مشاور رئیس‌جمهور تصریح کرد:

تبدیل منطقه آزاد ماکو به اولین شهر دانش‌بنیان در مناطق آزاد و چهارمین قطب دیتاسنتر کشور

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی  و ویژه اقتصادی گفت: منطقه آزاد ماکو به اولین شهر دانش‌بنیان در مناطق آزاد و چهارمین قطب دیتاسنتر کشور تبدیل می‌شود.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، سعید محمد امروز سه‌شنبه (۱۲مهرماه۱۴۰۱) در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: شهر دانش‌بنیان، شهری است که اقتصاد، اشتغال و به صورت کلی نظم، اساس و بنیان آن بر تولید دانش و کارکرد اجرایی و عملی آن شکل گرفته است. عناصر و اجزای مهم و برجسته این شهر شامل؛ دانشگاه‌ها و موسسات تحقیق و توسعه و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان که همگی بر محور فناوری اطلاعات، داده، خلاقیت، فرهنگ بومی و نیز نیروی انسانی خلاق و دانش‌آفرین شکل گرفته‌اند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت، جایگاه و ضرورت ایجاد، افزایش و گسترش شهرهای دانش‌بنیان در کشور و به‌طور ویژه در مناطق آزاد، به دلیل توانمندی‌های موجود در این مناطق، به دلیل وظایف و رسالت‌هایی که برعهده دارند، ضروری است اقدام موثری در این زمینه انجام شود‌‌.

مشاور رئیس‌جمهور گفت: با توجه به ویژگی‌ها و توانمندی‌های منطقه آزاد ماکو، این منطقه به عنوان منطقه هدف برای راه‌اندازی شهر دانش‌بنیان انتخاب شد. به همین منظور با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم فنی، قرارداد پروژه سرمایه‌گذاری و احداث بزرگ‌ترین دیتاسنتر شمال‌غرب کشور در منطقه آزاد ماکو، میان سازمان منطقه آزاد ماکو و یک شرکت معتبر با سرمایه‌گذاری ۸۰۰میلیارد تومان منعقد شد‌‌.

سعید محمد ادامه داد: با احداث این پروژه زیر‌ساختی و بنیادین، منطقه آزاد ماکو به چهارمین قطب دیتاسنتر کشور تبدیل می‌شود. این پروژه با ظرفیت هزار رَکی، در چهار فاز عملیاتی طراحی شده است و بالاترین ضریب دسترسی به نقاط فیبر نوری بین‌الملل را دارد. امیدواریم با کمک مراکز علمی و پژوهشی معتبر کشور و بررسی‌های علمی لازم بتوانیم این مهم را به صورت علمی، تخصصی و حرفه‌ای به انجام برسانیم. طبیعی است تحقق این هدف نیاز به زیرساخت‌های انسانی و فناورانه مفصل و متعددی دارد که باید در استمرار زمان شکل بگیرد.

گفتنی است، در این آیین «حسین گروسی» به عنوان رئیس هیات مدیره مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد ماکو منصوب و از زحمات «محمدرضا عبدالرحیمی» تقدیر به عمل آمد.