در دیدار قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش کشور با دکتر مظفری مطرح شد:

تبدیل جزیره کیش به یک پایگاه آموزشی برای کل کشور

دکتر فاطمه مهاجرانی در دیدار با دکتر مظفری، پیشنهاد راه‌اندازی سمپاد مهارتی استعدادهای درخشان را با هدف تکمیل اکوسیستم آموزشی جزیره کیش مطرح کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، این دیدار با حضور دکتر مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر سعید پورعلی معاون فرهنگی اجتماعی این سازمان، دکتر فاطمه مهاجرانی قائم‌ مقام وزیر آموزش و پرورش کشور، دکتر محمدمهدی مومنی رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان خراسان رضوی انجام شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست با بیان اینکه قابلیت‌های مدیریتی، امکانات و فرصت‌های مغتنمی در کشور وجود دارد، گفت: باید از فرصت‌های موجود در کشور به ویژه در جزیره کیش که ظرفیت‌های نهفته خوبی دارد، به بهترین شکل استفاده شود.

مظفری افزود: با شرایط خاص و ویژه کیش و امکاناتی که در آن فراهم شده، می‌توانیم علاوه بر کسب تجربه، در بسیاری از اتفاقات و رویداد‌های بزرگ، به صورت پایلوت عمل کنیم و آن را به سرزمین اصلی تعمیم دهیم و در این میان نقش حلقه اتصال با خارج از کشور در سطوح بین‌المللی را ایفا کنیم.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به حضور دانشگاه‌های تراز اول کشور در منطقه آزاد کیش تاکید کرد: توسعه پایدار آموزشی در گرو تعاملات، همکاری و ارتباطات نزدیک آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها است که در این صورت نیروی باکیفیت وارد چرخه اقتصادی جامعه شده و به رونق اقتصادی کمک خواهد کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: همکاری با دانشگاه‌ها در کیش موجب شکل‌گیری مرکز نوآوری شد که به طور قطع پس از راه‌اندازی آن، مرکزی در شان جزیره و نخبگان کیش خواهد بود که دانش‌آموزان این جزیره، سهم قابل توجهی از این مرکز را به خود اختصاص خواهند داد.

غلامحسین مظفری با اعلام آمادگی برای راه‌اندازی مرکز استعدادیابی دانش‌آموزان نخبه در جزیره با هدف ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش این منطقه گفت: در حوزه استعدادهای درخشان کارگروهی در نظر خواهیم گرفت و همه ظرفیت‌ها را با ایجاد تیم مطالعاتی برای اجرایی شدن پیشنهادات مطرح شده در این جلسه به کار می‌گیریم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در پایان افزود: با ایجاد بخش دانش‌آموزی مرکز نوآوری و پیاده‌سازی سیستم آموزشی و پرورشی استعدادهای درخشان، امکان برگزاری همایش‌هایی در سطح ملی و بین‌المللی برای انجام کارهای بزرگ در کیش فراهم می‌شود و این جزیره می‌تواند یک پایگاه آموزشی برای کل کشور باشد.

همچنین در این نشست، دکتر مظفری پیشنهاد ایجاد فضایی به عنوان نمایشگاه یا موزه دائمی آثار جشنواره خوارزمی را عنوان کرد.

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش کشور و رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) در این دیدار گفت: بر حسب نیاز آموزش و پرورش و سازمان منطقه آزاد کیش، برای رشته‌های خاصی که در جزیره کیش کاربردی‌تر باشد، خلاء آن در جزیره حس شود و همچنین کمکی به تکمیل اکوسیستم آموزشی باشد، روش‌های سمپاد مهارتی برای آن رشته را در این منطقه پیاده‌سازی می‌کنیم.

دکتر مهاجرانی افزود: در جزیره کیش که تعداد جمعیت دانش‌آموزی اجازه ایجاد یک مدرسه مجزا برای جداسازی آنها را نمی‌دهد‌، باید دانش‌آموزان تیز‌هوش را شناسایی و به عنوان عضو پیوسته سمپاد معرفی کنیم و کتاب‌های تکمیلی، امور پژوهشی و فرهنگی ویژه را برای آنان نیز در نظر گرفته و در اختیارشان بگذاریم.

وی همچنین پیشنهاد اعلام خواهرخواندگی یا برادر خواندگی بین استان خراسان رضوی و جزیره کیش را مطرح کرد و عنوان کرد: از این طریق مدارس استعدادهای درخشان خراسان رضوی، خدمات آموزشی به دانش‌آموزان مدارس جزیره کیش ارائه می‌دهند و می‌توانیم گام بزرگی در تحول آموزش و پرورش کیش برداریم.

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش کشور و رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در ادامه، برگزاری المپیاد ادبی جهانی را برای نخستین بار در جزیره کیش و برپایی دائمی جشنواره خوارزمی را با هدف ایجاد بستری مناسب برای حل مشکلات مناطق در حوزه‌های مختلف پیشنهاد داد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست گفت: در راستای اجرای سیاست‌های افزایش آموزش‌های مهارتی در کیش، جلساتی نیز با دکتر سلیمان پاک‌سرشت رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور داشتیم که قول ایجاد یک مدرسه مهارتی با امکان آموزش ۱۰مهارت اولویت‌دار در جزیره کیش را دادند.

دکتر سعید پورعلی گفت: پیاده‌سازی سمپادهای مهارتی و ترکیبی، از فضاهای آموزشی شروع می‌شود که می‌تواند موجب توسعه مهارت‌ها باشد و در توسعه و ارتقاء دانشگاه‌ها هم تاثیر خواهد داشت.

وی افزود: کمبود مهارت‌ها در جزیره، موجب افت خدمات و به نوبه آن، کاهش رونق گردشگری می‌شود؛ از این‌رو ما باید به صورت جدی در بخش مهارتی سرمایه‌گذاری کنیم تا بسترهای توسعه را فراهم نماییم.

رئیس اداره پرورش استعداد‌های درخشان استان خراسان رضوی نیز در دیدار با دکتر مظفری گفت: آموزش و پروش جعبه سیاه فرهنگی و توسعه‌ای هر منطقه است و ما با ارتقاء این مجموعه در جزیره می‌توانیم در عرصه جهانی به کیش هویت بخشی کنیم.

دکتر محمدمهدی مومنی افزود: با توجه به اینکه کیش یک منطقه نمونه گردشگری است، هر اتفاق خوبی برای توسعه پایدار در این جزیره امکان‌پذیر است و با نگاه مثبت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، رونق گردشگری آموزشی می‌تواند در تحول این منطقه بسیار تاثیر‌گذار باشد، به این دلیل که دیپلماسی آموزشی بسیار قوی‌تر از دیپلماسی سیاسی است و بین توسعه کیش، نظام اقتصادی و اجتماعی این منطقه و توسعه سیستم آموزش و پرورش آن؛ رابطه‌ای معنادار و مستقیم وجود دارد و توسعه یافتگی اقتصادی‌، سیاسی و اجتماعی در کنار سیستم آموزشی قدرتمند امکان‌پذیر است.

مومنی اظهار داشت: ما آمادگی این را داریم که در حد بضاعت درهای آموزش و پرورش استان خراسان رضوی را به سمت کیش بگشاییم و این امر را به سرعت عملیاتی و اجرایی کنیم و حتی مدرسه مجازی تاسیس کنیم تا دانش‌آموزان به صورت آنلاین از بهترین اساتید و معلمان ما و همچنین ظرفیت‌های خوب آموزشی بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه تاثیر استاندارد‌سازی در سیستم آموزش و پرورش کیش به خوبی قابل مشاهده است، گفت: باید از ظرفیت‌های بکر، استعداد‌ها و نخبگان هم استفاده کنیم و با ورود سمپاد آموزشی به کیش، دانایی‌ها را به دارایی تبدیل کنیم.

رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان استان خراسان رضوی همچنین از برنامه‌ریزی‌ها برای سفر مدیران مدارس به مشهد برای برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی برای افزایش تعاملات بین کیش و خراسان خبر داد.