با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور انجام می‌پذیرد:

بهره‌برداری از ۹۴پروژه زیربنایی و سرمایه‌گذاری در چهارمین دور افتتاح‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

چهارمین مراسم افتتاح پروژه‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همزمان با فرا رسیدن عید سعید فطر (روز پنجشنبه 23اردیبهشت‌ماه) با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور برگزار می‌شود‌‌.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، ۹۴پروژه زیربنایی و سرمایه‌گذاری با بیش از ۶۰هزار میلیارد ریال در مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی قشم، چابهار، اروند، ارس و مناطق ویژه اقتصادی پیام و سلفچگان همزمان با فرا رسیدن عید سعید فطر با حضور رئیس‌جمهور به صورت ویدئو‌کنفرانس به بهره‌برداری می‌رسد‌‌.

در این دوره از افتتاح پروژه‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ برای حدود ۳هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد خواهد شد.

بر این اساس؛ ۳۸پروژه در منطقه آزاد ارس به بهره‌برداری می رسد که مهم‌ترین آن افتتاح واحدهای الیاف کائولن، روغن مایع و شکلات و فرآورده‌های کاکائویی است. ۲۱واحد صنعتی، تولیدکننده انواع محصولات سلولزی، سرامیکی، لوازم برقی، مواد غذایی، پوشاک، مواد شوینده و شیمایی، ۷واحد کشاورزی تولیدکننده شیلات، صیفی‌جات، گل و دام و طیور و ۵پروژه عمرانی و فرهنگی توسعه زیرساخت‌های صنعتی، ورزشی و انبارداری نیز از دیگر پروژه‌های قابل افتتاح در این مراسم است.

ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه های منطقه آزاد ارس، ۱۷هزار و ۸۴۷میلیارد ریال و ۳٫۷میلیون دلار است که برای ۴۹۸نفر فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است.

همچنین، ۳۱پروژه در منطقه آزاد چابهار به بهره‌برداری می‌رسد. ارزش سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها در چابهار ۱۴هزار و ۱۳۷میلیارد ریال است و تعداد فرصت شغلی ایجاد شده نیز ۶۵۷نفر می‌باشد.

پروژه آماده‌سازی اراضی ۱۲۰۰هکتاری پتروشیمی نگین مکران، ۲۸واحد انبار و خدمات عمومی و اختصاصی، افتتاح مجتمع تجاری رویال سنتر مکران و آغاز به کار شبکه تلفن همراه مکران تِل ازجمله مهم‌ترین پروژه‌های قابل افتتاح در منطقه آزاد چابهار است.

رئیس‌جمهور همچنین در چهارمین مراسم افتتاح پروژه‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ۱۱پروژه را در منطقه آزاد قشم افتتاح می‌کند.

ارزش سرمایه‌گذاری پروژه‌ها در قشم ۴هزار و ۱۸۱میلیارد ریال و ۲۱میلیون دلار است که تماما توسط بخش خصوصی تامین شده است. فرصت شغلی ایجاد شده نیز در این پروژه‌ها ۶۰۶نفر خواهد بود که مهم‌ترین آن افتتاح مجتمع پرورش ماهی در قفس با ظرفیت نهایی ۵هزار تن ماهی در سال و بهره‌برداری از ۶واحد تولیدی پرورش ماهی و میگو دیگر است که در مجموع ۸هزار تن ماهی و ۳هزار و ۶۸۰تن میگو در سال تولید خواهد کرد. همچنین دیوتی فری شاپ فرودگاه قشم، ۲واحد تولیدی لوازم آرایشی و بهداشتی و فاز اول مجموعه اقامتی هتل سارینا در قشم افتتاح می‌شود.

در منطقه آزاد اروند نیز ۷پروژه به ارزش سرمایه‌گذاری ۱۴هزار و ۴۲۷میلیارد ریال، و ۱٫۶میلیون یورو بخش خصوصی به بهره‌برداری می‌رسد که این پروژه‌ها امکان اشتغال ۹۰۷نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است.

پست برق ۴۰۰مگاواتی و واحد جداسازی هوا (اکسیژن پلان) در شرکت فولاد جهان‌آرا، واحد تولیدی قطعات و ملزومات انواع دستگاه‌های خودپرداز (پایانه فروش آنلاین)، مرکز نوآوری اروند تک، یک مجتمع تجاری و یک سردخانه دو مداره و واحد صنعتی تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی و کلید مینیاتوری، لوازم بهداشتی (عطر و ادکلن) و فیلتر خودرو ازجمله پروژه‌هایی است که قرار است در منطقه آزاد اروند افتتاح شود‌‌.

همچنین، ۷پروژه نیز در مناطق ویژه اقتصادی؛ پیام (۴پروژه) و سلفچگان (۳پروژه) به صورت ویدئوکنفرانس توسط رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد‌‌‍.

مجموع ارزش پروژه‌های قابل افتتاح در «منطقه ویژه اقتصادی پیام» یکهزار و ۹۵۰میلیارد ریال و یک و نیم میلیون دلار و ۷میلیون یورو توسط بخش خصوصی است. واحدهای تولیدکننده تجهیزات پزشکی، آرایشی بهداشتی، دارویی و غذایی، تجهیزات جانبی لوازم خانگی و نیروگاه تولید برق کوچک ازجمله مهم‌ترین موارد قابل افتتاح در این منطقه است. این پروژه‌ها در مجموع در منطقه ویژه اقتصادی پیام اشتغال ۱۲۵نفر را به همراه دارد.

در «منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان» نیز واحدهای تولیدکننده انواع تجهیزات فلزی آشپزخانه، پالایش قیر، ضدیخ و گریس و نخ دندان و مسواک با حجم سرمایه‌گذاری ۹۵۰میلیارد ریال و ۷۰۰هزار یورو و اشتغال‌زایی ۱۶۵نفر به بهره‌برداری می‌رسد‌‌.

گفتنی است، در دوره اول (شهریور‌۹۹) افتتاح طرح‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ ۵۸پروژه به ارزش سرمایه‌گذاری ۱۵هزار و ۸۰۰میلیارد تومان و اشتغال ۴هزار و ۴۱۲نفر؛ در دوره دوم (دی‌ماه۹۹) ۶۰پروژه به ارزش سرمایه‌‌گذاری ۹هزار میلیارد تومان و اشتغال ۳هزار و ۲۰۰نفر؛ در دوره سوم (فروردین‌ماه‌۱۴۰۰) نیز ۳۹طرح با سرمایه‌گذاری ۷هزار میلیارد تومان و اشتغال‌زایی برای حدود ۵۰۴۲نفر به بهره‌برداری رسید.

لازم به ذکر است، در مجموع سه دوره افتتاح پروژه‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سال‌۹۹ تاکنون، ۱۵۷طرح با اعتبار ۳۲هزار میلیارد تومان و ۱۲هزار و ۶۵۴نفر اشتغال به بهره‌برداری رسیده است که با احتساب برگزاری دوره چهارم افتتاح‌ها، مجموع سرمایه‌گذاری‌ها به ۳۸هزار میلیارد تومان، تعداد پروژه‌ها‌۲۵۱ و اشتغال نزدیک به ۱۶هزار نفر می‌رسد.