بهره‌گیری از فناوری اینترنت اشیاء در سطوح پروازی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)

مدیرکل دفتر شهر فرودگاهی الکترونیکی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: با استفاده فناوری اینترنت اشیاء امکان مدیریت بر خط ناوگان سطوح پروازی و اجرای مقررات تردد به صورت هوشمند و خودکار صورت می‌پذیرد و مکان، سرعت لحظه‌ای، شتاب، میزان مسافت طی شده و اطلاعات سلامت خودرو به مرکز مدیریت اپرون مخابره شده و در […]

مدیرکل دفتر شهر فرودگاهی الکترونیکی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: با استفاده فناوری اینترنت اشیاء امکان مدیریت بر خط ناوگان سطوح پروازی و اجرای مقررات تردد به صورت هوشمند و خودکار صورت می‌پذیرد و مکان، سرعت لحظه‌ای، شتاب، میزان مسافت طی شده و اطلاعات سلامت خودرو به مرکز مدیریت اپرون مخابره شده و در صورت نقض مقررات بلافاصله اعمال قانون به صورت هوشمند صورت می‌پذیرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، امید امین‌زاده با اشاره به بهره‌گیری از فناوری اینترنت اشیاء در سطوح پروازی فرودگاه بین‌المللی امام(ره) افزود: ۲۵۰خودروی ناوگان تحت مدیریت اداره عملیات ایمنی زمینی هواپیما جهت نظارت بهتر بر قوانین عبور و مرور این وسائط نقلیه به سنسورهای هوشمند و فناوری اینترنت اشیاء مجهز می‌شوند.

امین‌زاده با بیان اینکه استفاده از فناوری اینترنت اشیاء برای اولین بار برای ارتقاء ایمنی در فرودگاه‌های ایران صورت می‌گیرد، گفت: بخش اول این طرح، تولید نرم‌افزار تخصصی مدیریت اپرون است که مشتمل بر زیرمجموعه‌های مدیریت ناوگان، مدیریت ایمنی اماکن، مدیریت انبار، مدیریت پارکینگ هواپیما، ثبت پرونده‌های الکترونیکی رانندگان و سیستم اطلاعاتی مدیریت جغرافیایی (GIS) ایرساید بوده و یکی از ماژول‌های آن مبتنی بر اینترنت اشیاء می‌باشد.

وی افزود: بخش دیگر این طرح سخت‌افزاری است که با نصب سنسورهای هوشمند و متصل به یکدیگر روی خودرو از طریق یک شبکه خصوصی APN که اپراتور تلفن همراه در اختیار ما می‌گذارد، میسر می‌شود.

مدیرکل دفتر شهر فرودگاهی الکترونیکی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: با استفاده از این فناوری موقعیت دقیق خودرو در هر لحظه و اطلاعاتی مانند سرعت، شتاب، میزان مسافت طی شده، مدت زمان روشن یا خاموش بودن و توقف خودرو به مرکز اطلاعاتی و نرم‌افزار هوشمند مدیریت اپرون مخابره می‌شود.

امین‌زاده با بیان اینکه در فاز اول این طرح ۷۰خودرو مجهز به سنسورهای‌IOT خواهند شد، افزود: این سنسورها با ECU خودرو یکپارچه می‌شوند و اطلاعاتی از قبیل سلامت خودرو و مصرف سوخت را به سامانه ارسال می‌کنند.

وی ادامه داد: امکان تعریف محدوده مجاز تردد خودرو(Geo Fence)  از دیگر ویژگی‌های این طرح است که اگر خودرو به هر دلیلی از محدوده جغرافیایی تعریف شده خارج شود، امکان روشن شدن مجدد آن بدون اجازه از مرکز وجود ندارد.

مدیرکل دفتر شهر فرودگاهی الکترونیکی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با اشاره به امکان هوشمندسازی صدور گواهینامه تردد در سطوح پروازی گفت: در طرح بهره‌گیری از اینترنت اشیاء، سنسورهای نصب شده به دستگاهی متصل می‌شوند که تنها در صورتی اجازه روشن شدن خودرو را می‌دهد که راننده دارای گواهینامه معتبر باشد و اگر تخلفی از سوی راننده اتفاق بیفتد که منجر به ابطال گواهینامه شود، خودرو روشن نمی‌شود.

امین‌زاده افزود: مدیریت حوادث و امکان تشخیص علت وقوع تصادف در سطوح پروازی از دیگر ویژگی‌های این طرح است که با نمایش کروکی و سرعت و شدت لحظه برخورد در نرم‌افزار میسر می‌شود.

وی گفت: ظرف یک ماه آینده نصب سنسورها روی خودروهای ناوگان ایمنی زمینی هواپیما فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) انجام می‌شود و امیدواریم تا پایان پاییز بتوانیم از نرم‌افزار تخصصی مدیریت اپرون بهره‌برداری کنیم.