در نشست مشترک حمیدرضا مومنی با رئیس فدراسیون کوهنوردی مطرح شد:

تبدیل قشم به قطب ورزش غارنوردی در جهان

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در دیدار با رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور بر توسعه گردشگری ورزشی قشم بر مبنای توانمندی‌های جزیره تاکید کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در دیدار حمیدرضا مومنی با رضا زارعی که در دفتر سازمان منطقه آزاد قشم در تهران برگزار شد، ظرفیت‌های جزیره قشم در حوزه غارنوردی، کوهنوردی، سنگنوردی و ورزش‌های همگانی مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر لزوم تمرکز و توسعه ورزش جزیره بر قابلیت‌های موجود بیان داشت: وجود غار نمکدان به عنوان یک سایت بین‌المللی، درمانی و گردشگری، ظرفیتی است که مختص جزیره قشم می‌باشد.

وی همچنین به مزیت‌های دریا و کوه در جزیره اشاره کرد و گفت: توسعه ورزش‌های همگانی با نیم‌نگاهی به ورزش‌های تخصصی و زمینه‌سازی برای حضور گردشگران ورزشی داخلی و خارجی از مهم‌ترین اهداف این مجموعه در بخش ورزشی است.

مومنی از پیگیری‌های سازمان منطقه آزاد قشم برای راه‌اندازی یک دهکده ورزشی خبر داد و افزود: امیدواریم با ساخت این دهکده، بتوانیم میزبان اردوهای ورزشی با محوریت ورود ورزشکاران کشورهای همسایه و مناطق سردسیر کشور باشیم.

وی همچنین بر تاثیر آموزش دوره‌های غارنوردی برای پیشرفت کار راهنمایان گردشگری جزیره تاکید کرد و عنوان داشت: استانداردسازی و ارتقاء خدمات کاشانه‌های مهمان، اولویت برنامه‌های گردشگری امسال منطقه آزاد قشم است و برگزاری این دوره‌ها می‌تواند به عنوان یکی از جلوه‌های ارتقاء خدمات در این حوزه به حساب بیاید.

 

جزیره قشم، خاستگاه گردشگری مناطق آزاد کشور

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به تلاش‌های منطقه آزاد قشم در توسعه گردشگری ورزشی اظهار کرد: گردشگری در جزیره قشم نسبت به سایر مناطق نهادینه شده است.

رضا زارعی به پتانسیل‌های ویژه منطقه مانند غار نمکدان اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری دوره‌های غارپیمایی و غارنوردی بین‌المللی و توسعه ورزش سنگ‌نوردی با توجه به وجود صخره‌های ساحلی در جزیره بخشی از فعالیت‌های هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی سازمان منطقه آزاد قشم خواهد بود.

وی از برگزاری دوره‌‌های آموزشی توسط هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان یک ظرفیت برای اشتغال‌زایی جوانان علاقه‌مند یاد کرد و گفت: پرورش راهنمایان طبیعت‌گردی با محوریت غارنوردی و غارشناسی، زمینه‌ساز اشتغال برای بومیان منطقه و پرورش نیروی انسانی ماهر است.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی کشور از هماهنگی‌های انجام شده برای برگزاری نخستین دوره غارپیمایی و غارنوردی در منطقه آزاد قشم خبر داد و افزود: قشم علاوه بر داشتن غار نمکدان، سواحل صخره‌ای مناسبی برای توسعه ورزش سنگ‌نوردی دارد.

در این دیدار، محمدسعید موسایی باغستانی رئیس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی سازمان منطقه آزاد قشم نیز با ارائه چشم‌اندازی از برنامه‌های آتی این هیات، به بیان پتانسیل‌های جزیره پرداخت.

تبدیل قشم به قطب ورزش غارنوردی در جهان، برگزاری همایش بین‌المللی غارنوردی، تهیه نخستین فیلم مستند از غارنمکدان قشم با حضور غارنوردان برجسته دنیا، تحقیقات علمی و پزشکی درخصوص نمک درمانی، برگزاری دوره‌های غارنوردی، سنگ‌نوردی، طبیعت‌گردی، شناسایی نقاط دیپ واتر، راه‌اندازی تیم ویژه پزشکی و امداد و نجات، اجرای برنامه صعودهای داخلی و برون‌مرزی و برنامه‌های همگانی مانند ساحل‌نوردی و… از برنامه‌هایی است که توسط رئیس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی سازمان منطقه آزاد قشم در این جلسه عنوان شد.

گفتنی است، در این دیدار علاوه بر حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم و رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران، علی یدقار مشاور عالی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، محمد نصیری رئیس کارگروه هیمالیانوردی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور و محمدسعید موسایی رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی سازمان منطقه آزاد قشم نیز حضور داشتند.