در گفت‌و‌گو با معاونین و مدیران سازمان‌های مناطق آزاد تاکید شد:

تحریم، کرونا و مالیات بر ارزش افزوده، نابودگران گردشگری مناطق آزاد

مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی در ابتدا با هدف توسعه و تسهیل فعالیت‌های تجاری، تولیدی و صنعتی تاسیس شدند، اما رفته‌رفته به سبب قرارگیری این مناطق در نقاط خاص کشور، موقعیت جذب گردشگر نیز فراهم شد و این موضوع در برخی از مناطق به‌صورت ویژه‌تری مورد اهمیت قرار گرفت همچون کیش، قشم، انزلی و غیره که هر ساله به‌ویژه در ایام نوروز مسافران زیادی برای گذران اوقات فراغت خود به این مناطق سفر می‌کنند.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، طبیعتا آگاهی از کمبودها و تنگناهای بخش گردشگری‌ و مشکلات آن با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از فرصت‌ها و مزیت‌های مناطق آزاد می‌تواند زمینه شکوفایی و توسعه پایدار را فراهم کند و از طرفی تهدیدات و نقاط ضعف را به حداقل برساند.

مضاف بر آن، بومی‌سازی و به‌کارگیری تجارب موفق بین‌المللی موجب فراهم شدن شرایط برتر برای توسعه صنعت گردشگری و مناطق آزاد خواهد شد، به شرط آنکه راهبردهایی همچون تامین زیرساخت‌های مورد‌نیاز و استفاده از ظرفیت‌ها و مشوق‌های قانونی جهت جذب سرمایه‌گذار و تسهیل در ورود گردشگران خارجی در دستورکار متولیان امر و دستگاه‌های ذیربط نیز قرار گیرد.

البته که باید اذعان داشت نه تنها این امور در اختیار مناطق آزاد کشور قرار نمی‌گیرد، بلکه سنگ‌اندازی‌هایی در مسیر پیشرفت حوزه گردشگری انجام می‌شود که نه تنها قابل پذیرش نیست، بلکه در تناقض با امور مدیریتی گردشگری در مناطق آزاد کشور است.

مدتی است به‌واسطه تحریم‌ها، جذب گردشگر خارجی در مناطق آزاد به پایین‌ترین حد خود آمده و به سبب ایران‌هراسی که در دنیا علیه کشورمان ایجاد شده، میزان و درصد حضور مسافران خارجی در کشور به حداقل رسیده است؛ ضمن اینکه دو سال است که کل دنیا درگیر بیماری کرونا هستند و مناطق آزاد نیز از این جهت زیر تیغ ویروسی قرار گرفتند که ریشه‌اش در ارتباطات انسانی است و این موضوع قطعا می‌تواند عاملی برای پایین آمدن میزان حضور گردشگر باشد.

اما تحریم و کرونا تنها آسیب ناخواسته به کشور نیست، بلکه در داخل نیز برخی سیاستگذاران و البته قانونگذاران با اعمال تصمیماتی غیرقانونی، بر موضوع گردشگری در مناطق آزاد می‌تازند و به جای استفاده از ظرفیت خدادادی و پتانسیل‌های اقلیمی و آب و هوایی در کشور، بیش از گذشته برای ورود گردشگران در مناطق آزاد موانع می‌تراشند.

اخیرا قانون مالیات بر ارزش افزوده بر مناطق آزاد اعمال شده است؛ برخی کسری بودجه را دلیل این موضوع می‌دانند و برخی دیگر به بهانه عملکرد ضعیف مناطق آزاد به دنبال آن هستند که دست و پای فعالین اقتصادی و حتی گردشگران را ببندند. به هرحال یکی از مهم‌ترین مزیت‌های قانونی مناطق آزاد بحث معافیت‌های مالیاتی است و این موضوع موجب رونق اقتصادی و گردشگری در این مناطق بوده است؛ طبیعتا منافع حاصل از آن می‌توانست با مدیریت درست و نظارت قانونی، بر سرزمین اصلی نیز برسد، اما دولت و مجلس به مرور تمام مزایای قانونی را از مناطق آزاد گرفته‌اند و این زنگ خطری برای مسئولین است که من‌بعد منتظر حضور گردشگران و رونق حوزه گردشگری در مناطق آزاد به واسطه افزایش قیمت‌ها و نبود معافیت‌ها نباشند‌!

اگر از مدت‌ها پیش شرایط پیشرفت صنعت گردشگری در کشور ایجاد می‌شد و تصمیم‌گیران سنگ بر سر راه مناطق آزاد نمی نهادند اکنون می‌توانستیم با برنامه‌ریزی دقیق از پس‌شرایط پیش آمده کرونا و تحریم برآییم‌‌‌.

باید تاکید داشت که با توجه به مشکلات اقتصادی کشورمان، تقویت صنعت گردشگری نیز باید با تلاش بیشتری صورت پذیرد و مسئولین می‌بایست همت خود را در این راستا تشدید نمایند و قوانین متضرر را از سر مناطق آزاد کشور کم کنند. ‌

در گزارش پیش‌روی، با مدیران و معاونین فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان‌های مناطق آزاد به گفت‌وگو نشستیم تا برنامه‌های گردشگری مناطق آزاد را در سال جدید بهتر بشناسیم، اما موضوع و دغدغه اصلی آنها کرونا، تحریم و تصویب مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد است. هرچند این مصوبه هنوز به چکش‌کاری کمیسیون تلفیق و در نهایت تایید شورای نگهبان نیاز دارد، اما قانونی شدن آن خیلی زود به صنعت گردشگری در مناطق آزاد می‌تواند لطمه بزند.

 

یوسف داداش‌زاده، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس:

تصمیم مجلس درخصوص اعمال مالیات بر مناطق آزاد ناقض توسعه گردشگری است

یوسف داداش‌زاده، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در گفت‌وگویی با نشریه، به بررسی مشکلات ناشی از تحریم، کرونا و نهایتا اعمال مالیات بر ارزش افزوده به مناطق آزاد پرداخت و از لطمات فراوان این موضوعات بر حوزه گردشگری در مناطق آزاد سخن گفت‌‌.

وی اظهار داشت: بحث گردشگری موضوعی با ارزش افزوده بسیار بالا است که با سرمایه کم می‌تواند میزان اشتغال زیادی داشته باشد. ضمن اینکه بر روی سایر عوامل محیطی‌، اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی تاثیر دارد. اما متاسفانه با شیوع کرونا و تحریم‌ها این مقوله در کشور بسیار آسیب دید. البته بحث تحریم‌ها مختص کشور ما بود، اما دیدیم که کرونا در تمام دنیا چه چالش‌هایی را در حوزه گردشگری ایجاد کرد. با تحریم‌های ظالمانه بر علیه کشور، به نوعی این تاثیر منفی نمود بیشتری پیدا کرد. ما در این دوسال کارهایی را در این حوزه انجام دادیم و شاهد جهشی در حوزه گردشگری چه در کل کشور چه در مناطق آزاد پیش از کرونا بوده‌ایم، اما نخواستیم از آن وضعیت به نوعی خارج شویم، بنابراین سعی کردیم با ایمن‌سازی منطقه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرایطی را ایجاد کنیم که گردشگران بتوانند با خیال راحت به منطقه بیایند‌‌.

داداش‌زاده افزود: در حوزه آموزش و زیرساخت‌ها کارهای بسیار خوبی در این دوسال انجام شده است؛ ما همچنان در برخی پروژه‌های مهمی که عامل توسعه صنعت گردشگری می‌شوند، پیشرفت چشمگیری کرده‌ایم، ازجمله ثبت ژئوپارک ارس، ثبت کاروانسرای خواجه‌نظر در یونسکو و جنگل‌های ارسباران و… اینها موضوعاتی‌ هستند که در این دوسال پیگیر بودیم و با تمام مشکلاتی که تحریم و شرایط کرونایی ایجاد کرد، سعی نمودیم که با شارژ مثبت در این بخش اقتصادی با ثبت‌های جهانی و فعال‌سازی شاخه‌های مختلف گردشگری در منطقه در دوران پس از کرونا شاهد افزایش قابل توجهی در بحث رونق گردشگری باشیم، اما باید بپذیریم صنعت گردشگری در کشور ما به دلیل دو پدیده شوم تحریم و کرونا آسیب زیادی دیده و انتظار ما این بود که با بسته‌های تشویقی که از طریق دولت به نوعی تعریف و اجرایی می‌شود، این آسیب‌ها به حداقل برسد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس تصریح کرد: شاهد هستیم که در سال گذشته دولت وقت چندین بسته تشویقی تصویب کرد، ولی بانک‌ها و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی از آن سرباز زدند و به نوعی هیچ دردی از فعالین حوزه گردشگری درمان نکردند. در بخش گردشگری بخشی از کارها را باید دولت بتواند انجام دهد، ازجمله زیرساخت‌های عمومی، اما مسائل دیگری را هم باید بخش خصوصی تقبل کند همچون زیرساخت‌های اقامتی‌، پذیرایی و رفاهی که بسته‌های سرمایه گذاری هستند و بخش خصوصی باید به نوعی به این آن ورود پیدا‌ کند.

وی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم ریسک ورود حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری پایین بیاید، باید بسته‌های گردشگری خوبی را در اختیارشان قرار دهیم، ضمن اینکه هزینه تمام‌شده خدمات را هم می‌بایست مدنظر داشته باشیم.

داداش‌زاده افزود: باید بحث سفر ارزان و آسان را لحاظ کنیم. مقوله‌ای تحت عنوان این را داریم که در حوزه گردشگری خارجی کشور ما به‌واسطه پایین آمدن ارزش پولی ملی می‌توانست رونق پیدا کند و این موضوع تهدید اقتصادی را تبدیل به فرصت کند؛ درواقع با رونق گردشگری خارجی مباحث اقتصادی و مضرات ناشی از آن را جبران کنیم، اما بحث کرونا این فرصت را از ما گرفت. در حوزه گردشگری داخلی شعار ما در کشور بحث گردشگری آسان، ارزان و ایمن است. مناطق آزاد هم که در نقاط دور کشور واقع شدند، لذا هزینه سفر به این مناطق قابل توجه است‌. ما باید دنبال امنیت و توسعه پایدار باشیم و در حوزه گردشگری کارهایی انجام دهیم تا هزینه تمام‌شده سفر به این مناطق کم شود. متاسفانه در این سال‌ها به دلیل وضع اقتصادی، بحث گردشگری از سبد هزینه‌ای خانواده‌ها خارج شده و این از نظر مباحث فرهنگی و اجتماعی و روحیه و شادابی زنگ خطری برای کشور ما محسوب می‌شود. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری‌هایی که در مناطق آزاد انجام شده، هر کدام قابلیت‌های ویژه‌ای دارند و باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که هموطنان بتوانند در فصول مختلف سال با انتخاب مناطق طبق سلایق خود به عنوان گردشگر حضور داشته باشند‌‌.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس همچنین به قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: متاسفانه تصمیم مجلس درخصوص اعمال مالیات بر ارزش افزوده به مناطق آزاد ناقض بحث گردشگری است. تاکید برخی دوستان این است که مالیات بر ارزش افزوده را مصرف‌کننده باید پرداخت کند، ولی واقعیت آن است که با این اوصاف قیمت تمام‌شده سفر به مناطق آزاد نیز افزایش پیدا می‌کند. با این وضع اقتصادی‌، شرایط سوخت و قیمت آن‌، اگر فردی هم تصمیم بگیرد که از زیبایی‌های عالی کشور ما که در نقاط مختلف واقع شده، دیدن کند پشیمان می‌شود یا بحث گردشگری را از سبد خانوار خود حذف می‌کند یا ترجیح می‌دهد موضوع گردشگری را پیرامون منطقه مسکونی خویش انجام دهد‌. طبیعتا پس از مدتی نیز به دلیل تکراری بودن مبحث، به نوعی آن مقوله هم حذف می‌شود‌. اگر واقعا می‌خواهیم پایبند به تعهداتمان باشیم که در دین اسلام هم در قالب روایات مختلف تحت عنوان مقوله وفای به عهد تاکید شده، باید این موضوع را برگرداندیم‌. ما سال‌های سال است که در منطقه آزاد ارس از سرمایه‌گذاران خواهش کردیم و بسته‌های تشویقی در اختیارشان قرار دادیم و ارس را به یکی از مقاصد گردشگری خارجی و داخلی تبدیل کردیم، اما اکنون شاهد خروجی از مرزهای کشور در این منطقه هستیم و متاسفانه تجربه تلخ مهاجرت معکوس را مشاهده می‌کنیم و بنده از تمامی مسئولین استدعا دارم که اگر تصمیمی می‌گیرند، ابعاد فرهنگی و اجتماعی را هم درنظر بگیرند و صرفا موضوع اقتصادی را مدنظر قرار ندهند. اقتصاد خرد ما به شدت به مشکل برخورده و اگر بتوانیم اقتصاد خرد را رونق دهیم، اقتصاد کلان را نیز تقویت خواهیم کرد‌. بنابراین شفاف می‌گویم، قانون مالیات بر ارزش افزوده در بحث گردشگری باعث افزایش قیمت سفر خواهد شد و این بحث می‌تواند بر روی تصمیمات گردشگران داخلی برای انتخاب مراکز دور از سکونتگاه تاثیر منفی داشته باشد. مناطق آزاد در نقاط دور قرار دارند و ما گردشگر خارجی را نداریم و از طرف دیگر می‌خواهیم با این تصمیمات گردشگری داخلی را هم ساقط کنیم. امیدوارم تصمیمی گرفته شود که حاصل آن منافع ملی کشور باشد‌‌.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که تحریم و بیماری کرونا در منطقه آزاد ارس چه تاثیری داشته است، اذعان داشت: همان‌طور که گفتم در این دوسال حوزه خدمات سفر و گردشگری در میان صنایع مختلف بیشترین آسیب را به خود دیده است، ولی به جهت واکسیناسیون سراسری، این رکود رونق نسبی به خود گرفته است و انتظار می‌رود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوان شاهد رونق نسبی در صنعت گردشگری بود.

داداش‌زاده تاکید کرد: با تداوم این روند، نمی‌توان چشم‌انداز مطلوبی را متصور شد، ولی با ایجاد هماهنگی لازم میان مدیران تاسیسات گردشگری و گردشگران، می‌توان تجربه سفر ایمن را برای گردشگران ایجاد کرد‌‌. در این شرایط برای حفظ و حمایت از مشاغل مرتبط با گردشگری، حمایت ویژه از توسعه گردشگری داخلی لازم است؛ چراکه بیش از ۸۰درصد گردش مالی صنعت گردشگری مربوط به گردشگری داخلی می‌باشد و تحریک هدفمند تقاضا می‌تواند زیان ناشی از بحران کرونا به این صنعت و مشاغل وابسته را به حداقل برساند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس به برنامه‌ریزی‌های نوروز در این منطقه نیز اشاره کرد و گفت: با عنایت به دائمی بودن ستاد دائمی خدمات سفر منطقه آزاد ارس اولین جلسه در سال‌۱۴۰۰ در تاریخ‌۲۹/۰۹/۱۴۰۰ با مشارکت روسای محترم کمیته های عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر سازمان منطقه آزاد ارس تشکیل گردید و هماهنگی‌های لازم جهت ارائه برنامه‌های پیشنهادی با مد‌نظر قرار دادن وضعیت کرونایی انجام پذیرفت.

وی افزود: دومین جلسه ستاد در تاریخ‌۱۶/۱۱/۱۴۰۰ با حضور روسای محترم ادارات و نهادهای دولتی همکار ستاد خدمات سفر مستقر در محدوده منطقه آزاد ارس برگزار گردید و هماهنگی‌های لازم جهت آمادگی و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گرفت.

داداش‌زاده تصریح کرد: جلسات مشترک فی مابین کمیته‌های متناظر مخصوصا کمیته امداد و نجات با سایر کمیته‌ها و روسای ادارات ذی‌نفع درخصوص مدیریت بحران برگزار و همچنین کمیته  نظارت بر تاسیسات گردشگری با سایر کمیته‌ها مانند کمیته بازرگانی، اداره شبکه بهداشت و درمان و اداره دامپزشکی نیز برگزار گردید و پیش‌بینی‌های لازم انجام گرفت و نظارت‌های مستمر از تاسیسات گردشگری و مراکز تجاری درحال انجام می‌باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس به برنامه‌های سال جدید ارس در حوزه گردشگری‌، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی اشاره کرد و بیان داشت: ارتقاء دانش و توانمندسازی جوامع محلی جهت توسعه گردشگری پایدار از طریق توسعه بوم‌گردی با برگزاری دوره‌های آموزشی، برنامه‌ریزی جهت سفر آسان برای گردشگران با مشارکت سایر مناطق آزاد کشور و کمک به توسعه صنایع‌دستی و مشاغل خانگی از طریق ارائه تسهیلات به هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی به‌واسطه انعقاد قرارداد با بنیاد برکت، از برنامه‌های معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس می‌باشد‌.

وی درخصوص وضعیت اقامتگاه‌ها و هتل‌های ارس گفت: ارائه تسهیلات جهت کمک به تاسیسات گردشگری و امهال وام‌ها توسط بانک‌های عامل طبق ابلاغ بانک مرکزی و کمک سازمان جهت بهره‌مندی اقامتگاه‌های منطقه مبنی بر واردات کالا جهت تجهیز هتل‌ها از طریق استفاده از پروانه فعالیت با کمترین میزان عوارض ممکن‌‌، ازجمله اقدامات سازمان منطقه ارس می‌باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در پایان خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری به عنوان یک نیروی اصلی اقتصادی و فرهنگی محسوب شده و ابزاری نیرومند در راستای ایجاد منافع مالی به جوامع محلی می‌باشد و با عنایت به پاک بودن این صنعت که بدون هیچ‌گونه آلودگی می‌باشد، می‌تواند جایگزین مناسب صنایع آلاینده در منطقه باشد و با افزایش ورود گردشگر به منطقه می‌توان با ایجاد مشاغل جدید، تعداد شاغلین در منطقه را افزایش داد. لذا ما نیز مطابق اصول، برنامه‌های پیشنهادی را در دو بخش و در دو وضعیت کرونایی جمع‌بندی کردیم که یکی در وضعیت بحرانی کرونایی و برنامه‌های ثابت می‌باشند که در هر وضعیت کرونایی قابل اجرا می‌باشد و دیگری برنامه‌هایی که در وضعیت آبی و زرد قابل اجرا می‌باشند، جمع‌بندی گردیده است و جهت صدور مجوزهای لازم به حضور مدیر عامل محترم سازمان ارسال شده است.

 

سیدحجت مهدوی‌سعیدی، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی:

سطحی‌اندیشی و هیجان‌پردازی، متمایز با انقلابی‌گری است

سیدحجت مهدوی‌سعیدی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در گفت‌وگویی با نشریه، به بیان مشکلات اخیر بر صنعت گردشگری در مناطق آزاد پرداخت و از تصمیم مجلس درخصوص اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر این مناطق گلایه کرد‌‌.

وی اظهار کرد: به نظر بنده ضعف مناطق آزاد درخصوص جذب گردشگر، به نبود و فقدان فرهنگ شفاف گردشگری در کشور گرفتار است. هر چیزی در این جهان به لحاظ معرفت شناختی برای فعالیت و تحقق عینی و غایی خود نیاز به امکانات و ملزومات مناسب دارد که اگر نباشد، طبعا سالبه به انتفاء موضوع است‌. ما باید بسی پیش‌تر از این شرایط و تحریمات بی‌رحمانه غرب درمی‌یافتیم که نباید بیش از حد و فراتر از هر چیزی به صنعت نفت تکیه کنیم و همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد این ماده نریزیم‌.

مهدوی‌سعیدی افزود: ایران کشوری است که به لحاظ ژئوپلیتیک و اکوسیستم و منابع سرشار طبیعی ‌و مصادر بیکران هنری و پتانسیل بی‌نظیر فرهنگی گردشگری‌، در جهان کشوری ممتاز و بسیار کم‌‌نظیر است‌. باید دانست که گردشگری که فقط با فساد و تباهی همراه نیست که از امتناع آن در ایران اسلامی سخن‌ساز کنیم‌! امروز گردشگری با شاخه‌ها، شعب و ظرفیت‌های جاذب متعدد یک امکان اقتصادی و یک فن راهبردی و یک صنعت پیشرو در جهان است که می‌تواند تحقیقا کانون جذب روزافزون را برای هر گردشگر جهانی در هر فصل از فصول سال فراهم کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: با تمام این اوصاف باید بگویم که وضعیت فعلی گردشگری در شرایط کنونی رو‌به بهبود است و علت آن واکسینه شدن مردم و ارزان‌تر بودن هزینه‌های سفرهای داخلی نسبت به سفرهای خارجی می‌باشد‌‌.

وی ادامه داد: در دوسال گذشته ما شاهد افت این صنعت در کشور به سبب فراگیری اپیدمی کرونایی بوده‌ایم. مسئله گردشگری یک صنعت پیشرو و پیشران است و باید آن را با برخی از علایق و نرم جهانی هماهنگ کرد ما هم در این مسیر در حرکت هستیم.

مهدوی‌سعیدی اذعان کرد: نوروز امسال فارغ از تهدیدات و تحدیات کرونایی نیست، ما در این راستا تمهیدات و تجهیزات ستاد سفر را برای مردم عزیز خود فراهم ساخته‌ایم. بیشتر در مسیر تعمیر و ترمیم هتل‌ها حرکت کرده‌ایم و البته در فاز گردشگری یک هتل پنج ستاره هم درحال احداث داریم. اگر گردشگری با توجه به تعینات و استانداردهای جهانی باشد، بسان دیگر کشورها می‌تواند درآمدزایی قابل توجهی برای ما داشته باشد؛ لذا باید برخی از خست‌ورزی‌ها در هزینه‌ها و اهمال‌کاری‌ها و محدودیت‌تراشی‌ها را کنار نهاد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی بیان داشت: برنامه سال جدید در منطقه آزاد انزلی نیز بسط فرهنگ گردشگری و توسعه تمهیدات و الزامات گردشگری است، پروژه‌هایی هم در منطقه وجود دارد مانند احداث هتل و پارک آبی و توسعه گردشگری دریایی و غذایی و همین‌طور تقویت بازار فروش داخلی و خارجی صنایع‌دستی و پرداخت وام مناسب در این ارتباط به هنرمندان.

وی اظهار داشت: در سال جدید هم مانند سال گذشته فضای منطقه آزاد انزلی پذیرای مهمان خواهد بود و اوقات فراغت مناسبی را با اجرای متنوع برنامه‌های نمایشی، موسیقی و هنری و برگزاری نمایشگاه محلی صنایع‌دستی و سوغات گیلان خواهد داشت.

مهدوی‌سعیدی به مصوبه مجلس و اعمال مالیات بر ارزش افزوده به مناطق آزاد اشاره و تاکید کرد: متاسفانه یکی از عادات نکوهیده ما این است که در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها رعایت همه جنبه‌ها و جوانب و جوامع قضیه را نمی‌کنیم و این به سبب آن است که شوربختانه بافت ماهوی ما از حافظه درازمدت برخوردار نیست، به‌واقع ما خیلی زود یادمان می‌رود که از اساس فلسفه تاسیس این تاسیسات چه بوده است؟ ای شاخ گل رعنا از بهر چه می‌رویی!؟

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح نمود: زمانی که احداث و ایجاد مناطق آزاد در کشور ما کلید خورد، هدف نخستین و راستین مقامات رسمی ما، تسریع‌گری در روند تقویت بخش خصوصی بود. رهایی از قیود مزمن و وجود دهشت‌انگیز اژدهای هفت سر دیوان‌سالاری! و هکذا تسریع‌گری در صادرات و واردات. درواقع هدف غایی این بود که توسعه در مناطق آزاد کشور و سرزمین اصلی جا بیفتد‌.

وی ادامه داد: اما بعدها هدف این بود و این شد که تماما اقتصاد مقاومتی با همه استلزامات آن در  مناطق آزاد کشور ما معین شود، هدف این بود مالیات و تاخیرافکنی و مفاسد اداری و برخی دیگر از مضایق و تنگناها متوجه این مناطق نشود و به‌واقع مناطق مرکز و پایلوت رونق اقتصاد ملی باشد.

مهدوی‌سعیدی تاکید کرد: به هرحال توسعه اقتصادی در جهان تعاریف، چارچوب‌ها و الزامات خاص خود را دارد و تحرکات اقتصادی در خلاء شکل نمی‌گیرد و خوشبختانه در این پهنا و چشم‌انداز مناطق آزاد در مقاطع و مراحلی مشق و دستاوردهای خوبی به همراه داشته است که تحقیقا قابل انکار و کتمان نیست؛ اما به سبب جهالت و شاید بعضا خیانت و طبعا برخی از نارسایی‌های اجرایی و عملیاتی که شاید طبیعی و مقتضای هر رشد و تحولی است، مناطق ما قدری از اهداف و منظورات خود منفصل و دور افتاد و رفت به جایی که نمی‌باید می‌رفت‌‌. اما در عین حال نمی‌توان کوشش و درخشش مناطق را نادیده انگاشت و نامعقولانه برای یک دستمال قیصریه را به آتش کشانید! فکر معقول بفرما گل بی‌خار کجاست!؟

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: برخی از بطلان‌ها و نقصان‌ها را باید با شفقت و جدیت و با پراتیک خردورزی همگانی رفع نمود. با اجماع مرکب باید به جراحی اقتصاد و ترمیم و تنظیمات امور مالی و ارزی پرداخت. نبرد اقتصادی شوخی‌بردار نیست! ایجاد موانع بوروکراتیک و حذف همه مشوقات و موجبات و محرکات سودمند نضج سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد، نقض غرضی بیش نیست‌! بلکه اصلا و اساسا به نفع اقتصاد فرتوت و درمانده کنونی ما نیست که بی‌گدار به آب بزنیم!

وی افزود: فرآیند و برآیند پیشتاز صنعت گردشگری هم همین‌طور با این عوامل رهزن و متغیرهای نامطلوب و اتخاذ تصمیمات خام اقتصادی ما آسیب جبران‌ناپذیر می‌بیند. اسناد مدون بالادست ما رفتارهای ناقض و متناقض را شدیدا محکوم می‌کند. با تهدید و تحدید فعالیت‌های کنشگران اقتصادی و فعالین گردشگری، هرگز موفق به اقتصاد پویا و پیشران توریسم در مملکت خود نخواهیم شد؛ ما از دولت انقلابی بر سر کار انتظار داریم در برخوردهای انقلابی بیشتر از قبل به مصالح و منافع راهبردی ملی توجه نشان دهد و با بردباری و تدوین برنامه‌های اقتصادی مترقی عملا ثابت کند که علی‌الاصول سطحی‌اندیشی و هیجان‌پردازی متمایز با انقلابی‌گری است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان خاطرنشان کرد: مبانی و مبادی اصلی مناطق آزاد را باید تماما دریافت و تماما تقویتش نمود. پاک کردن صورت مسئله، حل مسئله نیست!

 

علیرضا امری‌کاظمی، مدیر میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم:

تاسیسات گردشگری را از اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده مستثنی کنید

علیرضا امری‌کاظمی مدیر میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در گفت‌وگو با نشریه، به مشکلات دوسال گذشته گردشگری در مناطق آزاد اشاره کرد و از رونق گردشگری طی ماه‌های اخیر در منطقه آزاد قشم خبر داد.

وی در عین حال به موضوع مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد نیز اشاره‌ای داشت‌.

طبق اظهارات امری‌کاظمی؛ اعمال مالیات بر ارزش افزوده هم به تاسیسات گردشگری فشار می‌آورد و هم موجب افزایش هزینه تمام‌شده خدمات و کاهش حضور گردشگران در مناطق آزاد کشور خواهد شد.

پیشنهاد مدیر میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم این است که اگر قرار است این اتفاق در مناطق آزاد بیفتد، حداقل تاسیسات گردشگری اعم از اقامتگاه‌ها و خدمات گردشگری از این امر مستثنی شوند تا جبران خسارات صنعت گردشگری به‌ویژه در این دوسال که که کرونا و تحریم پررنگ بوده، صورت گیرد.

وی اظهار داشت: ما در دوران کرونا آسیب بسیاری از لحاظ گردشگری متحمل شده‌ایم، اغلب تاسیسات گردشگری به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل در آمده‌اند؛ دلیل اصلی نیز محدودیت‌هایی بود که به‌واسطه شیوع کرونا لحاظ و پیاده شد که طبیعتا بر ورود گردشگران به منطقه نیز تاثیرات منفی گذاشت و اکثر صنف‌های گردشگری ازجمله آژانس‌ها‌، اقامتگاه‌ها و سفره‌خانه و کلوپ‌ها از این شرایط آسیب دیدند‌. به‌ویژه راهنمایان گردشگری که به‌طور کل بیکار شده بودند و متاسفانه علی‌رغم وعده‌ها و صحبت‌هایی که در آن زمان مبنی بر حمایت‌، کمک، وام و… شده بود هیچ کدام‌شان در قشم و در جهت حمایت از این مشاغل اتفاق نیفتاد و دوستان کمکی نکردند.

امری‌کاظمی افزود: خوشبختانه از ابتدای پاییز سال جاری ورود گردشگران با توجه پیشرفت واکسیناسیون و سبک شدن بار کرونا زیاد شد، خصوصا در چندماه اخیر تقریبا شرایط شلوغی را بعد از مدت‌ها در جزیره قشم تجربه می‌کنیم که می‌توانم بگویم ظرفیت اشغال هتل‌ها به حدود ۹۰درصد رسیده که این خبر خوبی است. البته باید در این خصوص خدمات‌رسانی بیشتری نیز صورت گیرد و نظارت‌ها افزایش پیدا کند‌. البته در هفته‌های اخیر به سبب شیوه سویه امیکرون، افت گردشگر را داشتیم، اما در مجموع وضعیت در قشم پررونق و فعال است‌‌.

مدیر میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: درخصوص بحث گردشگر باید بگویم که درست است منطقه آزاد قشم تجاری و صنعتی است و فلسفه ایجاد آن مشخص است، اما با توجه به جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی که در سطح جزیره وجود دارد، بخش قابل‌توجهی از ورودی‌ها به جزیره را گردشگران تشکیل می‌دهند و برای استفاده از ویژگی‌های طبیعی، تاریخی و لذت بردن از جاذبه‌ها به این منطقه می‌آیند خصوصا جاذبه ژئوپارک جهانی قشم که در یونسکو به ثبت رسیده از جاذبه‌های اصلی جزیره است و باعث شده که روز‌به‌روز تقاضاها برای سفر به قشم افزوده شود و رویکرد گردشگری جزیره قشم به سمت طبیعت‌گردی و ژئوتوریسم برود. به هرحال تقریبا غالب فعالیت‌های گردشگری در حوزه سایت‌های ژئوپارک و چند سایت تاریخی قشم اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: ورود گردشگر همچون خونی است که در رگ‌های منطقه آزاد قشم جاری می‌شود و همه ارگان‌ها نیز از این موضوع استفاده می‌کنند؛ گردشگر می‌آید تا هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم در برخی بخش‌ها تاثیر بگذارد. اصناف و خدمات مختلف وابستگی بسیار زیادی به بحث گردشگری دارند؛ جامعه محلی قشم نیز وابسته به بحث گردشگری است؛ بیش از ۷۰اقامتگاه بوم‌گردی در جزیره قشم وجود دارد، تعداد زیادی بلد بومی (راهنمای گردشگری) داریم که از این راه کسب درآمد می‌کنند، ضمن اینکه بحث خدمات حمل‌و‌نقل محلی را نیز باید مدنظر قرار داد. رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های محلی هم از طریق صنعت گردشگری ارتزاق می‌کنند و طبیعتا بر روی بخش‌های دیگر نیز این تاثیر را داریم. وقتی گردشگر وارد جزیره می‌شود، روی بازار و خرید تاثیر می‌گذارد و رونق را به آن بخش نیز می‌آورد؛ لذا به جرات می‌توانیم بگوییم کلید رونق اقتصادی در جزیره بحث گردشگری قشم است‌‌‎.

امری‌کاظمی همچنین درخصوص برنامه های نوروزی منطقه آزاد قشم گفت: با دستور سرپرست محترم سازمان منطقه آزاد قشم برای نوروز از مدتی پیش کنترل کیفیت و بازرسی از تاسیسات گردشگری را آغاز کرده‌ایم که مشکلات و نواقص آن برطرف شد تا آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی شوند‌، هرچند از هم‌اکنون هم گردشگران زیادی در جزیره هستند و از تاسیسات ما خدمات می‌گیرند. زیرساخت‌های کمپ‌‌پارک‌ها که برای آن گروهی است که نمی‌خواهند در اقامتگاه‌ها ظرفیت بگیرند، لذا وارد کمپ‌پارک می‌شوند نیز درحال تکمیل است تا ورود گردشگران را میزبانی کنند. کمپ‌پارک‌های ما در سراسر جزیره و بخش‌های ساحلی ساخته شده‌اند، زیرساخت‌هایی همچون پارکینگ، نمازخانه، محل چادرزدن‌، سرویس بهداشتی و حمام را دارند؛ ان‌شالله سعی می‌کنیم دسترسی به اینترنت را هم در این فضاها ایجاد نماییم و فروش اقلام خوراکی و ارائه صنایع‌دستی را نیز مهیا می‌کنیم تا گردشگرانی که در این قسمت حضور دارند، بتوانند از این موقعیت استفاده کنند.

مدیر میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: در صورتی که محدودیت‌های کرونایی مجدد سراغ ما نیاید، برنامه‌های نوروزی متنوعی درنظر گرفته شده است، ازجمله برگزاری جنگ‌ها و کنسرت‌ها که معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری آنها را طراحی کرده و این موضوع کمک می‌کند که هم جذب مخاطب بیشتری داشته باشیم و هم موجبات سرگرمی گردشگرانی می‌شود که به قشم مراجعه می‌کنند.

وی افزود: اتفاقی که برای نوروز درحال رقم خوردن است، بحث تمدید و صدور مجوزها است و در این زمینه تسهیلات بیشتری را درنظر گرفته‌ایم و سعی کردیم کار تسریع گردد. اگر مشکلات کوچکی نیز در مسیر مجوزهای متقاضیان وجود دارد، فعلا از آن مشکلات چشم‌پوشی شود تا پس گذراندن تعطیلات، مشکلات برطرف گردد‌. درحال حاضر رویکرد این است که تعامل بیشتری با فعالان حوزه گردشگری انجام شود و مانع‌تراشی برای خدمات‌دهی اتفاق نیفتد.

مدیر میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در پایان به موضوع  مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد اشاره کرد و تصریح نمود: طبیعتا اگر این امر در حوزه گردشگری بخواهد اعمال شود، هم به تاسیسات گردشگری فشار وارد می‌کند و هم موجب افزایش هزینه تمام‌شده خدمات می‌شود. طبیعتا این موضوع باعث نارضایتی و کم رغبتی گردشگران برای حضور در مناطق آزاد کشور خواهد شد. اگر قرار است مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد اعمال شود، حداقل تاسیسات گردشگری اعم از اقامتگاه‌ها و خدمات گردشگری را از این امر مستثنی کنند تا به هرحال تا حدی جبران خسارات در این دوسال اخیر شود و گردشگری بتواند یک حرکت و تنفس خوبی در دوران پساکرونا داشته باشد. اگر این موضوع اصلاح نشود، طبیعتا مالیات برارزش افزوده بر صنعت گردشگری می‌تواند مسئله‌ساز شود و تاثیر منفی بر حضور گردشگران بگذارد‌‌.

 

عدنان حسینی، مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار:

افزایش رونق صنعت گردشگری نسبت به سال گذشته در چابهار

و اما عدنان حسینی مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در گفت‌و‌گو با نشریه، از کاهش آسیب بیماری کرونا نسبت به سال گذشته در منطقه آزاد چابهار خبر داد.

وی گفت: باید بگویم که امسال در منطقه آزاد چابهار وضعیت بدی نسبت به سال قبل از جهت شیوع کرونا و تاثیر آن بر حوزه گردشگری منطقه نداشته‌ایم.

حسینی تاکید کرد: البته در برهه‌ای وضعیت قرمز بود، ولی اکنون به شرایط پایداری رسیده‌ایم. چابهار در نیمه‌دوم سال آب و هوای بهاری بسیار خوبی دارد و این موضوع باعث شده که گردشگران زیادی به‌ویژه در هفته‌های اخیر داشته باشیم. خوشبختانه از این جهت شرایط خوب بوده است. طبق صحبتی که مسئول ستاد کرونا داشتند، اگر بتوانیم وضعیت را مدیریت کنیم و پروتکل‌ها رعایت شود، ممکن است پیک بعدی را بعد تعطیلات نوروز داشته باشیم، اما تدابیر لحاظ شده و در هتل‌ها و مکان‌های گردشگری پروتکل‌های بهداشتی اعمال و مقرر شده این موضوعات به صورت مداوم رصد شود تا مشکلی از این جهت پیش نیاید‌‌.

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار درخصوص برنامه‌ریزی‌ها نوروزی این منطقه بیان داشت: کمیته‌هایی ده‌گانه فعال شده است، کارگروه‌های زیرمجموعه این کمیته‌ها هم جلسات خود را تشکیل دادند‌. تمامی برنامه‌ریزی‌ها برای اینکه بتوانیم با آمادگی کامل به پیشواز نوروز برویم، وجود دارد.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با ورود بی‌سابقه گردشگران در ایام نوروز۱۴۰۱ مواجه شویم؛ مراکزی که وجود دارد ممکن است پاسخگو نباشند، لذا باید در این خصوص پیش‌بینی‌هایی داشته باشیم، مثلا کمپ‌ها و مدارس را برای اقامت مسافرین تدارکاتی دیده‌ایم. بحث ترافیک نیز در سطح منطقه از مشکلات دیگر است که درخصوص آن نیز تدابیری اندیشیده شد. تشدید نظارت، تثبیت قیمت‌ها، آمادگی کامل برای اجرای برنامه‌های کمیته امور فرهنگی، جشنواره‌ها، کنسرت‌ها و برنامه‌هایی که با همکاری بخش خصوصی انجام می‌شود، وجود دارد و در ستاد خدمات سفر برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم برای خدمات‌رسانی مطلوب دیده شده است‌‌.

حسینی درخصوص برنامه‌های سال جدید در حوزه میراث فرهنگی و صنایع‌دستی منطقه آزاد چابهار نیز گفت: در منطقه آزاد چابهار بازارچه محلی صنایع‌دستی برای معرفی آثار را داریم که مثل سال‌های پیش فعال است. در حوزه میراث فرهنگی نیز با توجه به اینکه قلعه‌ها و بناهای تاریخی قابل توجه و مکان‌های دیدنی بسیاری در منطقه وجود دارد، در این راستا آمادگی لازم دیده شده تا مسافرین بتوانند بازدید داشته باشند، به‌ویژه از نوار ساحلی غرب و شرق چابهار که جاذبه‌های تاریخی منحصربه‌فردی وجود دارد‌‌.

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: چند ماه اخیر امسال نسبت به سال گذشته رشد گردشگری در چابهار ۴برابر شده و احتمال می‌دهیم که تا پایان سال رشد افزایشی و زیادی هم داشته باشیم‌. از یک طرف خوشحال هستیم که این گشایش با پایداری شرایط کرونا به‌وجود آمده و اگر بتوانیم بدین طریق مدیریت و روند را ادامه دهیم، قاعدتا می‌توانیم هم تضمین بهداشت و سلامت مردم را داشته باشیم و هم اینکه بتوانیم اشتغال‌زایی خوبی را برای جوامع محلی فراهم کنیم.

وی همچنین به آموزش جوامع محلی اشاره کرد و گفت: در جوامع محلی زنان زیادی در کنار جاذبه‌های دیدنی منطقه، صنایع‌دستی می‌فروشند و کسب درآمد می‌کنند؛ لذا ما نیز در این راستا ساماندهی صورت دادیم و دوره‌های آموزشی لازم را با همکاری دانشگاه بین‌المللی چابهار برگزار کردیم که البته خیلی از دوره‌های آموزشی روبه اتمام است تا در نهایت بتوانیم کیفیت خدمات‌رسانی به مسافرین را از طریق بلد محلی‌ها (راهنمای گردشگری) و یا کسانی که در اقامتگاه‌ها و بوم‌گردی‌ها حضور دارند، داشته باشیم‌‌.

حسینی ادامه داد: برنامه‌های دیگری همچون مانور را در روزهای آخر اسفند داریم؛ پس از آن آیین تحویل سال نو و برنامه‌های فرهنگی، ورزش‌های بومی و محلی و تفریحات دریایی را داریم. ان‌شالله این نوروز هم بتوانیم با برنامه‌ریزی خوب، رضایت همه مسافران و گردشگران را فراهم نماییم.

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار به وضعیت اقامتگاه‌ها و هتل‌های منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: ما در سه یا چهار سال قبل وضعیت خوبی را درخصوص اقامتگاه‌ها و افزایش تخت مسافری داشتیم و این میزان افزایش حدود دو‌و‌نیم برابر بود، ضمن اینکه ظرفیت‌های بوم‌گردی نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی داشت. همچنین هتل‌هایی که در دست احداث بود تعدادشان بالای ۹عدد است که یکی از آنها در ابتدای سال‌۱۴۰۰ افتتاح شد. البته باید زیرساخت‌های بیشتری فراهم و تکمیل شود، هم با کمک سازمان و هم بخش خصوصی و هم اینکه تسهیلات لازم از سوی دولت فراهم شود تا بتوان این مزایا را به بخش گردشگری اضافه کنیم.

وی به راه‌های دسترسی به چابهار نیز اشاره‌ای کرد و گفت: طولانی بودن مسیر به‌صورت زمین از یکسو و گرانی بلیط هواپیما از سوی دیگر، از مشکلات بسیاری از مسافرین برای آمدن به این منطقه است. به هرحال نبود خط ریلی مشکل جدی محسوب می‌شود. لذا از همه دولتمردان می‌خواهیم که دسترسی چابهار به خط ریلی را زودتر فراهم کند تا با توجه به ظرفیت چابهار به لحاظ لجستیکی و دسترسی به آب‌های آزاد، این امکان فعال شود.

حسینی اذعان نمود: گردشگری تنها محصولی است که ما در مدت زمان کم می‌توانیم به درآمد زایی خوبی دست یابیم؛ ممکن است سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه صنعت پتروشیمی مدام انجام شود، اما گردشگری می‌تواند نتیجه بسیار مطلوبی داشته باشد. درصد قابل توجهی از جمعیت چابهار در حاشیه شهر زندگی می‌کنند و تنها چیزی که می‌تواند اینها را به اشتغال پایدار برساند، صنعت گردشگری است.

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان خاطرنشان کرد: اما این روزها موضوع پردغدغه برای مسئولین مناطق آزاد، مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص خذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در این مناطق است که این موضوع می‌تواند تمامی تدابیر را خراب کند‌. به هر حال موقعیت گردشگری در مناطق آزاد کشور فراهم است و سال‌ها برای آن برنامه‌ریزی صورت گرفته است؛ ولی متاسفانه با این رویکرد مجلس، بسیاری از مسائل و حوزه‌های گردشگری لطمه می‌بینند و ما دیگر شاهد حضور گسترده گردشگرانی که به منطقه آزاد برای خرید و گردش می‌آیند، نخواهیم بود.

 

سخن آخر

باید اذعان داشت که توسعه صنعت گردشگری می‌تواند مقدمه‌ای جهت توسعه سرمایه‌گذاری در دیگر بخش‌های اقتصاد کشور باشد که لازمه آن حضور در زنجیره جهانی گردشگری و نظام‌های بزرگ سامان یافته است. درست است که براساس قانون تشکیل و چگونگی اداره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، این مناطق به منظور پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی و برقراری ارتباط تجارت بین‌المللی و تحرک در اقتصاد منطقه‌ای و تولید و پردازش کالا، انتقال فناوری‌، افزایش صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد و جلب و تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی‌، صادرات مجدد‌، عبور خارجی و انتقال کالا تاسیس شده‌اند، اما یکی از مهم‌ترین کارکردهای این مناطق به‌منظور تامین و تحقق اهداف مدنظر، توجه به صنعت گردشگری و جذب گردشگران است.

بنابراین مقوله گردشگری یکی از ظرفیت‌های قابل توجه کشور است که می‌توان از طریق آن به افزایش درآمد ارزی و کاهش خروج ارز کمک نمود و البته که این کار باید از طریق سازمان‌های مربوطه دنبال شود؛ اما مهم‌تر از آن الزامات، معافیت‌ها و مشوق‌های قانونی مناطق آزاد به عنوان ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مناطق است که باید لحاظ گردد.

طبیعتا حذف امیتازات بر تمامی سازمان‌ها و حوزه‌های مختلف تاثیرگذار است. گردشگری در مناطق آزاد نیازمند ساختار، اختیارات، زیرساخت‌ها و معافیت‌های تخصصی می‌باشند و این امتیازها در قانون چگونگی اداره مناطق آزاد نیز آمده است. اینکه مجلس شورای اسلامی به یکباره تصمیم به حذف و لغو معافیت‌های مناطق آزاد می‌گیرد، تاثیر آن صرفا در بعد تجاری و صنعتی نیست، بلکه حوزه گردشگری مناطق نیز از این موضوع بی‌نصیب نخواهند بود؛ ضمن اینکه در این چند سال گذشته به‌واسطه تحریم و مشکلات اقتصادی کشور و مهم‌تر از همه شیوع بیماری کرونا، صنعت گردشگری همچون گذشته پررونق نبوده است.

حال وقت آن است که به جای برداشتن معافیت‌های مناطق آزاد، با دادن بسته‌های تشویقی‌، تسهیلات و امتیازات قانونی به این مناطق، دوباره شاهد رونق گردشگری در کشورمان باشیم؛ چراکه توسعه این صنعت، باعث پیشرفت اقتصاد خرد و کلان کشور می‌گردد.