مدیر سرمایه‌گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ارس اظهار کرد:

تالار بورس منطقه آزاد ارس، فعال‌ترین در میان مناطق آزاد کشور

وجود بورس کالا سبب شده تا معاملات بزرگ با شفافیت بیشتری انجام شود. خریدار و فروشنده و میزان معاملات کاملا مشخص است. طی سال‌های اخیر بورس کالا در مناطق مختلفی به اصطلاح شعبه داشته است. اما به دلیل برخی مشکلاتف بورس کالا در برخی شهرها کارایی لازم را نداشته است و بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند معاملات خود را در بورس کالای تهران انجام دهند. در این میان اما بورس کالا در منطقه آزاد ارس همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در این منطقه وجود دارد می‌توان به توسعه این بورس در منطقه ارس امیدوار بود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در همین زمینه با سعید حیدری مدیر سرمایه‌گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ارس به گفت‌وگو پرداختیم. وی معتقد است که باید معاملات شرکت‌های حاضر در منطقه ارس در بورس کالای همین منطقه انجام شود.

حیدری پیشنهاد می‌دهد که بورس کالای تهران باید از ثبت معاملات منطقه آزاد ارس در بورس تهران جلوگیری کند و معاملات این بخش صرفا در بورس کالای ارس انجام شود.

وی می‌گوید: وقتی شرکتی می‌تواند در بورس تهران کالایی را خریداری کند، طبیعی است چنان رغبتی جهت خرید کالای خود از تالار بورس کالای ارس نشان نخواهد داد. حل این موضوع نیازمند راهکارهایی بین منطقه آزاد ارس و شرکت بورس کالای ایران است.

مدیر سرمایه‌گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ارس افزود: تالار بورس کالای ارس از سال‌۱۳۹۵ با اخذ مجوز از سازمان بورس ایران فعالیت خود را آغاز نموده است. رویکرد اصلی این تالار، ارائه خدمات به واحدهای تولیدی که در منطقه آزاد ارس در حال فعالیت هستند، بوده تا تولیدکنندگان بتوانند بدون واسطه، از بورس کالا خریدهای خود را انجام دهند. در همین راستا و جهت فرهنگ‌سازی و آشنایی بیشتر فعالین اقتصادی منطقه با تالار بورس، به زودی شاهد برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه با حضور اساتید بورس تهران در منطقه آزاد ارس خواهیم بود و تولیدکنندگان و شرکت‌هایی که علاقه‌مند هستند تا با بورس آشنا و از آن بهره‌مند شوند، می‌توانند در این کارگاه آموزشی شرکت کنند. یقینا برگزاری این کارگاه آموزشی می‌تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد.

وی اظهار داشت: به عنوان نمونه در اردیبهشت‌ماه امسال و در بحث فرآورده‌های نفتی ۲۱۷میلیارد تومان در تالاربورس منطقه آزاد ارس معامله داشته‌ایم. در بخش پتروشیمی نیز طی اردیبهشت‌ماه امسال حدود ۹۷میلیارد تومان دراین تالار معامله شده است‌.

حیدری ادامه داد: در رابطه با بحث حضور کارگزاری‌ها، در تلاش هستیم تا همه کارگزاری‌ها در منطقه حضور داشته‌ باشند. جهت تحقق این موضوع با شرکت بورس کالای ایران در حال مذاکره هستیم. به عنوان مثال وقتی شرکتی می‌تواند در بورس تهران کالایی را خریداری کند طبیعی است چنان رغبتی جهت خریدکالای خود از تالار بورس کالای ارس نشان نخواهد داد. حل این موضوع نیازمند راهکارهایی بین منطقه آزاد ارس و شرکت بورس کالای ایران است. در همین راستا سازمان منطقه آزاد ارس راهکارها و پیشنهادهای لازم را به شرکت بورس کالای ایران طی مکاتباتی که به عمل آمده، اعلام کرده است.

وی اذعان داشت: یکی از این راهکارها، مکلف کردن کارگزاران بر عدم ثبت معاملات شرکت‌هایی که در منطقه آزاد ارس به ثبت رسیدند در خارج از تالار بورس کالای اختصاصی منطقه آزاد ارس خواهد بود. با این تکلیف شرکت بورس کالا، کارگزار مجبور به ایجاد استیشن معاملاتی در تالار بورس ارس خواهد شد. در نتیجه چنانچه معاملات همه شرکت‌های ثبت شده در منطقه و در تالار اختصاصی منطقه آزاد انجام پذیرد، باعث می‌شود اولا اشراف کامل بر میزان خرید مواد اولیه، تاریخ سررسید معامله و نظارت کامل بر ورود و خروج مواد اولیه خصوصا مواد اولیه پلیمری صورت گیرد. دوما ثبت سفارش در تالار اختصاصی بورس کالای منطقه آزاد ارس باعث رونق مراودات بانکی منطقه که مبالغ چشمگیری هست، خواهد شد.

مدیر سرمایه‌گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ارس اظهار کرد: بنده ضمن تشکر از مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد ارس جناب آقای نریمان و همچنین معاون محترم اقتصادی و سرمایه گذاری آقای شاسفند که در ایجاد زیرساخت‌های تالار بورس همیشه یار و یاور ما هستند، باید خدمتتان عرض کنم که از تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز یک تالار بورس مدرن از قبیل ساختمان، استیشن، کارشناسان متخصص و… برخوردارهستیم‌.

حیدری گفت: ما فعال‌ترین تالار بورسی هستیم که در مناطق آزاد فعالیت می‌کند. یعنی شما با بررسی آمار و ارقام و میزان معاملات انجام یافته در تالار اختصاصی بورس کالای منطقه آزاد ارس تایید خواهید نمود که تالار بورس منطقه آزاد ارس جزء فعال‌ترین تالارهای موجود در سایر مناطق است. با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد ارس، جلساتی را با مسئولین بورس اوراق بهادار و همچنین با مدیر پیگیری بورس بین‌الملل داشته و مذاکراتی را به عمل آورده‌ایم. باتوجه به پتانسیل‌های موجود در منطقه آزاد ارس که مساعد برای راه‌اندازی بورس بین‌الملل است به زودی شاهد فعالیت این دو نیز خواهیم بود .

مدیر سرمایه‌گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ارس در پایان تاکید کرد: منطقه آزاد ارس منطقه‌ای است که به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا یعنی روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده نزدیکتراست و از طرفی شما می‌توانید در مدت زمان ۱۵دقیقه الی ۳ساعت در مرز ورودی به کشورهای جمهوری نخجوان، ارمنستان که جزء ۵کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیاست، آذربایجان و ترکیه برسید. منطقه آزاد ارس جزء مناطقی است که با فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز ۲ساعت فاصله دارد. یا استفاده از حمل و نقل ریلی برای موضوع صادرات، واردات، گردشگری و… امتیازات و مزیت‌هایی است که در امر سرمایه‌گذاری برای هر تولیدکننده‌ای بسیار حائزاهمیت است که در این منطقه وجود دارد.