مدیرعامل شرکت پیرامون سیستم قشم اظهار کرد:

تحدید سرمایه‌گذاری با تسری قوانین سرزمین به مناطق آزاد کشور

مدیرعامل شرکت پیرامون سیستم قشم گفت: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، صادرات محصولات این شرکت به سرزمین اصلی را دچار مشکلات زیادی کرده است؛ چراکه باتوجه به قطعات خاصی که در تولید محصولات استفاده می‌شود، این شرکت هم در زمان تامین مواد اولیه مجبور به پرداخت مالیات است و هم در زمان صادرات محصول نهایی به سرزمین اصلی.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، رضا راجی‌کرمانی درخصوص فعالیت این شرکت در جمع خبرنگاران به ارائه پاره‌ای توضیحات پرداخت و اظهار داشت: این مجموعه، نخستین شرکت دانش‌بنیان سازنده سیستم‌های آنالیز فرآیندی برای بخش انرژی، صنایع پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌های برق، فولاد و آب و صنایع وابسته به انرژی در ایران است.

طبق اظهارات وی؛ این شرکت خط تولید ندارد، بلکه به صورت پروژه‌محور فعالیت می‌کند و تمام محصولات آن سفارشی با طراحی و اجرای منحصربه فرد و مخصوص تولید می‌شود‌‌.

به گفته این تولیدکننده در منطقه آزاد قشم؛ آغاز به‌کار فعالیت این مجموعه سال‌۸۶ با ۵نیرو بوده و هم‌اکنون تعداد نیروهای شاغل در این شرکت به ۸۷نفر رسیده است که ۵۶نفر در تهران و ۳۱نفر در جزیره قشم مشغول فعال هستند‌‌.

راجی‌کرمانی اما قوانین مبهم و موازی را یکی از موانع در مسیر فعالیت این مجموعه دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: عدم اجرای صحیح و کامل قوانین مناطق آزاد و از بین رفتن جذابیت این مناطق با وضع قوانینی در سطح ملی که با ماهیت و روح مناطق در تضاد است‌، باعث به وجود آمدن چالش‌های متعددی برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان شده است.

مدیرعامل شرکت پیرامون سیستم قشم با بیان اینکه اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده گریبانگر سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد شده است، اذعان نمود: حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد ازجمله قشم، صادرات محصولات این شرکت به سرزمین اصلی را دچار مشکلات زیادی کرده است‌‌.

وی در ادامه توضیح داد: با توجه به قطعات خاصی که در تولید محصولات استفاده می‌شود، این شرکت هم در زمان تامین مواد اولیه مجبور به پرداخت مالیات است و هم در زمان صادرات محصول نهایی به سرزمین اصلی‌!

بروکراسی از دیگر مواردی بود راجی‌کرمانی به آن اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته فعالیت در مناطق آزاد به دلیل سهولت فرآیند اداری موجب تسریع در تولید محصولات می‌شد، اما طی چند سال اخیر به دلیل اجرای قوانینی همچون قوانین گمرکی، ثبت سفارش، قوانین مالیاتی و صدور مجوز و گواهی تولید و… فرآیند اداری در مناطق آزاد دچار پیچیدگی و زمان‌بر شده است.

طبق گفته مدیرعامل شرکت پیرامون سیستم قشم؛ پیچیدگی فرآیندهای اداری به این دلیل است که اساسا بسیاری از قوانین سرزمین اصلی با قوانین مناطق آزاد منطبق نیست و سرمایه‌گذار مجبور به طی کردن چندباره و موازی پروسه‌ها است.

مساله تحریم از دیگر موانعی بود که این فعال اقتصادی به آن اشاره کرد و تصریح نمود: درحال حاضر به دلیل تحریم‌های بانکی و هزینه بالای انتقال پول به خارج از کشور جهت خرید مواد اولیه خارجی و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه داخلی، قیمت تمام‌شده محصولات داخلی، تفاوت چندانی با قیمت مشابه محصولات خارجی ندارد‌‌.

سرمایه‌گذاری در این مجموعه دانش‌بنیان، بیش از ۸۵میلیارد تومان عنوان شد که براساس گفته‌های مدیرعامل شرکت پیرامون سیستم قشم، بیش از ۵۰درصد بازار داخلی کشور از طریق این مجموعه تامین می‌شود. البته محصولات این شرکت به بازار کشورهایی همچون عراق، الجزایر و سوریه نیز صادر می‌شود‌‌.

راجی‌کرمانی یکی از مزایای کاری این مجموعه دانش‌بنیان را انتقال فن‌آوری به داخل کشور و بومی‌سازی تکنولوزی‌های روز دنیا عنوان کرد و افزود: تولید فن‌آوری توسط جوانان بااستعداد و نخبه با طراحی، تحقیق و توسعه دانش، از دیگر مزایای این مجموعه دانش‌بنیان بشمار می‌رود‌‌.

مدیرعامل شرکت پیرامون سیستم قشم در پایان خاطرنشان کرد: تنها چند شرکت بین‌المللی در جهان هستند که برخی قطعات خاص را در آمریکا و اروپا تولید می‌کنند، اما جوانان واحد تحقیق و توسعه این شرکت موفق شده‌اند ده‌ها قطعه و مجموعه موردنیاز دستگاه‌های آنالایزر را طراحی و تولید نمایند.