گام دیگری در شفافیت عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

تثبیت مالکیت دولت در اراضی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منعقد شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، این مراسم که امروز شنبه (۲۸فروردین‌ماه‌۱۴۰۰)، با حضور «حمیدرضا مومنی» مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و «ذبیح‌اله خدائیان» معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار گردید، بر ارتقاء سطح مشارکت و تعامل هرچه بیشتر واحدهای ثبتی واقع در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید شد.

 

با تثبیت مالکیت دولت؛ امکان مدیریت زمین در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فراهم می‌شود

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این مراسم گفت: با تثبیت مالکیت دولت، ضمن ایجاد شفافیت، امکان مدیریت زمین در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فراهم می‌شود‌‌.

ذبیح‌الله خدائیان با تاکید بر لزوم تثبیت اراضی ملی و منابع طبیعی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: در سال‌۹۹ اقدامات بسیار موثری در اجرای این قانون داشتیم که قابل قیاس با چند دهه گذشته نیست و موفقیت‌های خوبی در تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی و منابع طبیعی داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه تثبیت مالکیت دولت بر اراضی خود در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از موضوعات حائز اهمیت است، اظهار داشت: زمانی که موفق شویم سند کاداستر الکترونیکی برای اراضی این مناطق صادر کنیم، امکان حراست و حفاظت از این اراضی برای مدیران این مناطف فراهم می‌شود.

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: شفافیت زمین و مسکن بُعد دیگر این موضوع است؛ اجرای کاداستر، ضمن ایجاد شفافیت، به مدیران و مسئولان این مناطق کمک می‌کند تا شناخت بیشتری از اراضی در اختیار خود داشته باشند و زمین را مدیریت کنند.

خدائیان خاطرنشان کرد: در گذشته اسنادی صادر شده که توصیفی است و بین اراضی دولتی و مردم تداخل وجود دارد؛ لذا با تثبیت مالکیت دولت، ضمن ایجاد شفافیت، امکان مدیریت زمین در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تجاری و صنعتی فراهم می‌شود.

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه صدور اسناد کاداستری موجب افزایش ارزش افزوده اراضی می‌شود، گفت: بر این اساس، این تفاهم‌نامه بین سازمان ثبت و مدیریت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منعقد می‌شود که ضمن تسریع در صدور اسناد مالکیت دولت در این مناطق، سبب ایجاد شفافیت و مدیریت اراضی در این مناطق می‌شود.

وی افزود: اقدام دیگری که در اجرای این تفاهم‌نامه صورت می‌گیرد، تعویض اسناد مالکیت دفترچه‌ای است؛ در برخی از این اسناد حدود اراضی و املاک توصیفی است که با صدور سند تک‌برگ کاداستری هم حدود تعیین می‌شود و هم اطلاعات آن در سامانه‌های مربوطه ثبت می‌شود.

خدائیان با اشاره به تشکیل کارگروه‌هایی با مشارکت سازمان ثبت و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌ صنعتی و ویژه اقتصادی، عنوان کرد: این کارگروه‌ها برای نظارت بر اجرای این تفاهم‌نامه تشکیل می‌شود تا هر چه سریع‌تر مفاد این تفاهم‌نامه عملیاتی گردد.

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با کمک دو مجموعه این تفاهم‌نامه را اجرایی کنیم و در نهایت به روزی برسیم که هیچ قطعه‌ای از اراضی دولت در این مناطق فاقد سند کاداستری نباشد.

 

لزوم قانونمند شدن املاک و ایجاد شفافیت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

همچنین، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت موضوع قانونمند شدن املاک و ایجاد شفافیت در این زمینه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و گفت: با انعقاد این تفاهم‌نامه به دنبال تعیین تکلیف موضوع مالکیت اراضی هستیم.

حمیدرضا مومنی اظهار کرد: موضوع زمین در مناطق آزاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به طور اساسی این موضوع به درآمد‌های مناطق آزاد گره خورده است.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان با بیان اینکه زمین به عنوان یکی از زیرساخت‌های اساسی در مناطق آزاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تصریح کرد: تثبیت مالکیت دولت بر اراضی، موضوع مورد استقبال همه مناطق آزاد کشور است و تکلیف قانونی است و سعی می‌کنیم این موضوع را نهایی کنیم تا هم حق و حقوق مخاطبین به طور واقعی داده شود و از طرفی حق و حقوقی از بیت المال هم ضایع نشود.

گفتنی است، این تفاهم‌نامه در محل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی میان «حمیدرضا مومنی» مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و «ذبیح‌اله خدائیان» معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاونین و مدیران این دو نهاد به امضاء رسید.