با دستور رئیس‌جمهور صورت پذیرفت:

بهره‌برداری از ۹طرح عمرانی، خدماتی و گردشگری در منطقه آزاد کیش

امروز دوشنبه (31خردادماه) در پنجمین آیین افتتاح پروژه‌های مناطق آزاد کشور، 9طرح عمرانی، خدماتی و گردشگری در جزیره کیش با دستور رئیس جمهوری به صورت ویدئو‌کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، برای اجرای این طرح‌ها که به صورت همزمان با ۵۰طرح دیگر در سه منطقه آزاد ارس، قشم و اروند با دستور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری افتتاح شد، ۱۹هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی، ۱۱میلیون یورو و ۲۲میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی انجام شده که در نتیجه آن برای ۳۷۵نفر به صورت مستقیم و ۷۵۵نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

این طرح‌ها شامل، مجتمع مسکونی یوتاور، بلوک A‌برج‌های پرشین مارینا، شرکت پترو سرویس پارسیان، فاز دوم شرکت خدمات ایمنی فرآیند فامور مهرگان، تله‌کابین میکا، فاز دوم شرکت طاها پویش، فاز جدید شرکت کیش مدیفارم، شرکت مت‌لوک هیدرونیوماتیک، شرکت مروارید لامت کیش است.

مجتمع مسکونی یوتاور در زمینی به مساحت ۱۰هزار و ۱۰۰مترمربع با ۲۱هزار مترمربع زیربنا و با ۶هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری احداث شده که در آن برای ۳۰نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

بلوک A‌برج‌های پرشین مارینا نیز در زمینی به مساحت ۱۱هزار و ۵۹۵مترمربع با ۱۴هزار و ۸۶۵مترمربع زیربنا برای اشتغال مستقیم  ۲۷نفر و غیرمستقیم ۳۵۰نفر با ۱۰هزار میلیارد ریال اعتبار احداث شده است.

شرکت پترو سرویس پارسیان کیش نیز دارای ۲۷دستگاه مربوط به ارائه خدمات نمونه‌گیری از گل حفاری و پایش اطلاعات، ارائه خدمات حفاری و ارائه سرویس مادلاکینگ پیشرفته است.

برای این طرح ۱۵۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و پنج میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی انجام شده که در نتیجه آن ۴۶نفر به صورت مستقیم و ۵۷نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

فاز دوم شرکت خدمات ایمنی فرآیند فامور مهرگان کیش نیز به منظور بازرسی ایمنی ۴۵قرارداد مربوط به صنایع نفت و گاز و آموزش یکهزار و ۴۰۰نفر با افق اشتغال مستقیم ۱۲نفر و غیرمستقیم ۱۸نفر با ۲۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و ۷۰۰هزار یورو سرمایه‌گذاری ارزی احداث شده است.

تله‌کابین میکا کیش نیز با ۲۰کابین معمولی و ۲کابین ویژه به طول سه کیلومتر مسیر رفت و برگشت با ۶۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و ۱۰میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی احداث شده که در آن ۸۰نفر به صورت مستقیم و ۱۲۰نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

مرحله دوم شرکت طاها پویش جهت ارائه خدمات در زمینه حفاری دایرکشنال و نمودارگیری و دوربین درون‌چاهی و مغزه‌گیری با ۲۵۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و ۱۷میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی با افق اشتغال مستقیم ۷۰نفر و غیرمستقیم ۱۳۰نفر احداث شده است.

فاز جدید شرکت کیش مدیفار فعال در عرصه تولید شربت و قطره‌های خوراکی و انواع مکمل‌های ورزشی با افق تولید سالانه هشت میلیون قوطی با سرمایه‌گذاری ۲۷۰میلیارد ریالی با اشتغال مستقیم ۳۰نفر و غیرمستقیم ۴۵نفر ایجاد شده است.

شرکت مت‌لوک هیدرونیوماتیک کیش نیز که در زمینه تولید شیرآلات و اتصالات ابزار دقیق در‌ حوزه صنایع نفت و گاز در زمینی به مساحت ۷۰۰مترمربع با حجم عملیاتی ۱۳هزار قطعه با ۴۵۰میلیارد ریال اعتبار احداث شده که در نتیجه آن ۱۰نفر به صورت مستقیم و ۶۰نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

شرکت مروارید لامت کیش که در زمینه تولید آب شرب فعالیت دارد، با ۷۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری با افق اشتغال مستقیم ۷۰نفر و غیرمستقیم ۲۰۰نفر احداث شده است. این شرکت قادر است سالانه ۶۳۰هزار لیتر آب آشامیدنی لیوانی، ۶میلیون و ۴۰۰هزار لیتر آب آشامیدنی بطری ۵۰۰سی‌سی، ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار لیتر آب آشامیدنی ۱۵۰۰سی‌سی، ۶میلیون و ۲۰۰هزار لیتر آب آشامیدنی ۲۰گالنی، سه میلیون و ۲۰۰هزار لیتر آب آشامیدنی گالنی ۱۰لیتری و ۸۱۰تن تولید پت از پری‌فرم را تولید و روانه بازار کند.

براساس این گزارش، در این آیین عملیات اجرایی ۱۲طرح عمرانی، خدماتی و گردشگری در جزیره کیش با دستور رئیس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانسی آغاز شد که برای اجرای این طرح‌ها ۱۵هزار و ۲۰۹میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی انجام خواهد شد که شامل یکهزار و ۱۰۳میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش دولتی و ۱۴هزار و و ۱۰۶میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش دولتی است.

لازم به تاکید است، ۹۳درصد از اعتبارات این ۱۲طرح از سوی بخش خصوصی و هفت درصد نیز از منابع دولتی هزینه می‌شود که در نتیجه اجرای آن برای برای یکهزار و ۶۸۶نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

گفتنی است، هم‌اکنون علاوه بر مراکز تجاری و خدماتی، حدود ۳۴۰واحد صنعتی و خدمات صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری ریالی ۱۰هزار و ۵۹۳میلیارد ریال و ۵۳۴میلیون دلاری در زمینه‌های مختلف ازجمله تولیدات «مصنوعات پلاستیکی، تجهیزات پزشکی، مصنوعات چوبی، بسته‌بندی مواد غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی» در کیش فعال است و در این واحدها پنج هزار و ۵۶۷نفر مشغول به کار می‌باشند.