فداحسین مالکی‌ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:

تاثیر منفی حذف معافیت‌های ۲۰ساله مالیاتی مناطق آزاد بر امنیت مرزهای کشور

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نسبت به لایحه حذف معافیت مالیاتی 20ساله مناطق آزاد انتقاد کرد و گفت: درست است که مناطق آزاد عملکرد قابل قبولی ندارند، اما علت این موضوع، تصمیماتی است که مانع کار و فعالیت در این مناطق می‌شود.‌

به گزارش اخبار مناطق آزاد، وی اظهار داشت: اگر بخواهیم عملکرد سه‌دهه مناطق آزاد را بررسی کنیم، باید بگویم که نمره قابل قبول و مثبتی نخواهند گرفت. ضمن اینکه عملکرد به‌گونه‌ای نبوده که مشکلات کشور را در شرایط تحریم مرتفع کند. ما از بهترین فرصت‌های خداوندی که در کشورمان وجود دارد، استفاده نکردیم. ما مرزهای متعدد خشکی و دریایی با کشورهای مختلف دنیا و با فرهنگ‌های گوناگون داریم، اما نتوانستیم از گردنه‌های سخت تحریم عبور کنیم و کمک موثری به اقتصاد کشور داشته باشیم. اما علت این عدم توفیق نیاز به بحث کارشناسی دارد، اینکه چه موانعی باعث شد تحقق اهداف صورت نگیرد و چه تصمیماتی موجب منفعل شدن مناطق آزاد کشور شد‌ه است.

مالکی ادامه داد: طرحی که وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌خواهد در جهت حذف مزایای مناطق آزاد بدهد، طبیعتا باید از کارشناسی منطبق با واقعیت برخوردار باشد. دولت سیزدهم به سمتی می‌رود که دیپلماسی اقتصادی را رونق دهد و انصافا اتفاقات خوبی هم افتاده و نباید از حق بگذریم. در همین مدت کوتاه می‌بینید که با خیلی از کشورهای همسایه و منطقه ارتباط تنگاتنگی داریم. سفرهای وزیر امورخارجه و رئیس‌جمهور و رفت و آمدهای دیپلماتیک به کشورهای همسایه و کشورهای خلیج‌فارس مبین این است که گام‌های خوبی در اقتصاد کشور برداشته شده است. در این راستا طبیعی است که اگر اتفاقات ناسنجیده‌ای بیفتد، بخشی از کار ابتر می‌ماند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: ما به دستگاه دیپلماسی کشور گفتیم که همین‌طور که اکنون رئیس‌جمهور یک‌تنه با کشورهای همسایه و منطقه مراودات انجام می‌دهد و سفرهای مستقیم و غیرمستقیم دارد، این بسترسازی نیز باید انجام گیرد؛ یعنی دستگاه دیپلماسی باید خیلی سریع از این فرصت استفاده کند و آن را عملیاتی نماید. اما هنوز مشکل داریم و حوزه دیپلماسی نیز متاسفانه هم‌پای رئیس‌جمهور نیست و از این باب هر تصمیمی که مانع سرمایه‌گذاری شود، طبیعی‌ است که مشکلاتی را هم ایجاد کند‌. اکنون مشکل جدی که داریم این است که سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان موفق نبوده و علت اصلی این است که نتوانستیم امتیازهای لازم را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهیم؛ نتوانستیم بسترسازی کنیم‌، نتوانستیم موانع و بروکراسی را در دستگاه‌های اقتصادی‌مان برطرف نماییم. همه اینها باعث شده که کاری انجام نگیرد. حتی در مرزهای کشورمان و مرزهای شرقی‌مان با افغانستان و پاکستان که بهترین موقعیت را داریم،‌ نتوانستیم  از ظرفیتی که در این کشورها وجود دارد، استفاده و بر مراوات تجاری و اقتصادی توجه ویژه کنیم. حتی در غرب کشورمان به همین صورت است‌. در جایی که بنگاه‌های اقتصادی و گلوگاه‌های مرزی وجود دارد، معمولا دستگاه‌های مختلفی باید اعمال‌نظر کنند و این موضوع باعث ایجاد موانع می‌شود و مهم‌تر آن‌که این تصمیمات در راستای منافع دولت نیست. وزارت امور اقتصادی و دارایی با هر انگیزه‌ای اگر بخواهد معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد را حذف کند، به بحث سرمایه‌گذاری و تولید در این مناطق لطمه می‌زند. ما منتظریم طرح وزارت امور اقتصادی و دارایی به مجلس بیاید؛ قطعا شخصیت‌های داخل مجلس موضوع را به دقت بررسی می‌کنند و البته که به همین سادگی نیست که طرحی به این مهمی به مجلس بیاید، مگر آنکه کارشناسی شود و در جهت رفع مشکلات موجود باشد.

وی تاکید کرد: قطعا حذف معافیت‌های بیست ساله مالیاتی مناطق آزاد می‌تواند بر امنیت مرزها تاثیر بگذارد؛ هرجایی که رونق اقتصادی کاهش پیدا کند، خطر ناامنی احساس می‌شود. لذا وجود مناطق آزاد کمک موثری بر امنیت کشور می‌کند.

این نماینده مجلس افزود: باید توجه داشت که از گام‌ها و روش‌های موثر در جهت تامین امنیت پایدار؛ تثبیت و ماندگاری جمعیت و ایجاد اشتغال در مناطق مرزی و تجارت است.

طبق گفته مالکی، توجه به تجارت در مرزها می‌تواند ضمن تامین سطح قابل توجهی از نیاز مردم مرزنشین از طریق مبادلات مرزی، به قانونی نمودن آمد و رفت‌ها و تهاترها، تثبیت و پایدار نمودن امنیت در مناطق مرزی، کاهش و فروکش کردن مبادله قاچاق کالا، رشد و تقویت معیشت مرزنشینان و توسعه اقتصادی این مناطق کمک کند.

وی اظهار داشت: امروز در کشورهای همسایه، بازارچه‌های مشترک مرزی که از شناخته شده‌ترین روش‌های توسعه اقتصادی نواحی مرزنشین به شمار می‌رود، فعال هستند.

این نماینده مجلس اذعان نمود: حفظ و گسترش امنیت مرزها و مناطق مرزی، دغدغه همیشگی کشورهایی است که دارای مرزهای مشترک طولانی با همسایگان خود می‌باشند. دیدگاه‌های نوین در زمینه امنیت مناطق مرزی بر استراتژی توسعه پایدار مناطق مرزی تاکید فراوان دارند. در حقیقت آنچه که می‌تواند امنیت مرزها را تضمین نماید، توسعه پایدار مناطق مرزی است. بنابراین باید تصمیماتی گرفت که از مرزها به عنوان فرصت استفاده شود، نه تهدید.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: حذف مشوق‌های اقتصادی، حرکت توسعه را با کندی مواجه می‌کند و در مرحله ‌بعد به عنوان پیامد تبعی آن، کل نظام توسعه، امنیت و مدیریت این مناطق را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. لذا باید مراقب این مانع‌تراشی‌ها که خطر ناامنی در مرزها را ایجاد می‌کند‌، باشیم.