مشاور رئیس‌جمهور در آیین گشایش نمایشگاه و همایش آیفیکس‌2021 در کیش اظهار کرد:

تبدیل مناطق آزاد به محل تلاقی بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری و اقتصادی

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: به منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشور، مناطق آزاد کشور به واسطه توانمندی‌ها و ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که دارند، محل تلاقی و ارتباط تنگاتنگ بخش‌های اقتصادی ازجمله سرمایه‌گذاران، تامین‌کنندگان منابع مالی، تولید‌کنندگان تجهیزات، صاحبان صنایع ‌و صادرکنندگان می‌شوند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، سعید محمد در آیین گشایش نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و انرژی‌های تجدید‌پذیر آیفیکس‌۲۰۲۱ در جزیره کیش اظهار داشت: ایران از برترین کشورهای جهان به لحاظ ذخایر هیدرو‌کربنی است و اگر هر کشوری این توانایی‌ها را داشت، بی‌شک اکنون به یک قطب و قدرت در عرصه صادرات این مواد تبدیل شده بود.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور به دلیل بیماری مزمنی که به واسطه وابستگی به حوزه نفت دچار شده است، علی‌رغم داشتن دانش فنی نتوانستیم از ظرفیت ذخایر هیدرو‌کربن کشور استفاده کنیم و یادآور شد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شاهد تکمیل زنجیر نفت، گاز و پتروشیمی و از یک صادر‌کننده مواد خام به صادر‌کننده تمام محصولات این عرصه تبدیل شویم.

 

حلاوت درآمد نفت به سر سفره‌های ایرانیان بیاید

مشاور رئیس‌جمهور ‌گفت: با تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز می‌توانیم حلاوت درآمد نفت را به سفره ایرانی‌ها ببریم.

سعید محمد اظهار داشت: امروز از بابت انرژی کشور به شدت نگرانی‌هایی وجود دارد، به طوری‌که اکنون بخش عمده این انرژی از پارس جنوبی استحصال می‌شود و تولید برق کشور به آن وابسته است که این میدان گازی شاهد افت شدت گاز هستیم و حجم استحصال است.

وی با بیان اینکه فاز‌۱۱ این میدان گازی که فاز افزایش‌دهنده میزان استحصال است به دلیل خلف وعده غربی‌ها تکمیل نشده است، تصریح کرد: با توجه به وابستگی انرژی کشور به این مسئله لازم است که فعالان صنعت نفت که در بخش گاز فعالیت دارند باید این مسئولیت را به دوش باشند و این خلاء را جبران کنند.

 

مناطق آزاد، سرمایه‌گذاران و بخش‌های مختلف را کنار هم می‌گذارد

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی بیان داشت: در راستای انجام وظایف برای جبران این کاستی‌ها مناطق آزاد می‌توانند برای در کنار هم قرار گرفتن بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری و اقتصاد و تسهیل فرآیند ارتباط بین تامین‌کنندگان مالی، سرمایه‌گذاران، سازندگان تجهیزات نقش‌آفرینی کنند.

سعید محمد اذعان نمود: مباحث معافیت‌های مالیاتی (پس از رفع نقص مالیات ارزش افزود تا پایان سال جاری)، حق گمرکی و ترددهای اتباع خارجی به عنوان مشتقات سرمایه‌گذاران و ظرفیت‌های لجستیکی ازجمله آب‌های آزاد و شبکه‌های ریلی و حمل و نقلی از ویژگی‌های مناطق آزاد است که می‌تواند در تسهیل فرآیندهای سرمایه‌گذاری نقش ایفا کنند.

وی اظهار کرد: دبیرخانه شورایعالی در این مسیر در حال تدوین برنامه‌های مختلفی ازجمله قطعیت پیدا کردن ایجاد بانک ارزی با همکاری بانک مرکزی است که فرآیندها را شتاب دهد و ظرفیت‌های جدیدی را در این مناطق برای تحقق اهداف اقتصادی دولت ایجاد کند.

مشاور رئیس‌جمهور گفت: بانک ارزی و یا آفشور بانک‌ها بدون ارتباط بانک مرکزی فعالیت می‌کند و ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای هزینه‌کرد منابع خود در مناطق آزاد با استفاده از این بانک استقبال نشان داده‌اند.

سعید محمد یادآور شد: طرح‌ها و برنامه‌های ایجاد تالار بین المللی بورس به جمع‌بندی رسیده و به زودی مقدمات ایجاد آن در ۲مرحله شامل تهیه اوراق و واگذاری اوراق به صورت ارزی و ارائه سهام ارزی انجام می‌شود که بهره‌وری از ظرفیت‌های توافق ۲۵ساله با چین ازجمله برنامه‌های دبیرخانه در این زمینه است.

وی، تکمیل زنجیره رمز‌ارزها در مناطق آزاد، استفاده از کیف پول و مشارکت عمومی و خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی به ویژه از محل سند همکاری ۲۵ساله چین را از دیگر روش‌های مختلفی اعلام کرد که دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به عنوان تامین منابع مالی در دست پیگیری دارد.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از ۱۰۰فرصت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد شناسایی شده و از سرمایه‌گذاران دعوت به همکاری می‌کنیم تا از این فرصت‌ها در تمام مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه استفاده نمایند.

گفتنی است، نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدید‌پذیر در مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی موسوم به آیفیکس‌۲۰۲۱ در نمایشگاه بین‌المللی کیش با حضور سعید محمد مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گشایش یافت.

این نمایشگاه متشکل از ۸۰غرفه و در بخش‌های مختلف است که ۱۲۵شرکت سرمایه‌گذاری ازجمله ۴۵شرکت دانش‌بنیان فعال و دارای زمینه توسعه در حوزه‌های حوزه انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در آن حضور دارند.

بخش نمایشگاهی این رویداد از ساعت‌۱۷ تا ۲۲ روزهای دوشنبه سوم تا چهارشنبه پنجم آبان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش و بخش همایشی نیز همه روزه از ساعت‌۹ صبح تا ۱۴:۳۰‌ در روزهای سه‌شنبه سوم تا چهارشنبه پنجم در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار می‌شود.

منطقه آزاد کیش به عنوان میزبان و هاب پشتیانی نفت و گاز، منطقه آزاد قشم به عنوان هاب سوم پتروشیمی ایران، منطقه آزاد چابهار به واسطه سواحل مکران و طرح‌های پتروشیمی، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی و شرکت‌های پیمانکار و تولید‌کنندگان تجهیزات خاص شرکت حوزه انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی و انرژی‌‌های تجدیدپذیر ازجمله شرکت‌کنندگان این رویداد هستند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بانک صادرات ایران، انجمن استصنا، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، پارک علم و فناوری پردیس، سازمان منطقه آزاد قشم، پالایشگاه نفت آناهیتا، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سازمان منطقه آزاد چابهار، گروه گسترش انرژی پاسارگاد ازجمله برگزارکنندگان پنل‌های این رویداد هستند.

در میان صنایع موجود در منطقه آزاد کیش، ۷۰شرکت عملیاتی-‌تخصصی خدمات فنی مهندسی در حوزه نفت و گاز در آن فعال بوده به واسطه این به عنوان هاب (مرکز) پشتیانی نفت و گاز شناخته می‌شود.