با هفته دولت، در نشستی با مدیران، معاونان و نمایندگان اصناف منطقه اظهار کرد: این طرح‌ها برای ۹۳هزار نفر فرصت شغلی ایجاد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۷۵طرح با سرمایه‌گذاری ۲۴هزار میلیارد ریال و ۳۷۸میلیون یورو و اشتغال‌زایی چهار و ۶۰۰نفر در این مناطق در حال اجرا است.

مشاور رئیس‌جمهور افزود: از بین طرح‌های در دست اجرا در مناطق آزاد کشور، ۲۰طرح بزرگ با ۵۰هزار میلیارد ریال اعتبار و اشتغال‌زایی ۱۵هزار و ۶۰۰نفر تا پایان سال جاری بهره‌برداری می‌شود.

بانک، با اشاره به اینکه امروز ۶طرح نفتی، خدماتی و کشاورزی با سرمایه ۶هزار و ۵۰۰میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۲۲نفر در منطقه آزاد ارس افتتاح شد، اعلام کرد: رئیس‌جمهور در آینده‌ای نزدیک به صورت ویدئو کنفرانسی پروژه‌ها را افتتاح خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در مناطق آزاد ارس و انزلی شاهد حرکت جدیدی هستیم که تعدادی از واردکننده‌ها به تولیدکننده تبدیل شده‌اند؛ بر تحقق شعار سال تاکید کرد و گفت: برنامه لازم به منظور جهش تولید در مناطق آزاد تدوین شده است‌.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: با پایش‌های انجام شده، درصدد شناسایی موانع تولید در این مناطق هستیم تا در ستاد ملی جهش تولید مطرح شود‌.

مرتضی بانک با اشاره به وضعیت نه چندان مناسب اقتصادی به واسطه تحریم‌ها و شیوع کرونا گفت: با این وجود کارهای بزرگی که در کشور انجام شده است و با تکیه بر تولید داخلی، افزایش صادرات و تنظیم بازار ارز می‌توان بر مشکلات فائق آمد.

وی گفت: واحدهای تولیدی فعال در مناطق آزاد کشور توانسته‌اند بسیاری از نیازهای داخلی را در شرایط سخت کنونی تامین کنند.

 

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی:

لزوم توجه به سیاست‌های کلان کشور برای حل مشکلات اقتصادی در مناطق آزاد

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با تاکید بر توجه به سیاست‌های کلان کشور برای حل مشکلات اقتصادی گفت: نباید نسخه واحدی برای کل کشور پیچیده شود.

معصومه پاشایی برای توسعه اقتصادی حمایت از تولید و صادرات را ضروری دانست و افزود: برای فعالان اقتصادی به ویژه در مناطق آزاد باید مشوق‌های لازم در نظر گرفته شود.

رئیس فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مجلس شورای اسلامی بر حفظ ماهیت مناطق آزاد کشور در کنار نقش نظارتی دولت تاکید کرد و اظهار داشت: مناطق آزاد گام‌های بزرگی در جهت رونق تولید برداشته‌اند و مجلس نیز برای تداوم حمایت‌ها و مشوق‌های اقتصادی تلاش خواهد کرد.

گفتنی است، ۶واحد صنعتی-کشاورزی با اعتبار هزینه شده و سرمایه در گردش ۶هزار و ۵۰۰میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۲۲۵نفر با حضور مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در منطقه آزاد ارس افتتاح شد.

همچنین، مرتضی بانک در جریان سفر خود به منطقه آزاد ارس، از تعدادی از واحدهای فعال ازجمله واحد تولید منسوجات بی بافت و کشتارگاه صنعتی این منطقه دیدن کرد‌.